1

یالثارات، جشن حافظ و آنها که به شهرام مکری توصیه کردند جایزه این جشن را قبول نکند!

سینماژورنال: تنها جشن خصوصی سینما و تلویزیون ایران با نام جشن حافظ که هر سال به مدیریت علی معلم برگزار می شود امسال به دلیل تیتر جنجالی “یالثارات” که در کنار تعدادی از مهمانان این جشن قرار داده شده بود حاشیه ساز شد.

به گزارش سینماژورنال در روزهای بعد از انتشار این تیتر در کنار بسیاری از رسانه ها که به انتقاد از این تیتر پرداختند بودند برخی چهره ها و رسانه ها که مستقیم یا غیرمستقیم به نقد جشن حافظ پرداختند.

شهرام مکری کارگردان جوانی که امسال نخستین نشان “کیارستمی” را از جشن حافظ گرفته است در بخشی از گفتگوی خود با “اعتماد” روایتی ارائه کرده است از گروهی که علاقه ای نداشتند او در این جشن، نشان کیارستمی را دریافت کند.

عده ای می گفتند نباید این جایزه را بگیرم

مکری در این باره می گوید: همان روز كه قرار بود اين نشان{نشان کیارستمی} را بگيرم تماس‌هاي تلفني زيادي داشتم. عده‌اي معتقد بودند من اين نشان را نبايد بگيرم و عده‌اي هم مي‌گفتند بايد آن را بگيرم. هر كدام هم استدلال‌هاي خاص خودشان را داشتند و خير و صلاح من را مي‌خواستند.

مخالفان می گفتند سینمای کیارستمی جایی در مناسبات این جشن ندارد

این کارگردان با اشاره به آنها که به وی پیشنهاد داده بودند این جایزه را نگیرد بیان می دارد: {این گروه} معتقد بودند كه سينماي كيارستمي جايي در مناسبات جشن حافظ ندارد. در واقع اين جشن بيشتر به جريان اصلي سينما نگاه دارد و عباس كيارستمي در اين سينما هيچ‌وقت جايي نداشته است. اما آنها كه معتقد به گرفتن اين نشان بودند، مي‌گفتند عده‌اي مي‌خواهند نشان كيارستمي را به اسم خودشان ثبت كنند در حالي كه او متعلق به همه سينماي ايران است و اين تفكر از دموكرات بودن به دور است.

سیف ا.. صمدیان به من کمک کرد
شهرام مکری خاطرنشان می سازد: در كش و قوس فراواني كه درباره اين ماجرا داشتم، در لحظات آخر به سيف‌الله صمديان زنگ زدم و او به تصميم من كمك كرد و گفت كه جايزه را بگيرم.

بهمن گفت کیارستمی جزو بیت المال است

مکری با اشاره به اظهارنظر بهمن فرزند عباس کیارستمی درباره اهدای نشان کیارستمی از سوی جشن حافظ می گوید: براي گرفتن تنديس عباس كيارستمي در جشن حافظ اظهارنظر بهمن، فرزند اين فيلمساز براي من اهميت داشت. او اعلام كرد كه با اين نشان مشكلي ندارد و به لحاظ اخلاقي حق همه آدم‌ها مي‌داند كه از عنوان كيارستمي استفاده كنند. در واقع او گفت كيارستمي جزو بيت‌المال است و آدم‌ها با فاصله دور و نزديك مي‌توانند از او استفاده كنند. اين به لحاظ اخلاقي من را به عنوان يك شهروند مجاب مي‌كند تا اين نشان را بگيرم.