1

‎در روز ملی سینما سیدضیاء هاشمی خطاب به رییس سازمان سینمایی نوشت⇐بخش غيرقابل انكارى از جوانان جامعه درگير و گرفتار معضلات اجتماعى هستند/چرا پرداختن به این معضلات در سینما یا شبکه خانگی گرفتار ممیزی می‌شود؟/چرا آسیب‌شناسی سریال «ممنوعه» با وجود اقبال مخاطبان، گرفتار ممیزیهای فراوان شده به گونه ای که کارگردان قصد دارد قید ادامه تولید را بزند؟/جناب حيدريان! در عمل از سازندگان آثار اجتماعی حمايت کنید تا جسارت ساخت آثار با موضوع معضلات اجتماعی عقيم نماند!

سینماروزان: رونق نسبی که در ماه‌های اخیر در شبکه خانگی رخ داده سبب‌ساز آن شده که بسیاری از شکست‌خوردگان مدیومهای دیگر هم به حضور در این مدیوم علاقه نشان دهند و همین اسباب زیر ذره‌بین رفتن این مدیوم شده و گاهی پیش می‌آید که بعد از عرضه تنها یک قسمت از یک سریال، تحلیلهایی افراطی  و توأم با فانتزی سازی بر این سریالها ارائه میشود.

از جمله این تحلیلها که کاملا تخیل‌نگارانه و متکی بر اتفاقاتی است که در واقع رخ نداده(!) در مورد سریال «ممنوعه» منعکس شده؛ سریالی که هنوز به قسمت چهارم هم نرسیده اما یکی دو رسانه افراطی شمشیر را برایش از رو بسته اند.

سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران همزمان با روز ملی سینما و به بهانه حملات بی منطق افراطیون به شبکه خانگی، نامه ای را خطاب به رییس سازمان سینمایی نوشته است.

متن نامه سیدضیاء هاشمی به ریاست سازمان سینمایی را بخوانید:

برادرم جناب مهندس حيدريان! امروز مصادف با روز ملى سينما و در آغاز سخنان رییس سازمان سینمایی آمده است: «سينما مسئوليت اجتماعى اش را فراموش نكند.»
در این روز بهتر است به مسئولیت خطیر سینماگران در حوزه اجتماعی توجه کنیم و این مهم که بسیاری از این عزیزان با همه سختیهای ساخت فیلم در این حوزه همچنان فعالند و معضلات را به درستی و بدون بزرگنمایی و تنها به جهت آگاهی بخشی جامعه به تصویر می‌کشند.
امروزه بخش اعظم و غيرقابل انكارى از جوانان در جامعه درگير و گرفتار معضلات اجتماعى هستند كه هر يك به سهم خود موجبات مشكلات بسيارى را فراهم ساخته است.
خوب مي‌دانيم پرداختن به اين مسئوليت خطیر شجاعت و جسارت مي‌خواهد.
چه بسیار هنرمندانی که در همين راستا و به زبان هنر معضلات اجتماع و ناهنجارى‌ها را به تصویر کشیدند و متأسفانه به جاى همراهى و كمك مدیران ارشاد، اسير مميزى‌هايى شده‌اند و در نهایت اثری الکن و بی‌خاصیت روانه اکران یا شبکه نمایش خانگی شده است. ممیزی‌های فراوان در این ژانر باعث از بين رفتن جذابيت‌هاى لازم براى نسل جوان و خانواده‌ها شده و نتيجه‌گيرى مثبت اثر را مخدوش می‌کند.
متأسفانه در امر ممیزی به خصوص در حوزه نمایش خانگی بیش از آنکه توجه به پیام اثر و نتیجه آن از سوی شوراها و مدیران معطوف شود به یک پلان یا سکانس توجه می‌شود و در این حوزه بسیار سلیقه ای برخورد می‌شود.
به عنوان نمونه سریال «ممنوعه» که به معضلات جامعه و جوانان و بی‌بندوباری های ناشی از خانواده‌های از هم گسیخته و فساد مالی که گریبان تعدادی از افراد جامعه را گرفته است، توجه دارد دچار ممیزی‌های سلیقه‌ای و فراوان شده است.
اين سريال موفق به جذب مخاطبی که این روزها کمتر به آثار شبکه خانگی توجه دارد، شده است و به دلیل توجه به معضلات جوانان در جامعه طبقه بندى سنى بر روى محصول درج شده است. و خانواده به درستی می‌تواند از محتوای اثر مطلع شود.
نکته مهمتر این که سریال در شرايط حساس كنونى چه سياسى و چه اقتصادى، پس از توزيع تنها سه قسمت بحث و گفتگو در مورد آن در شبكه‌هاى اجتماعى زياد شده است چرا كه بسيارى از خانواده ها از همه اقشار در آشکار و پنهان گرفتار موضوع مطرح شده در اين اثر نمايشى هستند. با این اوصاف کارگردان از حجم زیاد ممیزی به ستوه آمده و مکدر شده است.
كارگردان اين كار كه خود از نيروهاى مستعد و خوش سابقه در توليد است و چهار پروژه در كسوت تهيه‌كنندگى و كارگردانى دارد در این شرایط که کمدی گیشه‌ای تضمین شده دارد با جدّيت سراغ كارى با مسئوليت اجتماعى خصوصاً بحران روز جوانان رفته است. اما قصد دارد با این حجم ممیزی فصل های دیگر اثر را رها کند.
جناب حيدريان عزيز! با توجه به سخنان تان در روز ملی سینما بهتر است در عمل از سینماگران عرصه اجتماعی حمايت ويژه معنوى صورت گیرد و همراهيشان کنید تا جسارت ساخت آثار با موضوع معضلات اجتماعی عقيم نماند تا در جامعه آثار از این دست ساخته شده باورپذير و اثر گذار باشد. عزت‌تان مدام.