1

آزادی آکادمی کیمیایی و جلال!+عکس

سینماروزان/ورتا چمانی: مستند “آکادمی کیمیایی” حاوی گفتگویی دیدنی با جلال پیشواییان به زودی عرضه خواهد شد.

به گزارش سینماروزان این مستند که حاوی تصاویری است از آخرین روزهای زندگی جلال پیشواییان در ایران، توسط صالح دلدم کارگردانی شده است.

فیلم مستند “آکادمی کیمیایی” با محوریت کارگاه آزاد فیلم که مدرسه سینمایی مسعود کیمیایی است در اسفندماه ۱۳۹۱ به تهیه‌کنندگی و کارگردانی صالح دلدم و مجری طرحی علی الموتی جلوی دوربین رفت.

در بخش پایانی این فیلم مستند، مراسمی برای برگزیدگان مدرسه کارگاه آزاد فیلم مسعود کیمیایی برگزار گردید که در پایان آن، با حضور هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، پرویز نوری، محمد زرین‌دست، جواد طوسی، داریوش باباییان، رضا یزدانی، پردیس افکاری، سوگل خالقی، حامد شیخی و… از جلال سینمای ایران تقدیر به عمل آمد.

صالح دلدم درباره روند تولید این فيلم گفت: در سال ۹۱ مسعود کیمیایی جشنواره‌ای برای هنرجویانش برگزار کرد و مسئولیت مستندنمایی اتفاقات جشنواره را به من سپرد. در آن جشنواره از جلال پیشواییان تقدیر به عمل آمد و حین آن تقدیر، گفتگویی دیدنی با جلال پیشواییان انجام شد که در این گفتگو، جلال درباره حال و هوای کارهایش و دغدغه‌هایی که در دوره‌های مختلف زندگی داشت حرف زد.

دلدم ادامه داد: حاصل آن مستندنمایی فیلمی شد با عنوان “آکادمی کیمیایی” که اگرچه فقط یک واقعه‌نگاری بدون خط و ربط سیاسی از اتفاقات کارگاه آزاد فیلم بود ولی در دولت اول اعتدال توقیف شد و هیچ گاه فرصت پخش نیافت. با این حال با تغییر و تحول سیاسی و روی کار آمدن سیدابراهیم رییسی، پروانه نمایش “آکادمی کیمیایی” صادر شد و به زودی از طریق سامانه‌های ویدئوی درخواستی عرضه خواهد شد.

آزادی آکادمی کیمیایی و جلال
آزادی آکادمی کیمیایی و جلال