1

یک منتقد باسابقه مطرح کرد⇐بخش بین‌الملل بعد از جدایی از جشنواره فجر نه فیلم قابل ذکری ارائه داد و نه بازار فیلمش دستاورد داشت و درنهایت بدل شد به محفلی برای تقسیم بودجه!/وقتی سینماگران مطرح داخلی هم فیلمشان را به محفل بین‌الملل نمیدادند دیگر حرف زدن از درجه الف این محفل، چه دردی را دوا می‌کند؟/محفل بین‌الملل نه مخاطب چندانی داشت و نه مهمان تراز اولی و کار را با سلبریتی‌های درجه سه و چهار تلویزیونی و عکسبرداری از آنها به انتها می‌رساند! /وقتی لایو اختتامیه محفل بین‌الملل فقط چند ده نفر مخاطب دارد چه کاریست برگزاری جداگانه بین‌الملل؟/در شرایط فعلی بهترین تصمیم ادغام بین‌الملل در فجر بود

سینماروزان: در شرایط فعلی بهترین تصمیم ادغام بین‌الملل در فجر بود بلکه با برگزاری یکپارچه قدری از تلفات بودجه کم شود.

امیر قادری منتقد باسابقه و مدیر رسانه مستقل کافه‌سینما با بیان مطلب فوق گفت: در کشور ما کلی جشنواره بی‌فایده و بی‌دلیل برگزار شده و می‌شود. جشنواره‌هایی که بیشتر بهانه هستند برای بهره‌وری از بودجه اقتصاد مرکزی و تقسیم کردن میان محدودی فرد. در این شرایط اولین وظیفه جشنواره که نفوذ در میان جامعه و تاثیرگذاری بر بدنه مخاطب و نفود در بازار هنر و پرزنت آثار است، فراموش می‌شود. جشنواره برگزار می‌کنند تا بهانه‌ای برای خرج بودجه باشد.

قادری ادامه داد: مثل هر چیز فیک و جعلی این جشنواره‌ها از نظر کیفی، مدام آب می‌روند و آنچه می‌ماند همان تقسیم پول میان خودیهاست‌. مثلا جشنواره کودک که ابتدای کار چیز دیگری بود و می‌شد رویش حساب باز کرد، حالا محفلی شده برای تقسیم پول.

این منتقد سینما با اشاره به برگزاری جداگانه بین‌الملل فجر بیان داشت: بخش بین‌الملل بعد از جدایی از جشنواره فجر نه فیلم قابل ذکری ارائه داد، نه بازار فیلمش دستاورد داشت، نه مهمان معتبری در آن حضور یافت و درنهایت بدل شد به محفلی دیگر برای تقسیم بودجه.

امیر قادری افزود: اگر برگزارکنندگان این جشنواره‌ها را ردیابی کنیم از حلقه مدیریتی تا تیم اطلاع‌رسانی و حتی تدارکات، همه افرادی ثابت و تکراری بوده‌اند که مدام از این جشنواره‌ها، دستمزد خوبی به جیب زدند.

این رورنامه‌نگار تاکید کرد: همه سینمادوستان ایرانی علاقه دارند یک جشنواره مطرح بین‌المللی در تهران برگزار شود ولی بین‌الملل فجر با وجود وعده‌ها نه فیلم مهمی ارائه کرد، نه مهمان معتبری و نه مخاطب چندانی داشت به گونه‌ای که کار را با سلبریتی‌های درجه سه و چهار عمدتا تلویزیونی و عکسبرداری از آنها به انتها می‌رساند! در این شرایط چه فایده‌ای دارد برگزاری جداگانه بین‌الملل؟ وقتی لایو اختتامیه بین‌الملل فقط چند ده نفر مخاطب دارد چه کاریست برگزاری جداگانه بین‌الملل فجر؟

امیر قادری خاطرنشان ساخت: برای راستی آزمایی حرفه‌ای ماجرا، کافیست فهرست برگزارکنندگان بین‌الملل فجر یا فهرست آثار یا فهرست مهمانان را مرور کنیم و در عین حال دستمزد مدیران و معاونان و دست‌اندرکاران این محفل را منتشر کنند تا همه چیز دستمان بیاید.

قادری بیان داشت: باز هم می‌گویم آرزوی همه ما برگزاری یک جشنواره واقعا جهانی در تهران است ولی به شرط حضور مهمانان معتبر و فیلم‌های مطرح و پیدا کردن بازار برای محصولات داخلی بواسطه این جشنواره نه اینکه فقط جشنواره‌ای برگزار شود و پولی توزیع شود میان پنجاه نفر آدم خاص!! وقتی سینماگران مطرح داخلی هم فیلمشان را به بین‌الملل فجر نمیدادند دیگر حرف زدن از درجه الف محفل بین‌الملل واقعا چه دردی را دوا می‌کند؟

امیر قادری با تایید ادغام بین‌الملل در فجر اظهار داشت: در شرایط فعلی بهترین تصمیم ادغام بین‌الملل در فجر بود بلکه با برگزاری یکپارچه قدری از تلفات بودجه کم شود. انشاءالله روزی برسد که جشنواره‌بازی از این حالت محفلی خارج شود و تحریم‌ها دست از سر ما بردارد بلکه آن روز بتوانیم به مدد بخش خصوصیِ واقعی یک جشنواره واقعا جهانی در ایران برگزار کنیم!