1

یک عضو هیأت انتخاب جشنواره که سابقه اصولگرایی هم دارد، در گفتگو با یک رسانه ارزشی⇐از موافقان «کاناپه» بودم و آن را برای جامعه و دفاع از جایگاه پدر ضروری می‌دانم/{فیلم ارگانی}«امپراطوری جهنم» داعش را یک پدیده تصادفی جلوه داده و نقش آمریکا در پیدایش این جریان را نادیده گرفت!/رسانه ملی چطور بدون دیدن فیلمها به هیأت انتخاب حمله می‌کند

سینماروزان: عماد افروغ نویسنده و جامعه شناس ایرانی که همراه با لیست اصولگرایان به مجلس هفتم راه پیدا کرده بودريال امسال به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

به گزارش سینماروزان افروغ در گفتگویی با خبرگزاری ارزشی «ایکنا» در کنار دفاع از تصمیمات خود و همراهانش در هیأت انتخاب درباره فیلم ارگانی «امپراطور جهنم» پرویز شیخ طادی و فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری توضیحاتی داده است.

نمی شد تمام فیلمهای دفاع مقدس را پذیرفت

عماد افروغ  درباره کیفیت فیلم‌هایی که در جشنواره این دوره به نمایش در خواهد آمد، اظهار کرد: به دلیل حضورم در هیئت انتخاب، تمام آثاری که در جشنواره فیلم فجر متقاضی حضور بوده‌ا‌ند را تماشا کرده‌ام و از نزدیک شاهد کار پر مشقت، همراه با حساسیت و وسواس هیئت انتخاب و سازوکار دموکراتیک و گفت‌و‌گوی آنان در مورد تک‌تک فیلم‌ها در چهار مقطع جداگانه بوده‌ام. دقت داشته باشید که دست هیئت انتخاب با توجه به ملاک‌ها و محدودیت‌هایی از قبیل تعداد، کیفیت، مضمون، تنوع ژانر و … نمی‌تواند در انتخاب فیلم‌های جشنواره، به‌ویژه بخش مسابقه گشوده و باز باشد.

وی افزود: این محدودیت‌ها تنها منحصر به محورهای مفهومی و هنری نیست، بلکه ناظر به ضرورت تنوع ژانر در جشنواره هم هست. بر این اساس و برای مثال نمی‌توان تمام فیلم‌هایی که در ژانر دفاع مقدس تولید شده است را پذیرفت، بلکه ناگزیر باید دست به انتخاب زد. انتخابی که بزعم هیئت انتخاب باید بیانگر حرفی نو، کیفیت و مضمونی قابل توجه، علاوه بر ملاحظات فنی و هنری باشد. به‌شخصه و در کلیت از تمام فیلم‌هایی که در طول سی و چند روز پر مشقت دیده‌ام کما بیش دفاع می‌کنم. این دفاع تنها منحصر به فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره نیست، حتی فیلم‌های راه‌نیافته نیز واجد قابلیت‌هایی هستند که باید در جای خود به آنها پرداخت.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله بعد از برگزاری جشنواره و در فرصت مقتضی راجع به تمام فیلم‌ها نظر خود را منتقل خواهم کرد. در روزنگاشت خود شرح و تحلیلی از تمام فیلم‌ها به دست داده‌ام که در زمان مناسب آنها را چاپ خواهم کرد. با توجه به توضیحات ارائه شده ارزیابی من این است که امسال جشنواره خوبی خواهیم داشت. هر چند باز هم حرف اصلی را تماشاگران می‌زنند، چون آنها صاحبان واقعی سینما هستند و نظرشان می‌تواند در ارزیابی ابعاد مختلف و متناسب با ژانر و مضمون یک فیلم صائب باشد.

رسانه ملی چطور بدون دیدن فیلمها به هیأت انتخاب حمله می کند

افروغ درباره حواشی پیش آمده برای فیلم «امپراطوری جهنم» و تبلیغاتی که تلویزیون طی چند روز اخیر پیرامون این فیلم انجام داده، چنین اظهار نظر کرد: فکر می‌کنم به همان اندازه که رئیس سازمان سینمایی به هجمه‌های دور از انتظار و انصاف پاسخ داده است کفایت ‌کند، این هجمه‌ها و قضاوت‌ها و تهمت‌ها به هیچ وجه شایسته و منصفانه نبود، برای همین بعد از اتمام جشنواره به حمله‌های انجام شده پاسخ خواهیم داد.  تعجبم این است که رسانه رسمی کشور بر اساس چه توجیه و شناختی به خود اجازه می‌دهد هم، بستر را برای حمله به هیئت انتخاب فراهم کند و هم بدون دیدن این فیلم و سایر فیلم‌های جشنواره، این هیئت را متهم  به «بی مهری» کند.

«امپراطوری جهنم» نباید داعش را یک پدیده تصادفی جلوه می داد و نقش آمریکا در پیدایش این جریان را نادیده می گرفت!

وی در پاسخ به این سوال که مشکلات فیلم «امپراطور جهنم» به معنای فیلم برمی‌گردد یا اینکه ساختار حرفه‌ای آن مشکل داشته است؟ گفت: اجازه دهید فعلا سکوت اختیار کنم و قطع نظر از ارزیابی فنی و هنری کار که می‌توانید از اصحاب فن هیئت انتخاب و سایر کسانی که این فیلم را دیده‌اند بپرسید، تنها به این نکته اشاره کنم که نباید پدیده داعش را یک پدیده سلبی، واکنشی و غیرتمندانه و تصادفی جلوه داد و از وجه ایجابی و ارادی آن غافل شد و نقش آمریکا در پیدایش این جریان ضد بشری را نادیده گرفت. در فرصت مناسب یادداشت مندرج در روزنگاشت خود را در مورد این فیلم منتشر خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه لزومی دارد تا هیئت داوران در مقابل این حمله‌ها سکوت کنند؟ گفت: این سکوت اقتضاء یک تصمیم جمعی و حساس، آن هم در زمان قبل و حین برگزاری جشنواره دهه مبارک فجر است. اگر شخصاً و خارج از عضویتم در یک هیئت، مورد اتهام و هجمه واقع شوم در صورت صلاحدید، یقین داشته باشید که به تک تک آنها پاسخ خواهم داد، اما چون تصمیمات جمعی ملاحظات اخلاقی خودش را دارد فعلاً از دادن پاسخ معذورم.

از موافقان «کاناپه» بودم و آن را برای جامعه و دفاع از جایگاه پدر ضروری می‌دانم

عضو هیئت انتخاب سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر در انتها با اشاراتی به «کاناپه» تصریح کرد: البته در مورد یک فیلم دیگر که متأسفانه از دور مسابقه خارج شد و در این بین در یکی دو جا هم از حقیر نام برده شده بود، ضمن احترام به تمام آثار، از جمله آثار راه‌یافته به بخش مسابقه، باید بگویم که علاوه بر دیگران، بنده نیز از موافقان جدی این فیلم بودم و آن را برای جامعه و دفاع از جایگاه پدر و مظلومیت او ضروری می‌دانم، کافی است به روزنگاشت بنده رجوع کنید. اما بر این باورم که مشکل این فیلم و برخی فیلم‌های مشابه، مانند نمایش تصویر برخی از بزرگان دین در یک جامعه دینی با قواعد و احکام دینی، همان‌گونه که قبلاً هم گفته‌ام، با حکم حکومتی باید برطرف شود که نیازمند سوالی تفصیلی و دریافت پاسخ تعیین کننده است، در غیر این صورت یا باید تمهیدی دیگر اندیشید و یا خود را با ضوابط تعریف شده وفق داد. به علاوه، این هیئت، از متخصص شرعی انطباق مصادیق با احکام شرع نیز برخوردار بود.