1

اظهارات حبیب اسماعیلی به بهانه رفع توقیف ۵ فیلم بلاتکلیف⇐با اکران فیلمهای توقیفی هیچ اتفاق ناگواری نخواهد افتاد/در شرایطی که گیشه‌ها در مضیقه هستند دستگاههای فرهنگی از برخوردهای سلیقه‌ای اجتناب کنند/برای مقابله جدی با محصولات ماهواره‌ای باید آزادی عمل بیشتری به سینماگران داد

سینماروزان: معاون نظارت سازمان سینمایی خبر از رفع توقیف 5 فیلم و صدور پروانه نمایش آنها داده است و تلاشهایی صورت گرفته برای راه اندازی یک گروه سینمایی تازه برای اکران این فیلمها؛ اما آیا نمایش این 5 فیلم خواهد توانست اسباب داغ شدن گیشه ها را فراهم کند؟

حبیب اسماعیلی از تهیه کنندگان قدیمی که سالهاست مدیریت موسسه پخش رسانه فیلمسازان را برعهده دارد با اشاره به رفع توقیف آثاری مانند «به رنگ ارغوان» بر اکران این آثار در مسیری طبیعی و بدون اتفاقات عجیب و غریب تأکید کرده است.

حبیب اسماعیلی با اشاره به ممیزی های موجود در سینما به «ایرنا» گفت: اغلب کارگردان ها برای ساخت آثار سینمایی، خطوط قرمز را می شناسند و اصول را رعایت می کنند و فیلم های توقیفی در واقع دچار نوعی نوعی سوءتفاهم شده اند و وقتی فیلمی ممیزی می خورد برای اکران اگر اکران نشود، به تهیه کننده خسارت زیادی می رسد و چرخه اقتصاد سینما نیز مختل خواهد شد.

اسماعیلی که این روزها کمدی پرفروش «اکسیدان» را به عنوان پخش کننده روی پرده دارد با تأکید بر دوری از برخوردهای سلیقه‌ای در ممیزی اظهار داشت: دستگاه های مختلف نباید حساسیت زیادی روی اکران فیلم های سینمایی داشته باشند و سلیقه‌ای برخورد نکنند، زیرا صنعت سینما نیاز به رونق اقتصادی دارد و در شرایط حاضر، گیشه سینماهای کشور در مضیقه هستند.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون دیده ایم این است که با اکران فیلم های توقیفی اتفاق خاصی نیافتاده است. به عنوان مثال فیلم «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا که پس از چند سال توقیف در نهایت در سالن های سینمایی به نمایش درآمد، اکرانی طبیعی داشت و با نمایش آن اتفاق ناگواری در جامعه نیافتاد.

حبیب اسماعیلی با ابراز خرسندی از مساعدت سازمان سینمایی برای رفع مشکل فیلمهای توقیفی خاطرنشان کرد: مسئولان باید شرایط امروزی را در نظر بگیرند، اقشار مختلف جامعه به تولیدات ماهواره ای، فضای مجازی و فیلم های خارجی دسترسی دارند که نقش و تأثیر این رسانه ها را نباید در فرهنگ ایرانی نادیده گرفت. با در نظر گرفتن این شرایط ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید آزادی عمل به خرج بدهد تا فیلم های جذاب تر تولید شود و استقبال مردم از کانال ماهواره ای به طور جدی کاهش یابد.

تهیه کننده آثاری همچون «سه بیگانه» و «خرگیوش» تصریح کرد: مضمون اغلب فیلمهای توقیفی نقدهای اجتماعی بوده در صورتی که آزادی عمل برای تولید فیلم های اجتماعی باید به وجود آید تا کاستی ها، آسیب ها و نقاط ضعف و قوت شناسایی و مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.