1

استخدام سیاهی‌لشکر به‌جای مخاطب در مسابقات تلویزیونی!؟؟/حسین فردرو کارگردان #محله_بهداشت مدعی شد

سینماروزان/مجتبی برزگر: زمانی بیست هزار نفر به عنوان مخاطب حاضر در استودیو  روی صندلی‌های مسابفات تلویزیونی‌ می‌نشستند و امروز در برخی از مسابقات تلویزیونی سیاهی لشکر می‌آورند!؟؟

حسین فردرو کارگردان برنامه‌های خاطره‌ساز مثل محله بهداشت با بیان مطلب فوق به خبرگزاری تسنیم گفت: تلویزیون همیشه در لحظات خاصی باید عملکرد خاصی داشته باشد و مملکت ما در طول این چهل سال بسیار بحران داشته و این وظیفه تلویزیون بوده که بتواند در بحران‌ها و اتفاقات مختلف کمک‌کار جامعه باشد. به درکِ جامعه کمک کند. من به واسطه شغلم این افتخار را داشتم در ایام مختلفی خصوصاً دوران جنگ تحمیلی برنامه‌سازی کنم. برنامه‌ای به نام «مسابقه 101» داشتیم که بسیار هیجان‌انگیز بود و کارمندان دوست داشتند هر سازمانی به صورت گروهی شرکت کنند.

وی ادامه داد: جالب است در دفتر مدیران بسیار نامه میچآمد که می‌خواستند در این برنامه شرکت کنند. لحظات خوبی ساخته شد کسانی که می‌خواستند سالگرد روزنامه‌شان، خبرگزاری‌شان یا دانشگاه‌شان را برگزار کنند به آنجا بیایند. به سؤالاتی جواب می‌دادند آن سؤالات روز بود و کمک می‌کردند که برای مردم مفید باشد و جنبه آموزشی و اطلاعاتی داشته باشد. اما در یک قالب بسیار هیجان‌انگیز هم باشد که مردم دوست داشتند با همدیگر رقابت کنند و برایشان خاطره‌ای ساخته شود.

فردرو افزود: «مسابقه 101» را که مثال زدم مجری آن ناصر ممدوح بود. کسی که یک چهره علمی بود و می‌گویند سخن از دل برآید لاجرم بر دل بنشیند؛ مردم به همین دلایل با آن مجری و برنامه ارتباط می‌گرفتند و برایشان جذاب بود. اگر این مجری را تغییر می‌دادیم شاید آن موفقیت را کسب نمی‌کردیم و 20 هزار نفر روی صندلی‌های این مسابقه نمی‌نشستند؛ در حالی‌ که امروز در برخی از مسابقات تلویزیونی سیاهی لشکر می‌آورند؟؟ یعنی در واقع پول می‌دهند کسی بیاید و بنشیند؟؟ این‌ها واقعیت‌هایی است که باید بگوییم و بررسی کنیم…

این کارگردان باسابقه تاکید کرد: همان مناظره‌های تلویزیونی لحظات مهمی بود که مردم پای تلویزیون نشستند؛ دو دوره من این افتخار را داشتم که کارگردانی مناظره ریاست جمهوری و جشن هایی مثل چهره‌های ماندگار و جشنواره فجر و .. را برعهده داشتم. این‌ها هرکدام می‌توانستند یک بازتابی در جامعه ایجاد کنند؛ تلویزیون اگر می‌خواست یک کار جدّی بکند باید می‌رفت سراغ برنامه‌هایی که مخاطب ندارد و آنها را حذف می‌کرد. الان که درباره ساخت مسابقات و برنامه‌های سرگرمی صحبت می‌کنیم این نکته لازم به یادآوری است ساختِ این برنامه‌ها هم جذابیت می‌خواهد و هم هویت؛ مثلاً مجری به صرف اینکه لباسی بپوشد و یک مقدار پررو باشد کافی نیست. متأسفانه در برخی از برنامه‌ها پیوند محتوا و فرم را نداریم…

حسین فردرو کارگردان
حسین فردرو کارگردان