1

یک انتخابات و این همه تخلف؟؟!/اطلاعیه گروهی از سینماگران درباره حجم بالای تخلف در انتخابات اخیر خانه سینما

سینماروزان/کیوان بهارلویی: جمعی از سینماگران عضو خانه سینما، عناوین مهمترین تخلفات صورت گرفته در مجمع اخیر خانه را سیاهه کرده و خواستار پاسخگویی روسای خانه به این تخلفات شدند.

به گزارش سینماروزان و به نقل از خبرگزاری مشرق،  این سینماگران متذکر شده‌اند که  هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینماو هیئت رئیسه مجمع عمومی مورخ 9/6/1401(براساس اساسنامه خانه سینما مصوب 15/07/1392 ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها) مرتکب تخلفات زیر شده‌اند:

1. تخلف صورت گرفته توسط هیئت مدیره :
مطابق ماده یک اساسنامه خانه سینما و تبصره ذیل آن ، تنها تشکل هایی مجاز به عضویت در خانه و حضور در مجمع عمومی می باشند که با مجوز وزارت ارشاد و برمبنای اساسنامه خانه سینما تشکیل شده باشند لذا
اولا : برخلاف اساسنامه خانه؛ مجمع عمومی با حضور انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی تشکیل شده که براساسِ قوانین وزارت کار تاسیس شده اند، نه براساس قوانین وزارت ارشاد!
ثانیا : برخلاف صراحت اساسنامه مبنای هیئت مدیره برای حضور صنوف در مجمع بجای داشتن پروانه فعالیت از وزارت ارشاد ، دارا بودن شناسه ملی از وزارت کار بوده است.

ثالثا : هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما برخلاف تکلیف قانونی مواد 15 ؛ 1 و 5 اساسنامه، در حالی مبادرت به انتشار آگهی فراخوان مجمع عمومی نموده اند که مطابق اساسنامه، هیچ تشکل سینمایی در وزارت ارشاد به ثبت قانونی نرسیده بوده ؛  فلذا طبق اساسنامه صنوف اساسا حائز شرایط قانونی برای حضور در مجمع عمومی نبوده اند.

2. تخلف صورت گرفته توسط هیئت رئیسه مجمع:
هیئت رئیسه مجمع عمومی می بایست براساس تکالیف مندرج در مواد 1 ، 5 ، 15 ، 17 ، 19 و 20 اساسنامه مبادرت به برگزاری مجمع می نمود. لذا از همین رو :
اولا : به طور غیر قانونی با حضور تشکل های فاقد صلاحیت برای حضور در مجمع( انجمن های کارگری و کارفرمایی وزارت کار) مبادرت به اعلام رسمیت مجمع عمومی می نماید.

ثانیا : برخلاف تکلیف مواد8 ،1 و 5 اساسنامه، بدون در نظر گرفتن وجود 4 صنف موازی تهیه کنندگی (مطابق نظام نامه منتشر شده توسط سازمان سینمایی) و عضویت شورای عالی در خانه سینما( مجتمعا از 4 صنف تهیه کنندگی) درخواست عضویت 3 صنف از 4 صنف را به طور غیرقانونی به رای گیری درمجمع می گذارد.
ثالثا : نمایندگان اکت در مجمع حضور داشته و در رای گیری برای پذیرش یا رد عضویت صنف خودشان شرکت می کنند. درحالیکه تا قبل از تایید عضویت این صنف، اجازه حضور در مجمع نداشته اند. این تخلف محرز و فاحش در خصوص 3 صنف دیگر متقاضی عضویت نیز رخ داده است؛ که از مصادیق بین خلاف قانون می باشد.
رابعا : مستندا به بند7 ماده 19 اساسنامه، نامزدهای حضور در انتخابات هیئت مدیره موظفند پنج روز پیش از برگزاری مجمع نامزدی خود را اعلام نمایند؛ لذا بر فرض محال مبنی بر صحت نحوه رای گیری برای عضویت اکت و صنوف فوق الذکر ، نامزدهای این صنوف نمی توانسته اند بلافاصله بعنوان نامزد هیئت مدیره مطرح و به رای گذاشته شوند.
خامسا: انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی که با حضور آنها بطور غیرقانونی مجمع عمومی برگزار شده، مطابق اساسنامه خود و آیین نامه تشکیل انجمن ها ، اساسا مجاز به شرکت در مجمع عمومی خانه سینما نبوده و ایضا اجتماع مشترک صنفی کارگری و کارفرمایی آنها بدلیل تعارض و تضاد منافع خلاف بین قانون وزارت کار قلمداد می گردد.

باتوجه به مجموع اقدامات غیر قانونی هیئت مدیره، مدیرعامل و هیئت رئیسه در برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق صنوف سینمایی و بیش از 5 هزار عضو آن؛ بدینوسیله اعلام می داریم هیئت مدیره منتخب مجمع فاقد هرگونه صلاحیت و وجاهت قانونی بوده و ابطال انتخابات مجمع عمومی از سوی نهادهای مسئول ( ناظر مجمع ، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد) ؛ گام اول در راستای استیفای حقوق اعضا خواهد بود.

سینماروزان آماده است پاسخ روسای خانه به تخلفات ذکر شده در اطلاعیه سینماگران را منتشر نماید.

اطلاعیه گروهی از سینماگران درباره بروز تخلف در انتخابات اخیر خانه سینما
اطلاعیه گروهی از سینماگران درباره بروز تخلف در انتخابات اخیر خانه سینما