1

انتقاد تند کارگردان “کلاه پهلوی” از تحریف سخنانش در رسانه منسوب به رییس سابق سازمان سینمایی

سینماژورنال: روز گذشته گفتگویی منسوب به سیدضیاءالدین دری کارگردان مجموعه های “کیف انگلیسی” و “کلاه پهلوی” روی خروجی رسانه منسوب به رییس قبلی سازمان سینمایی قرار گرفت.

به گزارش سینماژورنال در این گفتگو دری درباره گروه سینمایی تازه تأسیس “هنروتجربه” گفتگو کرده بود و این طور متبادر شده بود که دری کلا با مفهومی به نام “هنر و تجربه” مشکل دارد.

این کارگردان در گفتگو با سینماژورنال با بیان اینکه علیرغم انتقاداتی که به گروه سینمایی مذکور دارد اما اتفاقا فکر می کند ترکیب هنر و تجربه یکی از راههای پیشرفت سینمای ایران است از تحریف گفته هایش در رسانه مذکور گلایه کرد.

من گفتم تجربه گرایی حق کسی است که امتحان پس داده باشد

سیدضیاءالدین دری گفت: من اصل مفهوم هنر و تجربه را تأييد كرده ام و توضيح داده ام كه رفتن به سراغ تجربه گرایی و اعطای تسهیلات برای تجربه کردن حق كسى است كه تحربه داشته باشند.

وی ادامه داد: كساني كه فاقد تجربه هستند كارشان سياه مشق محسوب ميشود نه یک تجربه نو و بی سابقه اما كسى چون  رخشان بنى اعتماد كه تجربه سينماى دراماتيك و داستانى را دارد و يا علیرضا داوودنژاد و امثال آنها ميتوانند حاصل تجربياتشان را در هنر و تجربه بيازمايند و بابى نو بگشايند، نه عده اى كه هيچ سابقه كارى ندارند.

يك شيميست باتجربه ميتواند منشأ تجربه اى جديد باشد

دری افزود: يك شيميست باتجربه ميتواند منشأ تجربه اى جديد باشد و يك فيزيكدان متخصص ميتواند منشأ يك تئورى جديد باشد نه يك دانشجوى سال اول رشته فيزيك. البته نبوغ ممکن است کاری کند که اولین تجربه به اتفاقی متفاوت منجر شود اما نبوغ خصیصه ای استثنایی است که برخی اوقات وجود دارد و نه همیشه.

اینکه گفته شود سینمای ملی همان سینمای تجربی است صددرصد اشتباه است

کارگردان “لژیون” خاطرنشان ساخت: برخلاف آنها که ادعا دارند سینمای هنروتجربه کشف آنان است تا بتوانند به واسطه آن ردیف بودجه بگیرند اما چنین سینمایی که موسوم به اکسپریمنتال experimental است از سالها قبل در همه دنیا از اروپا تا آمریکا وجود داشته است اما هیچ وقت اصل سینمای هیچ کشوری نبوده و ادعای برخی مدیران در این باره که سینمای ملی همان سینمای تجربی است صددرصد غلط است.

دری تاکید کرد: سینمای هنروتجربه یا اکسپریمنتال یک شاخه فرعی از سینمای حرفه ای است و نباید به اصل سينماى يك كشور تبدیل شود.

حرف من جامعیت داشت ولی دوستان آن رسانه کاملا  گزينشى مطالب را منتشر كردند

این کارگردان پیشکسوت در پایان گفتگوی خود با سینماژورنال بیان داشت: حرف من جامعیت داشت ولی دوستان آن رسانه کاملا  گزينشى مطالب را منتشر كردند. ضمن اینکه بنا بود پیش از انتشار مطلب، آن را با من چک کنند که این کار هم انجام نشد. اين عمل ناجوانمردانه اى است و باعث میشود حس عدم امنيت به سینماگران دست دهد که نکند در هر گفتگویی مطالب شان تحریف شود.

این فیلمساز گفت: در مورد خودم این اتفاق باعث شد که دیگر به هيچ تماس تلفنى رسانه ها پاسخ نخواهم گفت. اين بار اول نيست که چوب اعتمادم را می خورم ولى مسلما بار آخر خواهد بود.