1

یک منتقد باسابقه متذکر شد⇐چرا به جایی رسیده‌ایم که هر که از راه می‌رسد برای سینما تعیین تکلیف می‌کند؟/ریش سفیدان سینما باید عاقلانه حرف بزنند و نباید وارد بازی سیاسی‌بازان شوند!/خنده‌دار است که باز می‌خواهند بودجه‌های کلان را خرج چند فیلم فاخر کنند!/ اگر بودجه‌ای برای سینما هست به فکر  زیرساخت‌ها باشند و بروند بیمه بیکاری سینماگران را راه بیندازند!

سینماروزان/امیر صباغ: اینکه نماینده مجلس که عضو شورای پروانه نمایش است از سی فیلم توقیفی می‌گوید نادرست است چون همه چیز باید از کانال شوراهای نظارتی ارشاد باشد یعنی این نماینده باید می‌آمد و نظراتش را در شورای پروانه نمایش مطرح می‌کرد نه اینکه سلیقه‌اش را رسانه‌ای کند.

رضا اورنگ منتقد باسابقه با بیان مطلب فوق در برنامه سینمامعیار رادیوگفتگو اظهار داشت: این سی فیلم در دولت قبل مجوز گرفته‌اند و قانون هم که تغییر نکرده پس حالا که اتهامی روانه سینما شده بالاترین مقامات فعلی و قبلی سینما باید پاسخ را بدهند و زیرمجموعه‌های نظارتی از خود دربرابر این اتهامات دفاع کنند.

این منتقد افزود: ریش سفیدان سینما باید عاقلانه حرف بزنند و نباید وارد بازی سیاسی‌بازان شوند. چرا اجازه نمیدهند مقامات بالادستی سینما خودشان این سیاست‌بازی‌ها را رفع و رجوع کنند؟ بگذارند این خود مسئولین باشند که حرف بزنند و از مدیریت‌شان دفاع کنند. مدیران هم نباید سکوت کنند و باید واکنش نشان دهند و تکلیف خود را روشن کنند.

وی درباره شایعات مرتبط با استعفای رئیس سینما به دلیل دخالت‌های متعدد در حیطه سینما گفت: شایعه را نه می‌شود تایید کرد و نه می‌شود تکذیب کرد.

اورنگ گفت: چرا به جایی رسیده ایم که هر که از راه می‌رسد برای سینما تعیین تکلیف می‌کند؟ شما می‌توانید فیلمی را دوست نداشته باشید ولی نمی‌توانید به خاطر سلیقه خودتان، سینما را زیر سوال ببرید. مدیران مملکت باید یاد بگیرند به نظرات و سلایق مختلف احترام بگذارند.

این منتقد اظهار داشت: سینما نیاز دارد به نیروهای کاربلد و باید دور مشاورنمایان مجیزگو را خط بکشند. همین جماعت مجیزگو بودند که روسای قبلی را هم گمراه کردند و اگر بناست بساط توهین به سینما و اهالی سینما جمع شود باید درها را باز کنند به روی مشاوران کاربلد دقیق.

این منتقد با رد احیای مجدد رویه تجربه شده در تولید فیلم‌های فاخر گفت: فیلم فاخر یعنی چه؟ فیلم ارزشی یعنی چه؟ فاخر یعنی بودجه زیاد بگیری و فیلم کم‌مخاطب بسازی؟ خنده‌دار است که باز می‌خواهند بودجه‌های کلان را خرج چند فیلم فاخر کنند! اگر بودجه‌ای برای سینما هست به فکر  زیرساخت‌ها باشند و بروند بیمه بیکاری سینماگران را راه بیندازند.

رضا اورنگ تاکید کرد: نمی‌شود با مجوز ندادن به فیلم‌های کمدی باعث رشد آن شد! وقتی مخاطب به تماشای فیلمهای کمدی می‌رود چرا باید جلوی آن را گرفت. البته که باید سینمای کمدی را ارتقا داد تا سطح سلیقه مخاطب بالا رود ولی اینکه کلا جلوی یک گونه را بگیریم و بخواهیم گونه دیگر را ارتقا دهیم، غلط است.

اورنگ درباره چشم انداز جشنواره چهلم فیلم فجر گفت: جشنواره فجر باید به سمت داشتن یک اساسنامه ثابت حرکت کند که سال به سال دستخوش تغییر نشود. اینکه برخی می‌گویند جشنواره فجر فقط مختص فیلم‌های انقلابی است،  تفکر اشتباهی است و باید همه گونه فیلم بتوانند وارد جشنواره شوند.

اورنگ پیرامون چشم‌انداز آتی سالنهای سینما بیان کرد: برای بازگشت سریعتر مخاطب به سینما باید به مخاطب احترام گذاشت و به مخاطب حق انتخاب داد. باید فیلم‌های مختلف ایرانی و خارجی را اکران کرد تا مخاطب خودش باشد که انتخاب کند. وقتی به فیلمی مجوز می‌دهند پای پروانه‌ها بایستند و این طور نباشد که فیلمی را به یکباره به بهانه ابتذال از پرده، پایین بکشند. وقتی می‌گویند فیلمی مبتذل است دلایلش را مکتوب کنند تا مستند باشد برای صاحبان آثار.