1

ادعای یک روزنامه اصولگرا درباره فردی به نام «ع.ن» که مانع اصلی تولید سریال «موسی(ع)» است!!!

سینماروزان: روی غلتک نیفتادن پروژه «موسی(ع)» که آخرین یادگار فرج الله سلحشور است علیرغم وعده و وعیدهایی که مدیران بالادستی رسانه ملی درباره اهمیت این پروژه طرح میکنند محل پرسش برخی مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش سینماروزان در این اوضاع که بی پولی رسانه ملی اصلی ترین دلیل عدم تولید این پروژه مطرح شده روزنامه اصولگرای «جوان» در گزارشی به افشاگری درباره فردی به نام «ع.ن» پرداخته که مانع اصلی ساخت این سریال است.

متن گزارش «جوان» را بخوانید:

مقاومت سازمان صداوسیما در برابر ساخت سریال تاریخی و فاخر «حضرت موسی(ع)»  اینگونه در رسانه‌ها منتشر شده است که صرفاً مباحث مالی باعث شده‌ میراث هنری مرحوم سلحشور به تولید نرسد، اما شواهد نشان دهنده مسائل دیگری است.
در این گزارش به اینکه چه جرياني در راه تولید سریال موسی(ع) سنگ اندازی می کند، پرداخته‌ایم.

نقش «ع.ن» در ساخته نشدن سریال موسی(ع)
 طبق اخبار و گزارش‌های رسيده به روزنامه جوان و به گفته دست‌اندركاران ساخت اين سريال، متأسفانه شخص «ع- ن» تقريباً در تمامي جلسات كارشناسي مربوط به سريال موسي(ع)، رسماً علم مخالفت و بهانه‌تراشي برافراشته و با طرح انواع شبهات و برخي سنگ‌اندازي‌ها عملاً كار ساخت اين سريال عظيم قرآني را به حاشيه برده است. متأسفانه نامبرده با كشاندن برخي مباحث از داخل جلسات خصوصي سيما و كشاندن آن به برخي رسانه‌ها و حتي قلم‌فرسايي در فضاي مجازي، كار توليد اين سريال را از شرايط عادي خارج كرده و سازندگان اين سريال فاخر قرآني را كه داراي پيشينه‌اي روشن در توليد آثار ارزشي و انقلابي هستند، با زبان تمسخر و كنايه به انواع بهتان‌ و تشكيك‌ها آلوده كرده است.
جمال شورجه، كارگردان درگفت‌وگو با «جوان» از احتمال قطع همكاري با تلويزيون در خصوص ساخت اين سريال سخن گفته و به خاطر فشارها و كارشكني‌هاي موجود در صداوسيما سخن به ميان آورده.
بعد از این مصاحبه بود که «ع ـ ن» در تلگرام نوشت: «واقعا رهبری مظلومه… سوءاستفاده از فرمايش آقا برای یک کاسبی ۲۵۰میلیارد تومانی!….البته به قول خودشان «برآورد اولیه ۲۵۰ میلیاردی»…چون تا ۶۵۰میلیارد هم امکان رسیدن داره!.» وی همچنین در مطلب دیگری مدعی شد:«نکته همینه فقط ۱۰۰‌میلیارد پول بازیگر در برآورد نوشته اند.  100 میلیارد برای بازیگران درجه دو ایرانی!حالا شما خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل…
100میلیارد بازیگر درجه دو ایرانی رو تصور بفرما و فرض بگیر واقعاً در این حرف صادق هستند و می‌خواهند 100‌میلیارد به بازیگرهای درجه دو ایرانی بدهند،ببین اگر چنین اتفاقی بیفته چه آشفته بازاری درقیمت بازیگر رخ می‌ده…».
البته ادعاهای « ع-ن» به سرعت از سوی حسن نجاریان قائم مقام پيشين بنياد فارابي و از نزديكان ميرعلايي كه قرار است تهيه كننده سريال موسي باشد،رد شد. نجاریان در پاسخ به این ادعاها نوشت: «آیا تهمت زدن به کسانی در فضای مجازی که حضور ندارند و امکان دفاع ندارند صحیح است و جوانمردی است؟ دوستان با سابقه تهیه و تولید اینجا زیاد هستند بحث برآورد بحث طولانی و خاصی است و ارائه ارقام هرچند نادرست به زعم شما در فضاهای خارج از کار جوانمردی نیست. یک برآورد دستخوش هزار تغییر و جابه‌جايي می‌شود و بحث باید با دلائل کارشناسی انجام شده و جواب برآورد داده شود نه جنجال‌ها و حاشیه های ژورنالیستی! واقعا فکر می‌کنید این راه صحیح است؟ ارقام گفته شده از طرف شما واقعاً فقط براي بازنویسی است یا مثلاً پیری ویز و استوری‌برد و بسیاری کارهای مقدماتی دیگر را هم شامل می‌شود؟ من دلم نمی‌خواست وارد این بحث بشم در این فضا ولی شما با ادامه این رفتارتون باعث شدید که من مطالبی رو بنویسم، ولی بترسیم از زمانی که مطالب اونطور که ما دلمون می‌خواست و طرح کردیم در روز داوری بررسی نشوند.»

اما «ع-ن» کیست که مانع تولید سریال موسی(ع) شده و سنگ‌اندازی‌هایش کار تولید سریال را به برزخ کشانده؟ برای شناخت این شخص باید کمی به گذشته بازگردیم.

«ع.ن» کیست؟

اواخر شهريور 1378 و تنها دو ماه پس از غائله كوي دانشگاه، جامعه به خصوص دانشگاه‌ها فضاي سياسي ملتهبي را تجربه مي‌كنند. در همين فضاي ملتهب نشريه دانشجويي «موج» – نشريه انجمن اسلامي- دانشگاه اميركبير اقدام به انتشار نمايشنامه‌اي به نام «كنكور وقت ظهور» مي‌كند كه به جنجال‌تبديل مي‌شود: «داستان پسري پشت كنكوري كه در مناجاتش با امام زمان حرف مي‌زند و آرزوي ظهور مي‌كند؛ اما ميان خواب و بيداري صدايي را مي‌شنود كه به او خبر ظهور را مي‌‌دهد و از او براي همراهي دعوت مي‌كند، اما آن دانش‌آموز به محضر امام عصر(عج) رفته و بهانه مي‌تراشد كه ظهور حضرت موجب بروز جنگ و تعطيلي دانشگاه‌ها مي‌شود، حال آنكه او آرزوي رفتن به دانشگاه را دارد و در ميان آن بهانه‌تراشي‌ها براي تأخير در ظهور ناگهان بيدار مي‌شود و مي‌فهمد كه سر جاي خودش در مسجد نشسته و همه مشغول دعا براي ظهورند!»
نويسنده آن داستان موهن درباره حضرت حجت(عج) کسی نبود غیر از «ع-ن» دانشجوي دانشگاه آزاد و از فارغ‌التحصيلان دبيرستان مفيد که و به واسطه‌ دوستان سابقش در مدرسه مفيد كه از فعالان انجمن اسلامي دانشگاه اميركبير بودند، مطلبش در نشريه موج به چاپ رسيد. پس از انتشار این نمایشنامه موهن، جوش و خروش ملت غيور و امت حزب‌الله در سراسر کشور در محکومیت توهین به آستان امام عصر(عج) به حرکت درآمد و مردم خواستار برخورد با عوامل انتشار آن نمایشنامه شدند. در پی این اعتراضات انقلابی ملت مسلمان، «ع-ن» از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شد. در این میان مقام معظم رهبری نیز در سخنانی خواستار مجازات عوامل مرتبط با انتشار نمایشنامه مذکور شدند. «ع-ن» در دادگاه انقلاب به  سه سال حبس محکوم می‌شود، حتی گفته شده که حکم اولیه وی «اعدام» بوده است.

مجرم عفو شده از صداوسیما سردرآورد!؟؟
رهبر فرزانه انقلاب كه به شهادت اهل ادب، يكي از اديبان چيره‌دست و زبردست هستند، با همان تيزبيني و برخوردهاي كريمانه خود در حكمي به دادگاه انقلاب، توهين مندرج در مقاله را ناشي از «ضعف انديشه و ضعف قلم» نگارنده دانستند و او را مورد عفو قرار مي‌دهند. جالب اينكه همين فرد كه به فرموده مقام معظم رهبري «دچار ضعف انديشه و ضعف قلم است»، اکنون از عناصر و حلقه اوليه تصويب و تعيين اولویت سريال‌ها و آثار نمايشي است و همچنان بي‌سروصدا به فيلمنامه‌نويسي و برنامه‌سازي و ايجاد درآمد شخصي در اين زمينه مشغول است و در عين حال با پيش كشيدن مشكلات بودجه‌اي به خصوص براي برنامه‌سازان ارزشي، عملاً به عاملي براي توقف برخي سريال‌هاي نمايشي در سيما تبديل شده است.
«ع-ن» که امروز به عنصري فكري و فرهنگي در صداوسيما تبديل شده  فيلمنامه يك سريال تلويزيوني  را که در ماه رمضان 1389 پخش شد، نگاشته است. در فيلمنامه اين سريال ردپاي تفكر مسموم او و همان «ضعف انديشه و ضعف قلم» به وضوح آشكار است.در زمان نگارش سريال اين فرصت را پيدا كرد تا در قالبي لمپن‌گونه و به سبك فيلمفارسي‌هاي دوره پهلوي و با استفاده از ادبيات تمسخرآميز، مثلث‌هاي عشقي و هوس‌گرايي را در نحله‌اي خاص كه زاييده ذهن نويسنده بود، رواج دهد. تكه‌پراني به نظام به بهانه جنايات كهريزك و توهين به مقدسات و همكاري با برخي افراد مسئله‌دار تنها بخش كوچكي از پرونده كاري نامبرده است. او اين روزها فرد تصميم‌گير و تصميم‌ساز در بخش‌هاي فيلم و سريال سيماست. اتاق فكر يك شبكه را مديريت مي‌كند و يكي از مهره‌هاي حذف نيروهاي مذهبي و انقلابي در سختار سيماست.

با وجود همه اهميت‌هايي كه براي حوزه نمايش و ضرورت توجه به انتصاب مديران در اين بخش ذكر شد، متأسفانه معاون سيماي رسانه ملي كه پيش از اين مسئوليت معاونت اجتماعي وزارت كشور دولت فعلي را عهده‌دار بود، همزمان با بازگشت به رسانه ملي «ع- ن» را هم به معاونت سيما دعوت و طي حكمي كه در پنجم ارديبهشت‌ امسال در رسانه‌ها منتشر شد، وي را به «دبيري شوراي هماهنگي توليدات نمايشي سيما» منصوب كرد.

مرتضي ميرباقري در اين حكم، تمهيدات لازم به منظور فرآيند توليدات نمايشي و ارتقاي صلاحيت حرفه‌اي! عوامل مختلف سريال‌ها و فيلم‌هاي تلويزيوني را از جمله مأموريت‌هاي اصلي «ع- ن» برشمرده است. آیا چنین شخصی صلاحیت قرار گرفتن در چنین جایگاهی را دارد؟