1

آغاز رسمی اکران آثار خارجی در سینماهای کشور

سینماژورنال: در شرایطی که در هفته های اخیر اکران برخی فیلمهای خارجی بدون خرید رایت قانونی آنها و بدون داشتن پروانه نمایش در برخی پردیسها در حال انجام است در جلسه 14 تیرماه شورای صنفی نمایش تکلیف اکران فیلمهای خارجی به طور قانونی مشخص شد.

به گزارش سینماژورنال براساس تصمیم گیری شورای صنفی نمایش مقرر شد هر یک از سینماها که علاقمند به اکران فیلم های خارجی هستند می توانند فیلم های خارجی دارای پروانه نمایش را با دریافت حواله از شورای صنفی نمایش در سالن های سینما اکران کنند. به عبارت بهتر هر سینمایی که می‌خواهد فیلم خارجی نمایش دهد حتی بصورت یک سانس و یک بار نمایش باید علاوه بر پروانه نمایش، از شورای صنفی نیز حواله بگیرد.

 با اجرای این قانون از این به بعد باید منتظر این باشیم که از یک طرف شرایط عادلانه ای برای اکران فیلم خارجی در تمامی سینماها فراهم شود و نه فقط یکی دو پردیس خاص و از طرف دیگر آن یکی دو پردیس خاص هم فقط فیلمهایی را که دارای پروانه نمایش است نشان دهند.

اکران رسمی فیلمهای خارجی چند سالی بود که در کشور متداول نبود و اگر هم اکران فیلم خارجی داشتیم نه به صورت سراسری که به صورت محدود و البته بدون دریافت پروانه نمایش بود.

حالا اما شورای صنفی نمایش شرایطی را پیش آورده که اکران فیلمهای خارجی به صورت رسمی و بی گرفت و گیر قانونی انجام شود.