1

اعتراض اهالی رسانه به سامانه بلیت‌فروشی آنلاین جشنواره تئاتر فجر +بیانیه دست‌اندرکاران «تیوال» به چرایی حذف از پروسه ارائه خدمات آنلاین به مخاطبان جشنواره​​

سینماروزان: سال قبل در جشنواره فیلم فجر به ناگاه سامانه مرجع «سینماتیکت» حذف شد و سامانه‌ای جایگزین شد که نتوانست از پس بلیت فروشی آنلاین برآید و در نهایت کار به بلیت فروشی حضوری رسید!!! اتفاقی که موجب شد برای جشنواره امسال فجر از مدتها قبل رایزنیهای لازم با سینماتیکت صورت گیرد.

به گزارش سینماروزان جشنواره امسال تئاتر فجر هم بعد از مدتها سامانه مرجع بلیت فروشی آنلاین «تیوال» را حذف کرده و سامانه ای تازه را جایگزین کرده؛ سامانه ای که عملکرد نه چندان قابل قبولش در سرویس دهی به اهالی رسانه، پرسشهای فراوانی را در میان رسانه ها موجب شده است.

این پرسشها از یک طرف موجب شده خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضاییه به انتقاد از روند پیش آمده بپردازد و آن را با عبارت «شروع نومیدکننده…» بنوازد و از طرف دیگر باعث شده دست اندرکاران سامانه «تیوال» بیانیه ای را تنظیم کرده و انتشار دهند. بیانیه ای که در آن به تفصیل در چرایی حذف تیوال سخن گفته شده است.

ابتدا متن گزارش «میزان» را بخوانید:

شروع نومیدکننده جشنواره تئاتر فجر

براساس اعلام دبیرخانه سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، قرار بر این بود تا ساعت 20 دیشب(شنبه شب 23 دی ماه) بلیت فروشی مخصوص اهالی رسانه در سامانه معرفی شده آغاز شود اما همچنان خرید بلیت در این سایت با مشکلات فراوانی روبرو است. این در حالی است که سایت بلیت فروشی سال گذشته جشنواره با دامنه و تعداد کاربر بالا طی سالهای اخیر به خوبی توانسته از پس بلیت فروشی آثار جشنواره بر آید اما فرهاد مهندس پور و سایر عوامل جشنواره اصرار داشتند که سایت جدید انتخاب شده به علت توانایی ها و تمایزات فراوان خود نسبت به سال گذشته برای بلیت فروشی جشنواره انتخاب شده است.

فرهاد مهندس پور طی نشست دیروز سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام کرد که انتخاب سایت بلیت فروشی به مزایده گذاشته شده و دبیرخانه بهترین پیشنهاد را پذیرفته است. از همان نشست جشنواره اهالی رسانه نقدهای فراوانی به چرایی انتخاب سایت ضعیف کنونی را داشتند. این سایت در حال حاضر تنها پنج نمایش را روی صفحه بلیت فروشی خود می بیند در حالی که سایت پیشین جشنواره ماهانه قریب به دویست اثر نمایشی را پوشش می دهد.

خبررسانی سایت کنونی بلیت فروشی جشنواره هم نشان می دهد که مسئولین این سایت چندان اهمیتی به مساله به روز بودن نداشته اند و اخبار این سایت به کندی و دیر به دیر به روز می شود. طراحی ساده و بدون عمق سایت هم خبر از عدم توانایی سایت ایران نمایش در پرداختن به حجم بالایی از مراجعه کننده و همچنین اطلاعات را دارد و تجربه دیشب نشان داد که این سایت در مواجهه با تعداد اندک خبرنگاران نیز ناتوان است و مشخص نیست در ایام جشنواره چگونه از پس بلیت فروشی برای عموم بر خواهد آمد.

حال مشخص نیست آن پنج رکن اصلی دبیرخانه که دبیر و روابط عمومی جشنواره اصرار بر آن داشتند چه بوده که سایتی ضعیف و ناکارآمد را برای جشنواره انتخاب کرده اند. سایتی که دیشب و بعد از گذر از زمان مقرر هیچگونه تغییر خاصی نداشت و پس از یک ساعت لینکی را به عنوان خرید بلیت جشنواره ارائه کرد که در صفحه بعدی خود به جشنواره موسیقی فجر ارجاع داده می شد.

حال باید دید آیا این سایت برای پیشرفت و دیده شدن وارد کارزار تبلیغاتی جشنواره تئاتر فجر شده و آیا توانایی خاصی در خود پنهان دارد که همه بی خبرند. نکته جالب آنجا که اپراتور این سایت طی تماس های مکرر از باز شدن سریع بلیت فروشی طی دقایقی بعد خبر می داد تا آنجا که نزدیک به ساعت 12 نیمه شب بنری با عنوان بلیت فروشی ساعت 9 صبح روز بعد آغاز می شود خیال همه را راحت کرد.

جشنواره تئاتر فجر امسال با انتقادات فراوانی روبرو شده است. از طراحی پوستر که در نشست جشنواره مورد نقد تند و صریح اهالی رسانه قرار گرفت تا نحوه انتخاب آثار بخش مرور و مسابقه که طی قوانینی صورت گرفته بود. قوانینی که دبیر جشنواره تلویحاً آن را فرایند می نامید. سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ابتدا با حضور دبیر و مدیران کاملاً تئاتری امید تازه ای در دل جوانان تئاتری به وجود آورد اما این امید با نحوه عملکرد و انتخاب آثار به سرعت به تیرگی گرایید. نامیدی که دیروز طی نشست جشنواره به حضور و اعتراض شدید یکی از بازیگران جوان تئاتر انجامید.

↵↵↵

حالا متن بیانیه «تیوال» درباره چرایی حذف از پروسه بلیت فروشی جشنواره تئاتر فجر را با ذکر این توضیح بخوانید که سینماروزان آماده است پاسخهای دست اندرکاران دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر نسبت به این بیانیه را منتشر کند:

چرا تیوال در​​ جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال غایب است​​؟

مخاطبان محترم هنر به ویژه تئاتر، این متن برای شما نوشته‌شده که این روزها می‌پرسید: علت غیبت تیوال در سی‌وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، ​با وجود مرجعیت در کشور و تجربه موفق دو دوره گذشته چیست؟​
روابط عمومی تیوال وظیفه خود می‌داند برای رفع ابهامات و ایجاد شفافیت در اذهان اعضای بزرگ خانواده هنر ایران که سرمایه اصلی تیوال هستند، دلایل دوری از خدمت به تئاتر ایران در این رویداد مهم را توضیح دهد. بدون شک هدف این متن تنها ارائه گزارش به مخاطبان است، تا روشن شود که تیوال در این راه کوتاهی نکرده‌است.

۱. سرقت ایده‌ها
سازوکار منتشرشده انتخاب سایت فروش بلیت این دوره جشنواره، که به انتخاب یک سایت کم‌سابقه در حوزه تئاتر منجر شده، به دور از قضاوت، تداعی‌گر فرآیندی ناسالم و شبهه‌ناک در انتخاب سایت است که با سرقت ایده‌های تیوال و وانمود کردن آن‌ها به عنوان کارهایی جدید از سوی سایت منتخب، انجام شده‌. عمده اموری که به عنوان عوامل مهم در این انتخاب عنوان‌شده، ایده‌هایی‌است که از سال‌ها پیش از سوی تیوال طراحی و در خدمت جامعه هنری بوده و در دو دوره پیشین جشنواره تئاتر فجر عملیاتی بوده‌است. مهم‌ترین مصادیق عبارتند از:

الف: در دو دوره پیش با هم‌اندیشی و راهبری فنی تیوال و دبیرخانه محترم آن زمان، به منظور ساماندهی روال سنتی و غیرشفاف تقسیم بلیت‌ها میان خبرنگاران، الگوی کوپن‌های الکترونیکی هوشمند مطابق روش‌های روز دنیا برای رزرو منصفانه سهمیه‌ از سوی خود خبرنگاران، و خیلی جامع‌تر برای دانشجویان، میهمانان گروه، ستاد و… با قابلیت‌های پیشرفته تنظیم قواعدی همچون تشخیص محدوده سالن، تعداد بلیت در روز، تعداد بلیت در کل دوره و اعتبار الکترونیکی معادل آن بدون نیاز به دخالت یک بانک اجرا شد که به آسانی قابلیت چاپ آن بر روی یک کارت هم وجود داشت و در طرح تیوال برای این دوره نیز مکتوب موجود است.

ب: تولید محتوا​،​ ساخت ویدئو و عکاسی و توزیع آن در شبکه‌های مجازی به نفع جشنواره به رایگان، نه تنها در طرح تیوال برای این دوره به صراحت موجود است، بلکه از پنج سال پیش به عنوان یکی از تمایزات کلیدی تیوال با دیگر سایت‌های محترم که صرفا به فروش بلیت می‌پردازند با سه تیم مجزای عکاسی، رادیو اینترنتی و ویدیویی‌است. ۶۰۰۰ آلبوم عکس، ۴۰۰۰ برنامه صوتی و ۴۰۰ برنامه ویدیویی بخشی از سابقه تولیدی تیوال است. مهم‌تر آن‌که کیفیت، یک اصل و انتشار ویدیوها با تکیه بر همکاری تیوال و آپارات (یکی از پربازدیدترین سامانه های مولتی مدیای کاربرمحور کشور) علاوه بر شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده و خاص تبلیغ و نشر می‌شود. نمونه و کیفیت تولید محتوای تیوال برای جشنواره تئاتر دوره‌های پیشین در آرشیو آپارات به نشانی http://aparat.com/fajrtheaterfestival موجود است. آیا حتی یک مورد نمونه و سابقه تولید محتوا از سایت منتخب در هر زمینه‌ای موجود است؟

۲. چالش تشریفات  
در متن منتشر شده، این ادعا مطرح شده‌ که جشنواره صراحتا امور تشریفات را از سایت خواسته و​ اعلام‌نموده​ هیچ هزینه‌ای هم بابت آن پرداخت نمی‌کند. همین که این بند -که ادعا شده شرط مهمی در انتخاب سایت بوده- در استعلام کتبی از سایت‌ها موجود نیست، شبهه بر این ادعاست. در جلسه حضوری با تیوال که از محتوای آن بیشتر تصویر انتخاب قطعی تیوال و برنامه‌ریزی اجرایی به نظر می‌رسید تا جلسه بررسی بیشتر و البته با تخلیه اطلاعاتی هم همراه بود، تنها در حد یک سوال کوتاه پرسیده‌شد اگر امور چک بلیت و تشریفات هم به تیوال سپرده شود شرایط چیست، که عرض شد مشکلی از بابت اجرا و برپایی تیم تشریفات نیست و پیش از این نیز در دیگر جشنواره‌ها اجرا کرده‌ایم اما منطقی‌است هزینه حقوق نیروها را بدون هیچ سودی جشنواره به عهده بگیرد، و به هیچ‌وجه به عنوان یک شرط اعلام نشد. جالب اینکه پس از آن جلسه، بارها از سوی مدیریت تیوال به روابط عمومی اعلام شد که تیوال منعطف و آماده مذاکره روی هر خدمات افزوده‌ای‌ است که پاسخ‌های مبهم و سربالا دریافت می‌شد.

۳. توافق دورهمی
در طرح توافقی با سایت منتخب که رسما از سوی خود دبیرخانه محترم منتشر شده، خبری از بندهای مهم زیر که در طرح مکتوب تیوال درج شده ‌بود، نیست و گویا مصلحت بر مسکوت نگاه داشتن آن‌ها بوده:

– اسپانسرینگ اپراتور ایرانسل از طریق تیوال با ارسال میلیونی پیامک.
– اسپانسرینگ اسنپ با تخفیف ویژه جشنواره، برای تسهیل رفت و آمد تماشاگران، خبرنگاران و میهمانان با شیوه‌ای سیستماتیک که مدت‌هاست در تیوال جاری است.
– طراحی اپلیکیشن موبایل اختصاصی جش​​نواره با قابلیت خرید بلیت و کد دانشجویی، برای کاربران که در دو دوره پیش نیز انجام شد.
– اسپانسرینگ سایت آپارات برای انتشار گسترده ویدیوهای جشنواره در بخش‌های ویژه این سایت.