1

یک رسانه اصولگرا مطرح کرد ⇐ آن ۳۸میلیارد باقی مانده از بودجه سینما صرف چه خواهد شد؟

سینماروزان: ارائه لایحه بودجه سال۹۹ به مجلس و تعیین بودجه‌ای بالغ بر ۲۱۰میلیارد برای سازمان سینمایی و اختلاف ۳۸میلیاردی که این رقم با ردیف‌های هزینه‌کرد سینما دارد، با پرسش رسانه اصولگرای “جوان” مواجه شده است.

متن گزارش “جوان” را بخوانید:

ارائه لایحه بودجه سال۹۹ از سوی دولت به مجلس و ریزهزینه‌های اعلام‌شده برای زیرمجموعه‌های سینمایی حاوی برخی نکات قابل تأملی است.

در بودجه پیشنهادی دولت برای سال۹۹، نزدیک ۷۴۴میلیارد بودجه برای وزارت ارشاد در نظر گرفته شده است که از این رقم ۲۱۰میلیاردش (نزدیک ۳۰ درصد) به سازمان سینمایی می‌رسد.

اینکه این ۲۱۰میلیارد دقیقاً چگونه هزینه می‌شود در قالب این شرح آمده است: ۱۷میلیارد در بخش حمایت از جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر، ۲میلیارد برای حمایت از هنر تجربه و اکران فیلم‌های خاص، ۱۵میلیارد در بخش کمک به تشکیلات و نهاد‌های صنفی (فارابی و خانه سینما و مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان) و موزه سینما، ۱۳۳میلیارد در بخش کمک به گسترش سینمای ملی، ۲۵میلیارد برای تولید فیلم فاخر، ۲میلیارد برای تولید مشترک سینمایی با دیگر کشور‌ها و ۱۱میلیارد برای حمایت از سایر رویداد‌های سینمایی پیش‌بینی شده است. با کنار هم قرار دادن ارقام بالا به عدد ۱۷۲میلیارد می‌رسیم که ۳۸میلیارد اختلاف دارد با بودجه ۲۱۰میلیارد در نظر گرفته شده برای سینما.

آن ۳۸میلیارد باقی مانده صرف چه خواهد شد؟ صرف هزینه پشتیبانی سازمان سینمایی می‌شود یا تنخواهی است در اختیار رئیس سازمان برای استفاده در مواقع ضروری؟

به جز این در شرح ریزهزینه‌های بودجه سال۹۹ سینما به رقم هنگفت ۱۳۳میلیارد برمی‌خوریم که ظاهراً برای کمک به گسترش سینمای ملی اختصاص یافته ولی دقیقاً مشخص نیست این رقم کجا و در چه بخش‌هایی باید هزینه شود؟ ۱۳۳میلیارد جهت گسترش کدام وجه از سینمای ملی؟ صرف تولید یا صرف زیرساخت؟

رقم هنگفت ۱۷میلیاردی برای خرج در جشنواره‌های فجر هم محل مداقه است. وقتی جشنواره فجر به ادعای برگزارکنندگان به برندی بدل شده که همه جور اسپانسری سراغش می‌رود چرا باز هزینه‌ای چنین هنگفت از سوی این جشنواره بر گرده دولت سوار می‌شود؟

رقم ۲۵میلیارد در نظر گرفته شده برای تولیدات فاخر نیز باید شفاف‌سازی شود. مقصود از تولیدات فاخر دقیقاً چه تولیداتی است؟ تولیدات تاریخی- مذهبی یا تولیدات دفاع مقدس؟ به جز این چنین بودجه‌ای چگونه و از طریق کدام نهاد دراختیار فیلمسازان قرار می‌گیرد تا حاشیه‌ساز نشود؟ به نظر می‌رسد سازمان سینمایی باید درباره این نکات بودجه‌ای حتماً شفاف‌سازی کند.