1

ابراهیم داروغه زاده در یادداشتی ۵ بندی بیان کرد⇐بهتر است مطالبه سينماگران از رسانه ملي پخش رايگان تيزرهاي فيلم هاي سينمايي باشد نه تعطيلي یک برنامه سینمایی/فراستی آن قدر مرد هست که اول حرف هايش درباره «گشت۲» را در محضر همه مردم بيان ميكند و بعد در جلسه هاي رسمي؛ در صورتيكه منتقدان فيلم «گشت ارشاد۱» متاسفانه كاملا برعكس عمل كردند!!/«هفت» افخمی از دو سری قبل این برنامه چالشی تر است/فیلمسازی که از مدیران انتظار سعه صدر دارد خودش هم تاب تحمل نقد را داشته باشد!

سینماروزان: ابراهیم داروغه زاده از مدیرانی که در فارابی، موسسه رسانه های تصویری و صداوسیما سابقه فعالیت داشته و این روزها نیز در موسسه آوای هنرسلامت به دنبال ایجاد ارتباط بیشتر میان هنر و سلامت است، در یادداشتی 5بندی به حوشی پیرامون ماجرای “هفت”، مسعود فراستی و درگیریهای اخیر “هفت” با جشنواره فجر پرداخته است.

متن این یادداشت را بخوانید:

فراستي ،افخمي ، هفت و ديگران

١- آقاي فراستي منتقد سينماست و نظر خودش را بايد بگويد و طبيعتا اين نظر براي بخشي از مخاطبان سينما كه براي او اهميت قائل هستند تأثير گذار خواهد بود و لاغير.منتقدين ديگر هم نقد هايشان براي مخاطبان خودشان اهميت دارد نه براي سينماگران و فيلمسازان. چرا بايد نقدهاي فراستي و يا هر منتقدي اينقدر براي فيلمسازان مهم باشد و چرا سينماگر بايد به منتقد به خاطر نقدهايش معترض باشد؟

٢- حضور علني و با دعوت اقاي فراستي در كميسيون فرهنگي مجلس با موضوع ارزيابي جشنواره فيلم فجر ادم فروشي محسوب ميشود؟!! چرا؟ اقاي فراستي در ايام جشنواره تمامي نقدهايش به فيلم هاي جشنواره و … را خيلي صريح و بي پرده در برنامه زنده هفت و در محضر مخاطب مليوني بيان كرده بود و صحبت هايش در كميسيون فرهنگي مجلس تكرار بخشي از همان نظرات و نقدهاي او بوده است كه هيچ ارتباطي به خيانت و ادم فروشي و… ندارد. از اين منظر اتفاقا آقاي فراستي خيلي هم مرد هست كه اول حرف هايش را در محضر همه مردم بيان ميكند و بعد در جلسه هاي رسمي ، در صورتيكه منتقدان فيلم “گشت ارشاد1” متاسفانه كاملا برعكس عمل كردند.

٣- در ايام برگزاري جشنواره امسال واكنش هاي منفي زيادي از منتقدان نسبت به فيلم ها و داوري ها ديده شد ولي چرا همه سينماگران عزيز عليه برنامه هفت و مسعود فراستي جبهه ميگيرند ؟ مگر ديگر منتقدان عزيز سينما از چند فيلم جشنواره امسال شگفت زده شدند و يا براي چند فيلم نقد هاي مثبت نوشتند؟ آیا اكثريت منتقدين و رسانه ها نسبت به داوري ها و انتخاب ها انتقاد نداشتند؟

٤- برنامه هفت افخمي با همه انتقاداتي كه دارد از دو سري قبلي اين برنامه پر مخاطب تر و چالشي تر و طبيعتا با اهميت تر است. سينما با مخاطب معنا پيدا ميكند و اتفاقا نقد ها و دعواهاي برنامه هفت به رونق گيشه فيلم ها كمك كرده تا جاييكه بعضي ها گفته اند اين دعواهاي برنامه هفت با سينماگران ، جنگ هاي زرگري ست براي جذب مخاطب بيشتر براي فيلم ها. هر چه برنامه هاي اينگونه در تلويزيون براي سينما توليد و پخش شود به درگير شدن ذهن مخاطب به سينما و در نهايت به اقبال بيشتر مردم به سينما خواهد انجاميد. بهتر است مطالبه سينماگران عزيز از رسانه ملي پخش رايگان تيزرهاي فيلم هاي سينمايي باشد نه تعطيلي برنامه هفت.

٥- سينماگران به درستي از مسؤلين رده بالاي كشور انتظار دارند كه در مقابل انتقاداتي كه در فيلم ها مشاهده ميكنند سعه صدر داشته باشند و ظرفيت خود را بالا ببرند ، خوب است خود عزيزان فيلمساز هم اين سعه صدر را نسبت به نقد ها داشته باشند هر چند به نظرشان نقد ها درست و منصفانه نباشد. كدام فيلم خوبي سراغ داريد كه با نقد هاي منفي يا احيانا غير منصفانه يك منتقد مخاطبان خود را از دست داده باشد؟ اتفاقا نقدهاي منفي كنجكاوي مخاطبان را نسبت به فيلم ها بيشتر ميكند، در ايران كه تاکنون اينطور بوده است. به اميد موفقيت هاي بيشتر براي سينماي عزيز ايران.