1

یک سینماگر باسابقه خطاب به جماعتی که شعار تعطیلی و تحریم سینما را می‌دهند: چطور است که کارمندهای ارگانی و شبه‌ارگانی هر روز سرکار خود حضور پیدا میکنند و آخر ماه حقوق و مزایا می‌گیرند ولی سینماگران باید کار خود را تعطیل کنند؟/چطور است از طلافروش تا بقال و جراح پلاستیک و راننده تاکسی مشغول کارند اما سینماگران نباید کار کنند؟/چگونه است که بقال‌ و بزاز و رستوران‌دار و کافه‌دار و عرضه کننده قلیان‌های طعم‌دار، تمام‌وقت مشغول کسب درآمد است ولی اهالی سینما نباید سر کار بروند؟/خنده‌دار است برخی از آنها که ندای تعطیلی و تحریم می‌دهند همان‌ها هستند که در این سالها و از دولت اعتدال و اصلاحات تا اصولگرا و مهرورزی، کل‌یوم مشغول کاسبی در جشنواره‌ها و ساختارهای دولتی سینما بوده‌اند!/نمیشود که همه زندگی خود را داشته باشید و پای مردم که می‌رسد فقط کف سینما تعطیل کند!/بدنه سینما اگر کار نکند زندگیش نابود میشود! لطفا به حقوق و زندگی دیگران احترام بگذارید!

سینماروزان/مسعود احمدی: تعطیل کردن سینما و تحریم سینما و جشنواره های سینمایی، کلیدواژه‌هایی تکراری هستند که در بزنگاه‌های مختلف سر زبان می‌افتند؛ چه کرونا باشد و چه ناآرامی فقط باید سینماگران تعطیل کنند و اینکه زندگی سینماگران چگونه باید بگذرد معلوم نیست.

#حمیدرضا_علیپور از سینماگران باسابقه که سابقه سال‌ها دستیاری، مدیریت تولید و مستندسازی دارد در نوشتاری به جماعتی تاخته که بی توجه به اوضاع اقتصادی تراژیک بدنه سینما، خواستار تعطیلی سینما هستند.

متن نوشتار حمیدرضا علیپور را بخوانید:

در این روزهای سخت، طلافروش در حال فروش طلاست و هر روز بر سرمایه خود اضافه میکند، سوپرمارکتها همه باز هستند و هر روز کالاهای انبارشان را گرانتر از روز قبل میفروشند ، جراحان پلاستیک بدون توجه به وضعیت اقتصادی مردم در حال تجارت زیبایی میباشند ، راننده های تاکسی در خیابانها کار میکنند و هر روز کرایه را گرانتر از روز قبل میکنند ، کارمندهای بانک مشغول فعالیت هستند و با استفاده از فرصت شغلی خود وامهای دولتی کم بهره میگیرند و با حقوق بسیار بالا برای فقط ۸ ساعت کار زندگی میکنند،  پارچه فروشها مشغول کار هستند و هر روز قیمتها را نسبت بر مدار روز می‌چرخانند و زندگی خودشان رو می‌گذرانند ، قنادیها حتی در بدترین روزهای شلوغیهای خیابانها باز بودند و کارشان رو پیش می‌بردند!

برخی صاحبخانه ها در همین اوضاع اجاره ها را چند برابر کردند و حتی به تنگدست ترین مستاجران رحم نکردند. کارمندهای ارگانی و شبه‌ارگانی همه هر روز سرکار خود حضور پیدا میکنند و سر هر ماه هم حقوق و مزایای کامل میگیرند، بقال و بزاز و ساختمان سازها فعالیتهای خودشان را تعطیل نکردند و ادامه دادند ، آژانسهای هواپیمایی تعطیل نکردند ، رستورانها تعطیل نکردند، کافه های عرضه کننده قلیان های طعم‌دار لاکچری تعطیل نکردند، فروشگاههای لوازم خانگی تعطیل نکردند و ادامه دادند.
تعمیرکاران ، کارگران ، پرستاران ، خلبانان ، رانندگان ، و حتی عمله‌های سر چهارراه‌ها همه فعالیتشان را ادامه دادند و کسب درآمد داشتند…

آن وقت به چه حقی برخی از اینها به سینماگران ،  خرده میگیرند و طعنه میزنند که آخر در این شرایط چه حوصله ای دارید که کار می‌کنید؟ و چرا به خاطر مردم تعطیل نمیکنید؟
خنده‌دار است برخی از آنها که ندای تعطیلی و تحریم می‌دهند همان ‌ها هستند که در این سالها و از دولت اعتدال و اصلاحات تا اصولگرا و مهرورزی، کل‌یوم مشغول کاسبی در جشنواره‌ها و ساختارهای دولتی سینما بوده‌اند!

آهای آقا و خانم کارمند ارگانی، آقا و خانم دکتر و مهندس و مغازه دار و راننده و جراح و رستوران دار و…! آقا و خانمی که مدام از این جشنواره به آن جشنواره می‌روی و مدام حسابت شارژ می‌شود! اگر تو تعطیل کردی من هم تعطیل میکنم. نمیشود که همه چیز یک طرفه باشد؛ شماها بخورید و زندگیتان را داشته باشید و پای مردم و مشکلات و اعتراضات که می‌رسد فقط اهالی سینما تعطیل کنند! این شغل ما هست، همان طور که شما هم صاحب شغلی هستید و نیاز به درآمد. تازه شماها بیمه بازنشستگی مناسب، بیمه درمانی بدردبخور و بیمه بیکاری دارید که کف سینما از اینها هم محرومند.

چند روز پیش سوار تاکسی شدم راننده تاکسی به من میگفت شما سینمایی‌ها چرا تعطیل نمیکنید آن هم در این شرایط؟ بهش گفتم به همان دلیلی که تو تعطیل نمیکنی!
در این شرایط اقتصادی ، نمیشود که من کار نکنم ولی تو با تاکسیت از من کرایه بگیری و زندگیت را بگذرانی، سینما فقط نوید و عطاران و حمید و مهران و چند سلبریتی میلیاردی دیگر نیست؛ سینما تشکیل شده از خانواده‌های دستیاران تدارکات و صحنه و صدابردار و گریم و… که اغلب آنها متوسط درآمد سالانه یک کارگر قراردادی را هم ندارند.
این جماعت اگر کار نکنند زندگیشان نابود میشود! لطفا به حقوق و زندگی دیگران احترام بگذارید!

حمیدرضا علیپور: سینماگران اگر کار نکنند، نابود می‌شوند!
حمیدرضا علیپور: سینماگران اگر کار نکنند، نابود می‌شوند!