1

یک بازیگر باسابقه بیان کرد⇐شرایط اقتصادی، کرونا و افول محتوا، مردم را از هنر دور کرده!/ای کاش همان قدر که برای فوتبال تبلیغ می‌شود به فرهنگ و هنر نیز توجه شود!/چرا تفکر و تخیل را از هنر دور کرده‌ایم؟/چرا امثال رضا بابک، حمید جبلی و ایرج طهماسب مدتهاست بیکارند؟

سینماروزان: یک بازیگر باسابقه با مرور مشکلات منتج به دوری مردم از هنر، خواستار توجه بیشتر به هنرهای مختلف و تلاش برای بازگرداندن هنرمندان اصیل به عرصه شد.

به گزارش سینماروزان رضا فیاضی بازیگر باسابقه به خبرگزاری میزان اظهار کرد: فرهنگ سینما رفتن متاسفانه آرام آرام در حال از بین رفتن است و شرایط اقتصادی، بیماری کرونا و حتی افول محتوا و ساختار آثار نمایشی مردم را به تدریج از هنر و سینما دور کرده و آیین سینما رفتن که روزگاری به عنوان فرهنگ و ارزش محسوب می‌شد هم اکنون درحال رنگ باختن است.

این بازیگر در ارتباط با توجه به ادبیات و عرصه فرهنگ وهنر اظهار داشت: اگر در ادبیات و فیلمهایمان فرهنگ کتابخوانی، فیلم و تئاتر تماشا کردن، موسیقی فاخر شنیدن، کنسرت رفتن و مسائل فرهنگی دیگری از این قبیل را تبلیغ کنیم دیگر کسانی پیدا نخواهند شد که به خود اجازه توهین به فرهنگ و هنر ما را بدهند. ای کاش همانطور که به فوتبال و ورزش بها داده می‌شود و تبلیغ می‌شود به ادبیات، فرهنگ و هنر نیز توجه شود.

فیاضی در همین راستا تصریح کرد: دلم از بی توجهی به فرهنگ و ادبیات به درد آمده بنابراین همانقدر که برای فوتبال و ورزش‌های دیگرتبلیغ می‌شود نیاز مبرم است که در راستای هنر نیز به همان قدر تبلیغ صورت گیرد تا وضعیت این عرصه به سامان و تعالی مطلوبی دست یابد در غیر این صورت به لحاظ فرهنگ و ادبیات عقب خواهیم ماند.

این بازیگر با بیان اینکه چراغ آثار نمایشی باکیفیت کودک خاموش شده و تولید این گونه آثار به صفر رسیده بیان کرد: تخیل و تفکر را در بخش‌های زیادی از کارهای هنری مان از دست داده‌ایم و خاطراتی که با ساخت آثاری چون “زی زی گولو”، “کلاه قرمزی”، “مدرسه موش‌ها” و “دنیای شیرین…” برای بچه‌های آن دوران رقم خورد را دیگر برای کودکان این دوره تولید نمی‌کنیم به گونه‌ای که درصد این نوع ساخته‌ها به صفر رسیده است.

این بازیگر و نویسنده با بیان این که علاقه وافری به تولیدات نمایشی و هنری کودک دارد بیان کرد: همکاران بسیاری، چون رضا بابک، مرضیه برومند، حمید جبلی و ایرج طهماسب از فعالان عرصه کودک بودند که آثار فاخر و ماندگاری در این عرصه تولید نمودند، اما هم اکنون شرایط به گونه‌ای شده که به آن‌ها فرصت فعالیت در این حوزه که فضای مهم و تاثیرگذاری است داده نمی‌شود و مدتهاست بیکارند یعنی در واقع پشتوانه‌ای ندارند تا بر اساس آن بتوانند برنامه‌های موفقی در زمینه کودک ارائه دهند در صورتی که سرشار از ایده و تجربه هستند پس وقتی بخش اعظم ما کنار گذاشته می‌شویم اتفاق جالبی نمی‌افتد و مجبور هستیم قناعت کنیم به خاله عمو و عمه و … که این روزها در برنامه‌های کودک باب شده اند.

وی خاطرنشان کرد: عرصه مهجور کودک می‌طلبد آثاری داشته باشد که علاوه بر برخورداری از فضای فانتزی، حس رویا پردازی و تخیل را در کودکان برانگیزد و آنان را در مسیر آشنایی با ادبیات صحیح، فرهنگ درست صحبت کردن، فرهنگ اندیشیدن و مسائل مهمی که می‌تواند در تربیت شان موثر باشد قرار دهد.