1

آگهی تبلیغاتی پرسش‌برانگیز”هنروتجربه”+عکس

سینماژورنال/ورتا چمانی: گروه سینمایی “هنروتجربه” یک گروه سینمایی تازه تأسیس است که هدف خود را اکران فیلمهایی غیرتجاری دانسته است که به دلیل تجربه گرا بودن مدتها پشت خط اکران مانده اند و اکرانشان می تواند دانش سینمایی مخاطبان را ارتقا دهد.

به گزارش سینماژورنال این گروه سینمایی با حمایت مستقیم مدیران سینمایی به راه افتاده است و فارغ از ردیف بودجه مناسبی که برای اجرای هدفش دارد این شانس را یافته که در مهمترین جشنواره وطنی یعنی جشنواره فیلم فجر هم بخشی همنام خود را داشته باشد؛ بخشی که انتخاب آثار و داوری آنها به طور مستقیم توسط دست اندرکاران “هنروتجربه” صورت می گیرد.

این گروه سینمایی در چند ماهی که به راه افتاده است به اندازه موافقان، مخالفان خود را هم داشته است اما ورای این تعدد نظرات مهم اینجاست که چون حمایت دولت پشت این گروه است این گروه بی توجه به حواشی راه خود را ادامه خواهد داد.

یک آگهی پرسش برانگیز

یک اتفاق تازه درباره این گروه سینمایی به جدیدترین آگهی تبلیغاتی این گروه بازمیگردد. در این آگهی با هدف قرار دادن مخاطبان سینماروی کشور آمده است: با اینکه درآمد ما مهم است اما هزینه شما مهمتر است…بلیت سینماهایمان را گران نمی کنیم! به همین سادگی…

طبیعی است که انتخاب چنین جملاتی برای یک شعار تبلیغاتی فارغ از ایده پردازی طراحان تبلیغاتی اثر، با هماهنگی مدیران این گروه سینمایی صورت گرفته است بدون توجه به پرسشهایی که این جملات ایجاد می کند.

هنروتجربه
آگهی “هنروتجربه”

آیا وقتی ردیف بودجه دولتی داریم درآمدزایی اهمیت دارد؟

اول از همه صحبت درباره درآمد است؛ در بیزنسی که ردیف بودجه دولتی دارد داشتن یا نداشتن درآمد آن قدرها اهمیت ندارد. همین که بخشی درون دولت تصمیم گرفته طرحی را اجرایی کند یعنی طرح اجرایی خواهد شد و در مورد “هنروتجربه” هم این طرح با پشتوانه سازمان سینمایی است که در حال اجراست و اینکه در تبلیغ آن آمده “درآمد برای ما مهم است” چندان منطقی نمی نماید.

آیا اگر این گروه سینمایی حتی یک ریال هم درآمد نداشته باشد ورشکست خواهد شد؟ قطعا نه!

درآمد بیشتر برای بیزنسهایی اهمیت دارد که کاملا در بخش خصوصی شکل گرفته اند و حتی بر سر فروش یک عدد بلیت هم حساب باز می کنند نه درباره سیستمی که قبل از راه اندازی، بودجه سالانه خود را تصویب کرده است.

مگر شما مالکیت سینمای خاصی را در اختیار دارید؟

اینکه در شعار تبلیغاتی گروه آمده “بلیت سینماهایمان را گران نمی کنیم” هم سوال برانگیز است. مگر شما مالکیت سینمای خاصی را در اختیار دارید که ضمیر ملکی برای سینما به کار می برید؟

مالکیت هیچ کدام از سینماهایی که در اختیار گروه سینمایی “هنروتجربه” قرار گرفته از آنِ این گروه نیست و صرفا با تخصیص بودجه از سوی سازمان سینمایی شرایط اکران فیلمها در این سالنها فراهم آمده است. پس اینکه در اقدامی کاملا پوپولیستی بگویید بلیت سینماهایمان را گران نمی کنیم چندان منطقی نمی نماید.

آیا اگر فیلمهای “هنروتجربه” نفروشد درآمد دست اندرکاران گروه کم می شود؟

آخرین پرسش هم درباره جمله ای از تبلیغ است که در آن “هزینه شما مهمتر است” آورده شده! هزینه “ما” یعنی کسانی که بلیت می خرند و به تماشای آثار هنروتجربه می نشینند زمانی برای دست اندرکاران مهم می شود که درآمد آنها وابسته به اقبال مخاطبان از آثارشان باشد.

آیا اگر فیلمهای “هنروتجربه” نفروشد درآمد دست اندرکاران گروه کم می شود؟ مطمئنا خیر!

وقتی که دست اندرکاران گروه چه فیلمهایشان بفروشد چه نه، درآمد لازم را دارا هستند و چه ما مخاطبان از فیلمهایشان استقبال کنیم یا نه، کارشان امتداد می یابد دیگر صحبت از اهمیت هزینه کرد مخاطبان بی معنی است.