1

یک وزارت بهداشت به چند جشنواره نیاز دارد؟؟/آیا به جز جشنواره‌داری مسیری مفیدتر برای خرج بودجه‌های فرهنگی وجود ندارد؟

سینماروزان: وزارت بهداشت در سالهای اخیر در کنار جشنواره فیلم سلامت جشنواره ای به نام سیمرغ را هم مورد حمایت خود قرار داده است؛ جشنواره‌ای که عنوان بین‌المللی هم داشته است و حوزه های مختلف از فیلم تا تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی را دربرمی‌گیرد.

به گزارش سینماروزان فقط نگاهی به دست‌اندرکاران حاضر در جشنواره سیمرغ و کارنامه افرادی مانند محمدمهدی عسکرپور که در این سالها هیچ دستاورد مطلوبی برای مخاطبان سینما نداشته‌اند و ناچار از تلویزیون سربرآورده‌اند حکایت از فاصله بعید این جشنواره با نیازهای روز هنری کشور دارد.

اینکه جشنواره سیمرغ با کدام چشم‌انداز دبیری بخش فیلم خود را به عسکرپور داده جای سوال دارد؟ یا حضور یکی مثل حسین پارسایی در دبیری بخش تئاتر این جشنواره هم به اندازه کافی پرسش‌برانگیز است؛ پارسایی هرچند این اواخر با حمایت اپلیکیشنی منسوب به یک بانک نمایشی موزیکال را روی صحنه برد اما مدتهاست که به کار مدیریتی آن هم در حوزه نمایش خانگی مشغول است.

قصد نداریم سیاستهای معاونت فرهنگی-دانشجویی وزارت بهداشت که زعامت جشنواره سیمرغ را برعهده گرفته زیر سوال ببریم و خیلی هم خوب است که وزارتخانه‌ای متعلق به جامعه پزشکان که در سالهای اخیر مدام با هنرمندان دچار سوءتفاهم شده‌اند، سعی میکند با ورود به فعالیتهای فرهنگی بخشی از این سوءتفاهمات را تعدیل کند.

با این حال پرسش آنجاست که چرا بودجه‌هایی که بناست صرف امور فرهنگی-هنری شود در حیطه‌هایی به کار گرفته نمی‌شود که اثری فراگیرتر برای بدنه جامعه داشته باشد. برگزاری جشنواره ساده ترین و در عین حال تنبلانه‌ترین روند برای خرج بودجه است و اگر می‌بینیم تقویم سالانه فرهنگی ما پر شده از جشنواره های ریز و درشت یک دلیلش همین نگاه تنبلانه به کار فرهنگی است.

آیا به جای برگزاری جشنواره نمیتوان مجالهایی مفیدتر را برای خرج بودجه های فرهنگی درنظر گرفت؟ مجالهایی که در ارتباط نزدیکتر با مخاطب رقم بخورند؟ 

مطمئنا میشود.

یک راهش تغییر فاز خرج بودجه‌های فرهنگی از برگزاری جشنواره به سمت کمک به دیده شدن آثاریست که با نگاه فرهنگی وزارت بهداشت همسو هستند. سالانه صدها محصول هنری از فیلم تا سریال و آلبوم موسیقی و تابلوی نقاشی در ایران عرضه میشود و بسیاری از آنها به دلیل بنیه ضعیف تبلیغاتی درست دیده نمی شوند.

چرا ارگانی مانند وزارت بهداشت بودجه برگزاری جشنواره هایش را صرف تبلیغات آثاری نمیکند که نگاهی همسو با اهداف فرهنگی این وزارتخانه دارند؟؟

مثلا کمک به دیده شدن فیلم یا سریال یا حتی یک قطعه موسیقی که به صورت کاملا جوششی تولید شده اما با اهداف کلان وزارت بهداشت همخوانی دارد؛

این روندی است که نه فقط وزارت بهداشت که بسیاری از ارگانها و نهادهای دارای ردیف بودجه فرهنگی می‌توانند به آن به عنوان جایگزینی برای برگزاری جشنواره درنظر داشته باشند.