1

ادعاهای سیاستگزار یک جایزه ارزشی⇐جشنواره فجر تأثیرگذاری ندارد/جشنواره فجر مركزيت خود را از دست داده‌/سینمای ایران بیرون از جشنواره فجر رقم می‌خورد/جای عقلانیت در جشنواره فجر خالی است⇔نکته: وقتی در سه پاراگراف شش بار نام «جشنواره فجر» را می‌برید چگونه انتظار دارید باور کنیم این جشنواره برایتان محلی از اعراب ندارد؟

سینماروزان: در همه این سالها داشته ایم ارگانها و نهادهای ارزشی که بودجه خوبی را صرف تولید آثار ارزشی کرده اند و در سالهای اخیر در کنار این تولیدات، یک سری جایزه و جشنواره ارزشی هم ایجاد شده است.

به گزارش سینماروزان از جمله این جوایز «ققنوس» است که دست اندرکاران آن سعی می‌کنند به موازات برگزاری جشنواره فجر برگزیدگان خویش را معرفی کنند.

تازه ترین نشست خبری جایزه ققنوس در حالی برگزار شد که روح الله رجبی از اعضای شورای سیاستگزاری این جایزه نقد آشکار جشنواره فجر را در پیش گرفت.

روح الله رجبي در نشست خبري هفتمين هم‌انديشي سينماي انقلاب اسلامي و جايزه سينمايي «ققنوس»، ضمن اعلام حمايت از برگزاري جشنواره فجر گفت: نقدي كه به جشنواره فجر داريم،‌اين است كه حس مي‌كنيم جاي عقلانيت در اين جشنواره فجر خالي است و حتي در جلسات نقد و بررسي فيلم‌ها در جشنواره هم به رسانه‌ها اجازه حرف زدن داده نمي‌شود. رجبي تصريح كرد: قصد نداريم بر داوري‌هاي جشنواره فيلم فجر تأثير بگذاريم، چون حس مي‌كنيم سينماي ايران بيرون از جشنواره فجر رقم مي‌خورد.
وي با بيان تأثيرگذاري جوايزی مانند اسكار و گلدن گلوب بر روند فيلمسازي در جهان تأكيد كرد: فجر چنين تأثير‌گذاري‌ای ندارد و براي همين است كه فكر مي‌كنيم جمهوري اسلامي جشنواره‌هايي مانند جشن خانه سينما را به موازات برگزاري فجر ايجاد كرده است.
وي گفت: فجر مركزيت خود را در سينما از دست داده‌است و فجر نمي‌تواند هدايت سينماي ايران را در دست بگيرد، براي همين برخي از فيلمسازان ترجيح مي‌دهند حتي فيلم‌هايشان را به فجر ندهند.
⇓⇓⇓
نکته: در اینکه سیاستگزار این جایزه سعی کرده به نوبه خود به نقد مهمترین فستیوال سینمایی ایران بپردازد ایرادی ندارد اما وقتی از یک طرف از عدم تأثیرگذاری جشنواره فجر می‌گویند و از آن طرف فقط در سه پاراگراف 6 بار نام همین جشنواره را ولو با بار معنایی منفی مطرح می‌کنند خواه ناخواه سخنان خویش مبنی بر بی‌اثر بودن جشنواره را نقض کرده‌اند!!
راستی اگر جشنواره فجر تأثیرگذاری ندارد چه اصراری است که جایزه خودتان را همزمان با فجر برگزار کرده و جوایزش را مدتی بعد از اختتامیه فجر اهدا کنید؟