1

یک پخش‌کننده سینما اظهار داشت⇐کرونا، سینمای ایران را به برزخی برده که همگان در آن بلاتکلیف هستند!/اولویت دولت هم در شرایط فعلی، سینما و فرهنگ نیست!/حتی اگر همین امروز نیز کرونا از بین برود، حداقل یک ماه طول می‌کشد تا مخاطبان به سینماها برگردند!/خطر مبتلا شدن به کرونا در مترو و اتوبوس بسیار بیشتر از سینماها و تئاترهای تعطیل‌شده است ولی مترو و اتوبوس با حجمی بالا از جمعیت فعالیت می‌کنند!!/وقتی کپی‌رایت را به‌رسمیت نمی‌شناسیم معلوم است که تمرکز بر اکران آنلاین هم نمی‌تواند به جایی برسد!

سینماروزان: تعطیلی کرونایی سینماها کماکان ادامه دارد و همچنان مشخص نیست بالاخره چه زمانی سینماها باز می‌شود و از آن سو برای جبران ضرر و زیان تعطیلی سینماها در دو ماه اخیر هیچ فعالیت قابل توجهی صورت نگرفته و همه چیز به قضا و قدر سپرده شده است.

امیرحسین حیدری مدیر موسسه پخش نمایش‌گستران که درست در روزهای تعطیلی کرونا کمدی پرفروش “جهان برقص” را روی پرده داشت، با اشاره به اینکه تقریبا میزانسن اکران در سینمای ایران از بین رفته است، به ایلنا گفت: کرونا باعث شده تا سینمای ایران در یک وضعیت برزخی قرار بگیرد و اصلا نمی‌توان هیچ چیزی را پیش‌بینی کرد و برای آینده برنامه‌ریزی کرد. تکلیف هیچکس مشخص نیست و همه در یک بلاتکلیفی هستند.

وی با تاکید بر اینکه همه بخش‌های سینما از تولید، اکران و نمایش متضرر شده‌اند، گفت: اولویت دولت هم در شرایط فعلی سینما و فرهنگ نیست و مشکلات دیگری را دارد که اول می‌خواهد به آنها بپردازد.

حیدری افزود: اینکه بگوییم باتوجه به گسترش کرونا تولیدات در سینما متوقف شده و ما دیگر تا پایان سال نمی‌توانیم تولیدی داشته باشیم، درست نیست زیرا در شرایط عادی نیز تولیدات در سینمای ایران از ابتدای پاییز آغاز می‌شد بلکه مشکل اصلی فیلم‌‌هایی است که پشت اکران ایستاده‌اند و ما شاهد یک ترافیک سنگین از این فیلم‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: ‌حتی اگر امروز نیز کرونا از بین برود و سینماها بازشوند، حداقل یک ماه طول می‌کشد تا اطمینان مخاطبان جلب شود و شرایط مانند سابق بشود. همچنین قطعا بعد از بازگشایی باید پروتکل‌های مشخصی اجرا شود که عادت کردن به این پروتکل‌ها زمان زیادی می‌برد.

مدیرعامل موسسه پخش نمایش‌گستران با اشاره به اینکه بازگشایی سینماها پروتکل پیچیده‌ای است، گفت: باید شرایطی فراهم شود که مخاطبان در امنیت و سلامت به تماشای فیلم‌ها بنشینند زیرا جان انسان‌ها بر هر چیزی ارجح است و اگر پروتکل‌های پزشکی و بهداشتی به خوبی اجرا نشود، مانند چین که سینماهای خود را بازکرد و بعد مجبور شد دوباره ببندد، ما نیز گرفتار می‌شویم.

وی ادامه داد: خطر مبتلا شدن به کرونا در مترو و اتوبوس بیشتر از سینما و سالن تئاتر است و اینکه در این شرایط سالن‌های سینما تعطیل است اما مترو و اتوبوس با این حجم جمعیت فعالیت می‌کند، باعث تعجب است.

حیدری درباره اکران اینترنتی فیلم‌ها گفت: اکران آنلاین فیلم‌ها می‌تواند موفق شود اگر ما مانند کشورهای دیگر قوانین کپی‌رایت را رعایت کنیم و به حقوق مولف احترام بگذاریم، امروز در همه دنیا اجاره کردن فیلم در بازه زمانی کاملا امری رایج است و شرکت‌هایی همچون نت فیلیکس، آمازون‌پرایم از این مساله استفاده می‌کنند ولی ما متاسفانه ما در کشورمان به لحاظ حقوقی و دینی و اخلاقی این مساله را رعایت نمی‌کنیم به همین دلیل نسخه قاچاق فیلم‌ها سریع در اینترنت عرضه و باعث می‌شود صاحبان آثار دیگر از این طرح استقبال نکنند.

وی ادامه داد: باید برای اکران‌های آنلاین پروتکل‌های مشخصی نوشت و به آن با دید یک مساله ملی نگاه کرد و از همه ظرفیت‌ها استفاده و همه وی‌اودی‌ها مشارکت کنند تا هم ریسک کپی غیرمجاز کاهش پیدا کند و هم بتوان با حمایت قوه قضاییه با قاچاقچیان و عرضه‌کنندگان غیرمجاز مبارزه کرد.

حیدری با اشاره به ستاد مدیریت بحران در سازمان سینمایی و همچنین کمک‌هایی که این سازمان به سینماگران خواهد کرد، گفت:‌ رقمی که سازمان سینمایی می‌خواهد به اعضای صنوف کمک کند، بالا نیست. پولی که می‌دهد براساس بضاعت آن است درغیر این صورت 500 هزار تومان پولی که به اعضای صنوف و وام 10 میلیون تومانی که سینماداران قرار است، داده شود اصلا جوابگوی هزینه‌ها و خسارت‌ها نیست و باید بودجه جداگانه‌ای توسط دولت در اختیار سازمان سینمایی قرار بگیرد تا بتوان برای سینما  هزینه کرد.