1

یک عضو سابق هیات مدیره خانه سینما متذکر شد⇐در ساختار بیمه‌ای، سینماگران همچنان هم‌ردیف ماهیگیران فصلی(!) هستند!!/بسیاری از مشاغل بیمه بیکاری دارند ولی سینماگران همچنان از بیمه بیکاری محرومند!/بیمه تکمیلی سینماگران، بیمه قدرتمندی نیست و تقریبا فایده‌ای برای سینماگران ندارد!/دیدار هیات مدیره خانه سینما با وزیر کار اعتدال مشکلی را حل نکرد!/باید دید وزرای کار و ارشاد دولت سیزدهم می‌توانند مشکلات سینماگران را حل کنند یا نه؟

سینماروزان: علیرضا نجف‌زاده عضو سابق هیات مدیره خانه سینما با انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته درباره بیمه اهالی سینما، خواستار ورود جدی دولت تازه برای حل مشکلات شد.

به گزارش سینماروزان علیرضا نجف‌زاده به خبرگزاری تسنیم گفت:  به‌نظرم هیچ معضلی در زمان حاضر به‌اندازه مشکل بیمه هنرمندان مهم نیست. تا زمانی که آنان احساس امنیت شغلی نکنند و همین‌طور بعد از بازنشستگی با حقوقی که هم‌ردیف با مشاغلی است که از درآمد بسیار پایین برخوردارند زندگی کنند، دچار مشکلات فراوان در زندگی هستند. در زمان حاضر هنرمندان ما با حقوق حداقلی وزارت کار بازنشسته می‌شوند.

کارگردان سریال “بوتیمار” ادامه داد: متأسفانه برای شغل سینماگران و کلا مشاغل هنری در وزارت کار هنوز ردیف تعریف نشده است و برای همین در ساختار ببمه‌ای همچنان سینماگران هم‌ردیف ماهیگیران فصلی هستند. البته در دولت‌های قبلی تا حدی مشکلات و موانع بر سر راه برداشته شده است، زمانی حتی از همین بیمه نیز هنرمندان برخوردار نبودند اما نباید به‌صرف اینکه سینماگران بیمه هستند بسنده کرد. در همین دوران شیوع کرونا بسیاری از همکاران ما بیکار شدند و چون که بیمه بیکاری نداشتند از دریافت حتی یک ریال هم محروم بودند. بسیاری از مشاغل بیمه بیکاری دارند ولی سینماگران همچنان از بیمه بیکاری محرومند و باید برای سینماگران نیز بیمه بیکاری فراهم شود.

این کارگردان سینما با ابراز اینکه “بیمه تکمیلی موجود هنرمندان موجود برای ما بسیار بی‌فایده است” تصریح کرد: هزینه‌هایی که بیمه تکمیلی فعلی برای ما پرداخت می‌کند نسبت به هزینه‌های پرداختی ما بسیار کم است. اگر برخی از اقلام و مبالغ پرداختی آن را توسط بیمه تکمیلی ببینید متوجه می‌شوید که تقریباً این بیمه تکمیلی و خصوصاً نحوه پرداخت آن تقریباً فایده‌ای برای ما ندارد.

علیرضا+نجف+زاده
علیرضا+نجف+زاده

وی بیان کرد: در سال گذشته دیداری میان اعضای هیأت مدیره خانه سینما با وزیر کار دولت اعتدال صورت گرفته بود و قرار شد که از این نظر برای حل مشکلات هنرمندان اقداماتی صورت بگیرد. تا آنجایی که من می‌دانم کاری هنوز در این راستا صورت نگرفته و بیشتر وعده داده شده است. باید دید که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار و رفاه اجتماعی جدید می‌توانند این مشکلات را از سر راه بردارند یا آنها نیز وعده می‌دهند. اگر نقص قانون هست در مجلس آن را برطرف کنند، اگر هم از نظر قانونی مشکلی وجود ندارد پس چرا در این مورد مشکل بیمه هنرمندان تمامی ندارد؟

نجف‌زاده در پایان گفت: برخی از سینماگران را برای اینکه در سینما کار نکرده‌اند و در تلویزیون کار می‌کنند بیمه نکرده‌اند(!!) که به‌نظرم این مشکل می‌تواند با جلسه و گفت‌وگو حل شود.