1

یک سینماگر باسابقه مطرح کرد⇐برای سینمای ایران جشنواره‌های فجر، کوتاه و حقیقت کافی است!/دوپاره کردن جشنواره‌ها و رشد قارچ‌گونه جشنواره‌های بی‌هویت در دولت اعتدال فقط به تلفات بیشتر هزینه‌ها منجر شد!/ دولت رییسی اجازه ندهد بیش از این بودجه‌های بیت‌المال، صرف برگزاری جشنواره‌هایی شوند که هیچ خاصیتی ندارند!/ جشنواره‌های زائد، را ملغی کنند و هزینه‌های نجومی آن صرف توسعه زیرساخت‌های سینما و رسیدگی به معیشت اهالی سینما شود

سینماروزان/رضا منتظری: یک سینماگر باسابقه با انتقاد از بریز و بپاشهای مدیران سینمایی اعتدال براي برگزاری جشنواره‌های بی‌خاصیت، خواستار الغای این جشنواره‌ها و صرف بودجه برای ارتقای معیشت اهالی سینما شد.

مهرانگيز شمس منشی‌ صحنه باسابقه سینمای ایران به سینماپرس گفت: در این سالها ما شاهد رشد قارچ گونه بسیاری از جشنواره های ریز و درشت بی هویت و یا ایجاد شقه و شکاف در جشنواره ها و دوپاره کردن آن ها بودیم که امری بسیار ناپسند و منجر به تلفات هزینه بود و بنده امیدوارم دولت سیزدهم جشنواره های بی هویت، غیرمثمر و بودجه بر بادده را برای همیشه منحل کند و دیگر بودجه های بیت المال برای برگزاری این رویدادهای بی خاصیت صرف نشود.

کارگردان کمدی «دخترعمو و پسرعمو» افزود: یکی از جشنواره‌هایی که در دولت تدبیر و امید دچار شقه و شکاف شد جشنواره فیلم های کودک و نوجوان بود که با بی تدبیری بخش کودک از نوجوان جدا و با فاصله زمانی از یکدیگر برگزار شدند و بعدها که دیدند این کار اشتباه است مجدداً این دو را با یکدیگر ادغام کردند.

منشی صحنه “یوسف پیامبر” و “دیوانه از قفس پرید” ادامه داد: همچنین با بی تدبیری فراوان جشنواره فیلم فجر دستخوش تغییرات بنیادین شد به نحوی که بخش ملی از بخش بین‌المللی جدا و با فاصله زمانی چند ماهه از یکدیگر برگزار شدند؛ اتفاقی نادر و عجیب که در هیچ یک از جشنواره های مطرح سینمایی بین‌المللی شاهد آن نبوده و نیستیم و مشخص نیست به چه دلیلی مدیران سینمایی وقت تصمیم به دوپاره کردن این جشنواره ها گرفتند و ۲ بار بودجه صرف برگزاری این جشنواره کردند!

شمس با تأکید بر اینکه ادغام جشنواره های ملی و بین‌الملل فجر با یکدیگر امری ضروری است تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر هویت سینمای ایران است و نباید با ندانم کاری از ارزش و اعتبار آن کم کرد؛ متأسفانه دوپاره کردن این رویداد به نوعی باعث خنثی و بی اعتبار شدن آن شده و امیدوارم مسئولان دولت جدید در ابتدای کارشان دستور به ادغام بخش‌های ملی و بین‌الملل این جشنواره بدهند.

منشی صحنه “ایوب پیامبر” و “مریم مقدس” متذکر شد: بسیاری جشنواره های زائد و غیرمثمر در سینمای ایران وجود دارند که جز هدر کردن بودجه های بیت‌المال دستاوردی ندارند و بی تردید باید این جشنواره‌ها ملغی اعلام شده و هزینه های نجومی آن صرف توسعه زیرساخت های سینمای کشور و ارتقای معیشت سینماگران شود.

وی تأکید کرد: ما در سینمای ایران باید به چند جشنواره درجه یک و اثرگذار مانند فیلم فجر، فیلم کوتاه و سینماحقیقت بسنده کنیم و اجازه ندهیم بیش از این بودجه‌های بیت المال در این اوضاع اسفبار اقتصادی صرف برگزاری رویدادهایی شوند که رسماً هیچ خاصیتی ندارند.

شمس خاطرنشان کرد: سینمای ایران این روزها دچار تشتت و بی‌نظمی‌های فراوان شده که انشاءالله با سیاست‌گذاری‌های منطقی و اصولی توسط مدیران سینمایی دولت سیزدهم تمامی معضلات برطرف خواهد شد. همچنین امیدوارم دولتمردان جدید وظیفه‌شان بابت رسیدگی به وضعیت بسیار بد معیشتی هنرمندان را فراموش نکنند و به داد هنرمندانی برسند که این روزها بعضاً توان تأمین معاش روزانه شان را هم ندارند.