1

یک سال بعد از نامزدیهای فراوان فیلم دگرباشانه«کارول» در اسکار و گلدن گلوب و ۳ماه بعد از اعطای اسکار بهترین فیلم به فیلم دگرباشانه«مهتاب»⇐جایزه بزرگ هیأت داوران کن هم به فیلمی دگرباشانه رسید!!!+فهرست کامل برندگان کن۲۰۱۷

سینماروزان: یک سال بعد از شش نامزدی اسکار و 5 نامزدی گلدن گلوب برای فیلم دگرباشانه «کارول» و 3 ماه بعد از آن که «مهتاب» با درونمایه دگرباشی برنده مراسم اسکار بهترین فیلم شد در جشنواره امسال کن هم جایزه بزرگ هیأت داوران به فیلم «120 تپش در دقیقه» رسید که مضمونی دگرباشانه دارد.

این فیلم فرانسوی که توسط کارگردانی فرانسوی-مراکشی به نام «رابین کامپیلو» ساخته شده و داستان گروهی از فعالان مقابله با ایدز در ابتدای دهه نود در پاریس را دستمایه خلق درام قرار داده، با تمرکز بر ارتباط دو جوان به نامهای «شان» و «ناتان» که اولی مبتلا به ایدز است میکوشد پروپاگاندایی باشد برای دگرباشی.

«120 تپش…» البته کوشیده به نوبه خود درباره فعالیتهای این گروه مقابله با ایدز و البته یکی از حاضران آن که مادریست داغ فرزند دیده و همچنین درباره عدم آگاهی شهروندان پیرامون این بیماری در دو دهه قبلتر هم به مخاطب داده هایی ارائه کند اما وجه برجسته فیلم که منتقدان آن وری هم رویش دست گذاشته اند ایجاد حس سمپاتیک با کاراکترهایی است با رفتارهای غیرمتعارف.

 هیأت داوران جشنواره کن به ریاست «پدرو آلمادوار» که گویا خود نیز دگرباش است(!) در کنار بخشیدن جایزه ویژه هیأت داوران به «120 تپش…» جایزه نخل طلای بهترین فیلم را به فیلم سوئدی «مربع» به کارگردانی «رابین اوستلوند» اعطا کرد. این فیلم سوئدی داستانی هزل گونه درباره موزه داری را روایت میکند که قصد دارد در کاخ استکهلم که بعد از فروپاشی نظام سلطنتی به موزه بدل شده یک اجرای ویژه داشته باشد.

فهرست کامل برندگان کن2017 به شرح زیر است:

–نخل طلا: «مربع» به کارگردان «رابین اوستلوند»

–جایزه بزرگ هیأت داوران: 120 تپش در دقیقه به کارگردان «رابین کامپیلو»

–جایزه بهترین کارگردان: «سوفیا کاپولا» برای «فریب خورده»

–جایزه بهترین فیلمنامه: «یورگن لانتیموس» برای «کشتن آهوی مقدس» و «لین رامسی» برای «تو واقعا اینجا نبودی»

–جایزه بهترین بازیگر زن: «دایان کروگر» برای «محو شدگی»ساخته «فاتح آکین»

–جایزه بهترین بازیگر مرد: «خواکین فنیکس» برای «تو واقعاً اینجا نبودی»ساخته «لین رامسی»

–جایزه هیأت داوران: «بی عشق» ساخته «آندری زیاگینسف» از روسیه

— جایزه ویژه‌ هفتادمین سالگرد برگزاری جشنواره: «نیکول کیدمن»

–جایزه بهترین فیلم کوتاه: «یک شب آرام» ساخته «ژی یانگ» از چین

–جایزه دوربین طلای کن (مخصوص بهترین فیلم اول):  «زن جوان» به کارگردانی «لئونور سرالی» از فرانسه.

نمایی از «120 تپش...»
نمایی از «120 تپش…»
رابین کامپیلو کارگردان «120 تپش...»
رابین کامپیلو کارگردان «120 تپش…»