1

اصغر نعیمی کارگردان سینما روی آنتن زنده مطرح کرد⇐چرا سینمای خصوصی را مجبور می‌کنند با فرمایشات نظارت فیلم بسازد؟/مگر دولت، پول فیلمهای خصوصی را می‌دهد که می‌خواهد بر آن نظارت کند؟/دولت می‌تواند برای محصولات فارابی و مرکز گسترش و ارگان‌های دولتی، تعیین تکلیف کند ولی برای بخش خصوصی، نه!/فقط در سایه همدلی می‌توان سینما را ارتقا داد و ممیزان نباید با نگاه از بالا به فيلمسازان نگاه کنند‌!/به تمام نیروهای نظارتی پیشنهاد می‌کنم از امثال جمال شورجه یاد بگیرند که هیچ‌گاه عقده یا سلیقه شخصی خود را بر نظارت حاکم نکرد!/جمال شورجه صریحا می‌گفت من با فیلمنامه شما موافق نیستم ولی کمک می‌کنم که پروانه بگیرید!/نظارت را باید نهایتا به سمت یک شورای واحد ببریم مشتمل بر نماینده کارگردانان، نماینده تهیه کنندگان و یک نماینده دولت و خلاص!/وقتی بالاترین مقام مملکت می‌گوید کلید حل مشکل دست سينماگران است یعنی باید به سينماگران اعتماد کرد!

سینماروزان/کیوان بهارلویی: اصغر نعیمی کارگردان و نویسنده سینما روی آنتن زنده شبکه خبر به انتقاد از نظارت پیش از تولید فیلم پرداخت.

اصغر نعیمی در برنامه شهرفرنگ شبکه خبر بیان داشت: چرا سینمای خصوصی را مجبور می‌کنند با فرمایشات نظارت فیلم بسازد؟ مگر دولت، پول فیلم را می‌دهد که می‌خواهد بر آن نظارت کند؟ دولت می‌تواند برای محصولات فارابی و مرکز و ارگان‌های دولتی، تعیین تکلیف کند ولی برای بخش خصوصی چه کرده‌اید که انتظار دارید مدام بر این بخش، تحکم کنید؟

نویسنده “زندگی خصوصی” با رد ادعاهای برخی ممیزان درباره تولید محصولات نازل در سینمای ایران گفت: نظارت در سینمای ایران باید به حداقل برسد چون در دنیا پاک‌ترین نوع سینماها را داریم چون نه نماهای جنسی داریم و نه خشونت‌های فیزیکی آن چنانی و نه پرده‌دری‌های مرسوم در سینمای غرب.

این کارگردان ادامه داد: شورای ساخت نباید در مقام سفارش دهنده قرار گیرد و باید کنار فیلمساز باشد. شورای پروانه‌ ساخت باید فضایی ایجاد کند که فیلمساز، احساس امنیت کند. همان فیلم “لیلی با من است” که مطلوب برخی نیروهای نظارتی است اگر با تیم بازیگران دیگری ساخته می‌شد، شاید به اثری مبتذل بدل می‌گردید. پس این پروسه ساخت است که معلوم می‌کند نتیجه فیلم چه خواهد شد.

کارگردان “خط استوا” بیان داشت: نظارت نباید سلبی باشد و باید ایجابی باشد. وقتی شورای ساخت با کلی‌گویی و اینکه “فیلمنامه را بهتر کن” جلوی صدور پروانه ساخت را می‌گیرد، معلوم است که فیلمساز را دلزده می‌کند.

نعیمی با اشاره به تغییر و تحولات سینمایی در کشور گفت: فردا اگر خواستم پروانه ساخت فیلمنامه‌ای انتقادی درباره دولت فعلی را بگیرم، آیا پروانه می‌دهند؟ یا به بهانه سیاه‌نمایی، اجازه نمی‌دهند.

اصغر نعیمی گفت: در شورای ساخت دولت اعتدال به فیلمنامه “هایلایت” من دو ماه گیر دادند تا پروانه ساخت دهند ولی همان فیلم با رای قاطع به جشنواره رفت و پروانه نمایش گرفت و تحسین هم شد. چرا؟ چون در شورای ساخت، فیلم ساخته‌نشده را قضاوت کردند.

این کارگردان با اشاره به معدود نیروهای نظارتی بااخلاق گفت: بد نیست از جمال شورجه یاد کنم که جزو مسلمان‌ترین سينماگران این مملکت است. جناب شورجه هیچگاه سلیقه شخصی خود را در نظارت دخالت نمی‌داد. او صریحا می‌گفت من با فیلمنامه شما موافق نیستم ولی کمک می‌کنم که پروانه بگیرید و کمک می‌کرد که همه فیلمسازان بتوانند کار کنند. به تمام نیروهای نظارتی پیشنهاد می‌کنم از امثال جمال شورجه یاد بگیرند که هیچ‌گاه عقده یا سلیقه شخصی خود را بر نظارت حاکم نکرد.

اصغر نعیمی را تاکید بر عبث بودن ممیزی پیش از تولید گفت: نظارت را باید نهایتا به سمت یک شورای واحد ببریم مشتمل بر نماینده کارگردانان، نماینده تهیه کنندگان و یک نماینده دولت و خلاص و تازه آن هم برای نظارت پس از تولید! بیش از این واقعا کارگشا نیست‌.

نعیمی گفت: چرا به سينماگران اعتماد ندارند؟ فقط در سایه همدلی می‌توان سینما را ارتقا داد و ممیزان نباید با نگاه از بالا به فيلمسازان نگاه کنند‌. فیلمساز حرفه‌ای در ذهنش می‌داند کدام پلان اصلاحیه می‌خورد و اینکه به خاطر یک یا دو نمونه خاص، کل سینما را زیر سوال ببریم نادرست است. وقتی بالاترین مقام مملکت می‌گوید کلید حل مشکل دست سينماگران است یعنی باید به سينماگران اعتماد کرد‌. ما با قوانین مشکل نداریم بلکه با سلیقه مشکل داریم.