1

اظهارات یکی از دو پیشکسوت حاضر در هیات داوران فجر۳۹⇐از میان ۵۷ فیلم فقط ۱۶ فیلم متوسط به بالا را نامزد کردیم!/چون ذهن‌مان خسته می‌شد، برخی فیلمها را دو بار دیدیم!/برای فضاسازی حول برخی آثار، پول‌های کلانی ردوبدل شد!!/اگر می‌خواستیم هوتن شکیبا را نامزد کنیم، باید دیگران را حذف می‌کردیم!!/سازندگان “ابلق” می‌خواستند هیات داوران را تحت تاثیر قرار دهند!/آرای ستاره پسیانی و رویا افشار برای سیمرغ، کاملا برابر بود!

سینماروزان: مرتضی پورصمدی و جمال ساداتیان دو سینماگر پیشکسوت حاضر در هیات داوران جشنواره فجر۳۹ بودند؛ جشنواره‌ای که کیفیت ۱۶ فیلم نهاییش متاثر از شرایط تولید در سینمای ایران چنگی به دل نمی‌زد.

سیدجمال ساداتیان تنها داور جشنواره است که کوشیده بعد از اختتامیه، به‌زعم خود به شفاف‌سازی درباره عملکرد هیات داوران بپردازد؛ ساداتیان از یک طرف در برنامه رادیویی سینمامعیار به اعمال فشار برخی صاحبان آثار برای مهندسی جوایز خبر داده و از طرف دیگر در برنامه تلویزیونی شهرفرنگ از برابری آرای ستاره پسیانی و رویا افشار گفته.

سیدجمال ساداتیان در برنامه سینمامعیار رادیوگفتگو گفت: در هیات داوران بعضی فیلم‌ها را دو دفعه تماشا کردیم و دیدیم حرف‌هایی که درباره آثار می‌شنویم با برداشت‌هایمان زمین تا آسمان فرق دارد.

وی با نقد جوسازی‌های صاحبان آثار ادامه داد: برای دو فیلم بخش مسابقه خیلی هجمه بود که آنها را مطرح کنند که بیشتر دیده بشوند و حتی حس کردیم با فضاسازی‌هایی‌ که می‌کنند، می‌خواهند هیأت داوران را تحت تاثیر قرار بدهند که آنها را نادیده نگیرند. یکی از این دو فیلم «ابلق» بود.

ساداتیان در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر اظهار داشت: گاه به دلیل تعدد فیلم‌هایی که دیده بودیم (۵۷ فیلم)، ذهن‌مان خسته می‌شد و ممکن بود برخی موارد را از قلم بیاندازیم، به همین دلیل برخی فیلم‌ها را برای بار دوم دیدیم.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا این درست است که یکی از داوران اصرار داشت که ۱۶ فیلم به عنوان نامزد حضور داشته باشند و بر این موضوع پافشاری می‌کرد؟»، تصریح کرد:  هیچ‌یک از ما روی نامزد شدن ۱۶ فیلم اصرار نداشتیم. مساله این بود که باید به چند فیلم با استاندارد مشخص می‌رسیم. فیلترها را تنگ‌تر کردیم و فیلم‌های متوسط به بالا، به لحاظ تکنیکی و موضوعی ارزیابی و انتخاب شدند تا مردم با هر سلیقه‌ای، بتوانند فیلم دلخواه خود را بیابند و ببینند. 

این تهیه‌کننده سینما درباره روند اهدای جایزه بخش بازیگری زن گفت: ستاره پسیانی در فیلم “یدو” متفاوت بود و تمام ظرفیت و خلاقیت خود را به کار گرفته بود. یا رویا افشار که بار فیلم “مامان” را بر دوش گرفته بود.

ساداتیان ادامه داد: آرای ستاره پسیانی و رویا افشار برای سیمرغ برابر بود. ستاره پسیانی در «یدو» بیشتر از سنش یک نقش بومی جنوبی را بازی کرده و رای‌ها در این بخش خیلی نزدیک و تصمیم‌گیری بسیار سخت بود. هر دو ۷ رأی داشتند و هرکدام را حذف می‌کردیم خیلی اجحاف بود و بر اساس آیین‌نامه هم نشد به هر دو سیمرغ بدهیم.

ساداتیان در چرایی اهدای سیمرغ بازیگری به رضا عطاران بخاطر “روشن” گفت: در مورد رضا عطاران باید بگویم که او اغلب در فیلم‌های کمیک به چشم آمده و این بار، در کاری جدی حضور داشت و از پس نقش خود برآمده بود. اگر می‌خواستیم بازیگرانی مانند هوتن شکیبا را نامزد کنیم، باید دیگران را حذف می‌کردیم، اما جا نداشتیم بیش از این تعداد معرفی کنیم.

ساداتیان با اشاره به شایعاتی درخصوص تاثیر نارضایتی قبلی یکی از داوران از یکی از بازیگران زن و تلافی در نامزدی‌های فجر اظهار داشت: من هم شایعات «تلافی در داوری‌ها!» را شنیده‌ام.  زمانی که به هر دلیل فیلمی از حضور در جشنواره یا نامزدی بازمی‌ماند، بازار شایعات و فضاسازی‌ها داغ می‌شود ولی این اتفاقات روی داوران تأثیرگذار نبود. ایجاد تنش و فضاسازی کار درستی نیست. می‌شنیدیم که برای این فضاسازی‌ها پول‌های کلانی رد و بدل می‌شود ولی هیات داوران تحت تاثیر قرار نگرفت!