1

یک درام فنلاندی با محوریت مشت زنی برنده بهترین فیلم نوعی نگاه جشنواره کن شد/”وارونگی” بدون جایزه به خانه بازخواهد گشت+فهرست کامل برندگان

سینماژورنال: برندگان بخش “نوعی نگاه” جشنواره شصت و نهم کن معرفی شدند.

به گزارش سینماژورنال بهترین فیلم این بخش از فنلاند بود و ژاپن، آمریکا و البته فرانسه نمایندگانی در میان برندگان داشتند. ردپای ژاپن و فرانسه در دو فیلم برنده این بخش به چشم می خورد.

“وارونگی” بهنام بهزادی کارگردان ایرانی سهمی از جوایز این بخش نبرد.

درام زندگینامه ای ورزشی “شادترین روز زندگی اولی مکی” ساخته جوهو کاسمانن محصول فنلاند جایزه اصلی  “نوعی نگاه” جشنواره کن را از آن خود کرد.

“شادترین…” مروری دارد بر زندگی یک مشتزن فنلاندی سبک وزن که قصد دارد در مسابقه ای حساس با یک رقیب آمریکایی شرکت کند؛ برخلاف بسیاری از فیلمهای با زمینه مشتزنی کارگردان این فیلم بخش کمی از داستان را در رینگ روایت می کند و بیشتر سعی می کند به تمرینات
این مشتزن و ارتباطات بیرونی اش تمرکز کند؛ “شادترین…” به عنوان یکی از گزینه های اسکار غیرانگلیسی زبان 2017 مورد توجه قرار گرفته است.

جایزه هیات داوران نوعی نگاه به “کوجی فوکادا”ی ژاپنی برای “هارمونیوم” رسید. “تادانوبو آسانو” که از جمله بازیگران بین المللی ژاپن است به شدت در این فیلم درخشیده است.

“مت رز” آمریکایی برای”کاپیتان شگفت انگیز” جایزه بهترین کارگردانی نوعی نگاه را گرفت. این فیلم “ویگو مورتنسن” را در قالب مردی به تصویر می کشد که علیرغم از دست دادن همسرش می کوشد فرزندانش را به بهترین شکل بزرگ کند.

مت رز بسیار به حضور مورتنسن در این فیلم اعتقاد داشته و به صراحت از این گفته که بدون حضور او نمی توانست فیلم را به سرانجام مطلوب برساند.

“توقفگاه بین راه” نوشته و ساخته  دو خواهر فرانسوی به نامهای”دلفین کالین” و “موریل کالین” جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت تا زنان هم سهمی از جوایز نوعی نگاه داشته باشند.

“توقفگاه بین راه” که از رمانی نوشته همین دو خواهر اقتباس شده داستان دو سرباز زن فرانسوی را روایت می کند که بعد از بازگشت از افغانستان سه روز را در قبرس می گذرانند.

انیمیشن فرانسوی-ژاپنی”لاک پشت سرخ” ساخته “میشل دودوک دو ویت” انیمیشن ساز برنده اسکار، جایزه ویژه هیات داوران نوعی نگاه را گرفت.