1

یک سال و اندی بعد از توقیف “خانه پدری”⇐تولید “کاناپه” عیاری هم متوقف شد+توضیحات مجری طرح پروژه درباره این توقف

سینماژورنال: حدودا سه ماه قبل بود که کیانوش عیاری برای فیلمنامه ای با نام “کاناپه” پروانه ساخت گرفت.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال “کاناپه” یک درام اجتماعی است که شخصیت اصلی آن یک کاناپه است؛ کاناپه ای از خانه یک خانواده متوسط به عنوان زباله بیرون گذاشته شده و ورود آن به خانه خانواده ای فقیر سرآغاز ماجراهاست.

ماجراهایی که با خواستگاری پسر طبقه متوسط از دختر فقیر است که امتدادی تراژیک می یابد…

تست بازیگری برای یافتن بازیگر زن به همراه حضور پورعرب و شهاب

عیاری بلافاصله بعد از دریافت پروانه ساخت “کاناپه” پیش تولید آن را آغاز کرد و از آنجا که برای ایفای نقش دختر داستان به دنبال یک چهره تازه می گشت مدتی را هم به تست علاقمندان جوان بازیگری گذراند تا گزینه مطلوب را پیدا کند.

از آن طرف برای انتخاب بازیگران مرد هم وی به سراغ چهره های تازه ای رفته بود و البته توافقاتی را با یکی از چهره های جوانی که در جشنواره اخیر درخشید هم انجام داد.

بنا بود ابوالفضل پورعرب در “کاناپه” ایفاگر نقش پدر دختر داستان باشد و شهاب حسینی هم نقشی متفاوت در کار داشت.

به ناگاه تولید معلق شد

با این حال علیرغم فراهم شدن مقدمات تولید اما “کاناپه” وارد مسیر فیلمبرداری نشد و تولید آن تا اطلاع ثانوی معلق شد.

برخی فراهم نشدن بودجه را دلیل اصلی این توقف می دانند و برخی نیز عدم همراهی بنیاد فارابی را.

از ابتدا هم بنا نبود فارابی بودجه را بدهد

شاهرخ دستورتبار مجری طرح “کاناپه” در گفتگو با سینماژورنال با تایید توقف تولید “کاناپه” گفت: فیلم در آستانه فیلمبرداری بود و بازیگران هم بعد از پروسه طولانی تست بازیگری انتخاب شده بودند ولی در نهایت نشد آنچه باید بشود.

وی با اشاره به نقش فارابی در تولید فیلم و ربط آن به توقف تولید اثر گفت: از ابتدا هم بنا نبود فارابی بودجه تولید را فراهم کند. قرار بر این بود که فارابی به مانند همه پروژه های دیگر به “کاناپه” هم وامی دهد که در نهایت برگردانده شود. تولید فیلم با حضور اسپانسر بخش خصوصی صورت می گرفت که به لحاظ جذب اسپانسر تلاشهایی صورت گرفته بود.

عیاری به پایان بندی ایده‌آل خود نرسیده بود

دستورتبار در پاسخ به این سوال که اصلی ترین دلیل توقف تولید “کاناپه” چه بود بیان داشت: عیاری کارگردانی است که بیگدار به آب نمی زند. در مورد “کاناپه” هم او هرچند علاقه زیادی به تولید داشت اما چنان که باید با پایان بندی فیلمنامه کنار نیامده بود و ترجیح داد که تا رسیدن به پایان بندی ایده آل، قید تولید را بزند.

از “چاله چوله” به “کاناپه” و در نهایت هیچ

به گزارش سینماژورنال اوایل دی 93 بود که ساخته قبلی عیاری با نام “خانه پدری” چهار سال بعد از ساخت وقتی بنا شد با لحاظ درجه بندی سنی به صورت محدود در گروه هنروتجربه روی پرده برود تنها دو روز بعد از اکران از پرده پایین کشیده شد و توقیف گشت.

14 ماه بعد از توقیف “خانه پدری” تولید جدی ترین پروژه پیش روی عیاری یعنی “کاناپه” هم متوقف شد.
عیاری پیشتر قصد تولید فیلمی با نام “چاله چوله” را با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشت که آن فیلمنامه هم به دلیل پاره ای نظرات اصلاحی کانون به تولید نرسید.

حالا باید منتظر ماند و دید در سال 95 طلسم فیلم نساختن عیاری شکسته خواهد شد یا نه.