1

یک سکانس سینمایی⇐وقتی «مگس سفید» هم مجالی می‌شود برای رقابت روحانی-قالیباف؟!+عکس

سینماروزان: چند سالی می شود که حشراتی موسوم به «مگس سفید» در فصول گرم سال سروکله شان در پایتخت پیدا می شود و جالب است که ارگانهای متولی مبارزه با آلودگی محیط زیست هم در این سالها کمترین برخورد محسوس با این حشرات ناقل نداشته اند.

به گزارش سینماروزان امسال هم از میانه های اردیبهشت نقاط مرکزی پایتخت مواجه شده با زاد و ولد مگسهای سفید و غوطه‌وری آنها در هوا و ورود به منافذ تنفسی شهروندان بخت برگشته!

با این حال نه تنها کمترین تعاملی میان نهادهای مختلف شهری برای مقابله با این مگسها صورت نمی گیرد که درگیریهای انتخاباتی باعث میشود عضو اطلاح طلب شورای شهر، کم کاری شهرداری را عامل شیوع مجدد این مگسها به تهران بداند بی آن که کلمه ای درباره چگونگی حل مشکل سخن گوید!!!

ابتدا سخنان محمد حقانی عضو اصلاح طلب شورا که ریاست کمیته ای موسوم به محیط زیست در شورای شهر را دارد به نقل از «ایسنا» بخوانبد:

حفاظت از درختان باقیمانده شهر که تا امروز از هجوم مگس‌های سفید جان سالم به در برده‌اند بر عهده شهرداری است و اصولا شهرداری عهده‌دار حفظ بهداشت شهر است. اگر مسئولان شهری سم‌پاشی زمستان درختان را به طور منظم و به موقع انجام می‌دادند امروز شاهد هجوم گسترده مگس‌های سفید به تهران نبودیم. ظاهرا مدیران شهرداری کارهای مهم‌تری از رسیدگی به وضعیت شهر و شهروندان دارند و حفظ بهداشت پایتخت و سلامت شهروندان برای آنها از اولویت برخوردار نیست. اگر غیر از این بود بعد از 12 سال شاهد جایگزینی انبوه موش و مگس‌های سفید به جای پرندگان در تهران نبودیم. درختان توت میزبان اصلی مگس‌های سفید هستند که همزمان با آغاز گرما شروع به تکثیر می‌کنند. این حشرات مانند «شته‌ها» از توانایی بالایی در تولید مثل برخوردار هستند و در محدوده مرکزی تهران که درختان توت بیشتری کاشته شده به مانند منطقه 6 و همچنین کن و … بیشتر از سایر مناطق به چشم می‌خورند. در صورت استمرار روند موجود و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه مگس‌های سفید به مهمانان فصلی پایتخت در نیمه نخست سال تبدیل می‌شوند. همانطور که موش‌ها به مهمانان همیشگی تهران در طول سال تبدیل شده‌اند مگس‌های سفید نیز می‌توانند از بی‌توجهی شهرداری استفاده و به مهمانان دائمی پایتخت تبدیل شوند و جالب است شهرداری که قادر به کنترل مگس‌های سفید شهر خود به عنوان یک آفت گیاهی نیست چگونه می‌تواند کشور را مدیریت کند.

بی تفاوتی از سیاسیون تا سینماگران…

اینکه چرا حشره ای که در این سالها نقش مهمی در زندگی شهروندان تهرانی بازی کرده هیچ نمود محسوسی در آثار سینمایی این سالهای سینمای ایران ندارد پرسشی است پیش روی سینماگران! آن هم در شرایطی که بخش عمده آثار سینمایی این سالها در تهران تولید شده اند! آیا تلاش برای کاهش هزینه ها و بردن دوربین به لوکیشنهای داخلی، دلیل بی خبری از معضلی محیط زیستی است که همه ساله در فصل گرم به سراغ پایتخت می آید؟

فارغ از آن چرا کم پیش می آید که سینماگران ما در آثار خود بر تبدیل شدن معضلات شهری به عاملی برای رقابتهای سیاسی سخنی ولو به اشاره گویند؟ آیا این وظیفه سینماگران نیست که به امثال این عضو اصلاح طلب شورا تذکر دهند به جای مصاحبه‌ای که رگه های انتخاباتی دارد و از ابتدا تا انتهای آن در جهت محکوم کردن شهردار پیش می رود، برنامه ای ضربتی را از طریق شورای شهر برای حل مشکل مگسهای سفید پی گیرند و حتی اگر مدیران شهری کم کاری کرده اند از طریق نظارت در شورای شهر بازخواست شوند؟

مگس سفید
مگس سفید