1

آیا جیرانی منتظر نتیجه انتخابات مجلس است؟

سینماژورنال: فریدون جیرانی کارگردان و نویسنده سرشناس سینما و تلویزیون ایران بعد از سالها که کار مطبوعاتی را کنار گذاشته بود از اواخر شهریورماه امسال مجددا درگیر کار روزنامه نگاری شده و به عنوان سردبیر، روزنامه “سینما” را منتشر می‌کند؛ روزنامه ای که یکی از چهره های توانمند عرصه مطبوعات سینمایی یعنی مینا اکبری رییس شورای نویسندگان آن است.

به گزارش سینماژورنال درباره اهداف راه اندازی این روزنامه سینمایی در حالی که یکی از صفحات آن به حوزه های سیاست و اقتصاد اختصاص دارد(!) شنیده هایی طرح شده مبنی بر آن که در نزدیکی انتخابات مجلس این روزنامه تبدیل خواهد شد به رسانه یکی از جناح‌های حاضر در انتخابات.

حالا گفته های فریدون جیرانی در نمایشگاه مطبوعات هم بیش از پیش این ظن را تقویت می کند. جیرانی که آخرین تجربه کارگردانیش “تعبیر وارونه یک رویا” بود در تازه ترین گفتگوی خویش برنامه های فیلمسازیش را موکول کرده است به بعد از عید نوروز و آیا این معنایی دارد چز انتظار برای نتیجه انتخابات مجلس؟

قطعا تا عید نوروز فیلم نخواهم ساخت

فریدون جیرانی در نمایشگاه مطبوعات به “ایسنا” گفته است: قطعا تا عید نوروز فیلم نخواهم ساخت ولی بعد از عید نمی‌دانم چطور می‌شود. باید فضا و شرایط ر ا ببینیم. به هرحال میل به فیلمسازی با توجه به آماری که در بخش فیلمسازی وجود دارد، زیاد است اما این میل به فیلمسازی نشان‌دهنده رشد سینما نیست.

طبیعی است که یکی از معانی که از دو واژه “فضا” و “شرایط” که در خلال گفته های جیرانی وجود دارد متبادر می شود فضا و شرایط سیاسی است!

آخرین ساخته سینمایی جیرانی کمدی “خواب زده ها” بود که دو سال قبل ساخته شد و علیرغم فروش قابل قبول موردتوجه منتقدان قرار نگرفت.

پیش از “خواب زده ها” اما جیرانی یک ملودرام ملتهب به نام “من مادر هستم” را ساخته بود که علیرغم تحریم حوزه هنری، توجه همزمان مخاطبان و منتقدان را موجب شده بود.