1

ادامه انتقادات به شورای صنفی نمایش به‌خاطر تراکم اکران پاییز و شائبه تبعیض برای روی پرده فرستادن «آینه بغل»⇐محمد نیک‌بین: شورای صنفی نمایش باید به فیلمسازانی که گرفتار فیلم‌سوزی شده‌اند پاسخگو باشد/چرا شورای صنفی نمایش فکر می‌کند این سیستم درست است؟/این سوال را از شورای صنفی نمایش پرسیدم اما پاسخ‌شان قانع کننده نبود!/سیاستها را طوری تنظیم کنید که سینماگران قانع شوند!

سینماروزان: سیاست سختگیرانه شورای صنفی نمایش در پایین نگه داشتن کمیت آثار روی پرده در نیمه اول سال که منجر شد بخشی از آثار گردانندگان شورای صنفی نمایش و از جمله رییس این شورا در بهترین زمانهای ممکن و با بهترین شرایط روی پرده برود، در نیمه دوم سال بدل شده است به باز کردن ورودی اکران و روی پرده رفتن حجمی انبوه از فیلمها!!

به گزارش سینماروزان همین حالا بیش از 20 فیلم مختلف روی پرده هستند و تا آخر هفته شمار فیلمهای گروه آزاد که باید محدود باشد به 4 فیلم خواهد رسید! در این اوضاع پرسشهایی هم طرح شده درباره لابیگری برای روی پرده رفتن یک کمدی با نام «آینه بغل»؛ فیلمی که در فاصله ای کوتاه از پایان فیلمبرداری پروانه نمایش گرفت و در حداقل بازه زمانی از پروانه نمایش هم بناست در گروه استقلال اکران شود تا لذتی دوچندان به پخش کننده متنفذش که نماینده موثری هم در شورا دارد برسد.(اینجا را بخوانید)

بعد از انتقادات تند و تیز منصور لشکری قوچانی تهیه کننده «قاتل اهلی» به این تراکم اکران و تبعیض شکل گرفته در روی پرده فرستادن «آینه بغل» در شرایطی که بسیاری از فیلمهای تحسین برانگیز جشنواره هنوز مجال اکران نیافته اند(اینجا را بخوانید) حالا محمد نیک‌بین تهیه کننده محجوب سینمای ایران هم به گلایه از این مسأله پرداخته است.

نیک‌بین که تازه ترین فیلمش «ملی و راههای نرفته…» به خاطر تراکم اکران نتوانسته چنان که باید فروش داشته باشد به «سینما» گفت: این روزها با پدیده فیلم‌سوزی در اکران روبرو هستیم؛ اینکه چرا فیلمها در زمانی میتوانند روالی معمولی طی کنند و در زمانی دیگر تن به اکرانی فشرده دهند یک سوال جدی است. ما باید از شورای صنفی نمایش دلایل و طرز فکرشان را بپرسیم که چرا فکر میکنند این سیستم درست است. یعنی من و شما می دانیم که فیلم‌سوزی میشود و ممکن است خیلی از صاحبان فیلمها هم از این روند ناراضی باشند. کسانی هم که در جریان این فرایند نیستند آنهایی هستند که زمان اکران بسیار خوبی نصیب شان شده است.

این تهیه کننده با اشاره به لزوم پاسخگویی شورای صنفی نمایش درباره حجم بالای فیلمهای روی پرده در اکران پاییزی اظهار داشت:  شورای صنفی نمایش باید به فیلمسازانی که به دلیل این مسائل آسیب می بینند پاسخ دهد و پاسخها باید برای آنها قانع کننده باشد. از آنجا که کسی درباره این مسائل پاسخگو نیست همیشه سوال به وجود می آید که چرا چنین اتفاقاتی را شاهد هستیم. من هم چنین سوالاتی را از شورای صنفی نمایش داشتم اما پاسخهایشان قانع کننده نبود.

نیک‌بین تأکید کرد: من نباید راهکاری درباره حل مشکل فیلم‌سوزی پاییزی ارائه کنم و این شورای صنفی نمایش است که باید این کار را انجام دهد و اگر نمی توان پاسخی دهد باید سیاستهایش را طوری تنظیم کند که ما قانع شویم. تا زمانی هم که پاسخ درستی پیدا نکنیم فکر میکنیم به عده ای ظلم شده و تعدادی دیگر سود می برند.