1

گلایه همسر شهیدفلاحی از حاتمی‌کیا: “چ” هیچ ربطی به سرلشکر فلاحی ندارد!

سینماژورنال: سرلشکر شهید ولی‌ا… فلاحی از جمله افسران بادانش، مقتدر و مذهبي ارتش بود که در یکی از مقاطع بحرانی و پرآشوب، نقش پررنگي در حفظ كيان ميهن ايفا كرد.

شهید فلاحی، در سال ٥٧ با موافقت شورای‌عالی انقلاب به فرماندهی نیروی زمینی و پس از چندی به ریاست عالی ستاد مشترک منصوب شد. اعتماد بنيان‌گذار جمهوري اسلامي به او به حدي بود كه بعد از عزل بنی‌صدر، اختیارات فرماندهی کل قوا به او تفویض شد. فلاحي در زمان ناآرامي‌هاي سال ٥٨ نقش مهمي در جلوگيري از گسترش نفوذ گروه‌هاي مسلح در شهرهاي كردستان داشت.

دو روز پس از عمليات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه 1360 سرلشکر فلاحي كه به‌همراه گروهي از فرماندهان از جمله شهيد جهان‌آرا و فكوري با هواپيماي نظامي به تهران بازمي‌گشت، بر اثر سقوط اين هواپيما به شهادت رسيد.

شهین‌دخت مجیدیان همسر سرلشکر فلاحی در گفتگویی تفصیلی با علی شاملو در “شرق” درباره برخی ویژگیهای شخصیتی همسرش و زندگی با وی سخن گفته است.

در بخشی از این گفتگو او به گلایه از ابراهیم حاتمی کیا پرداخته که چرا برای تصویرسازی این شخصیت در فیلم “چ” از او مشاوره نگرفته است.

حاتمی کیا در “چ” از سعید راد برای ایفای نقش سرلشکر فلاحی سود جسته بود اما عدم پرداخت کافی از شخصیت این شهید در فیلم با گلایه همسر سرلشکر مواجه شده است.

سینماژورنال بخشهایی از گفتگوی همسر شهید که مربوط به فیلم “چ” است را منتشر می کند:

خاطره‌ای از همراهی ایشان با دکتر چمران ندارید؟
فقط باید بگویم به دکتر چمران خیلی احترام می‌گذاشتند و حرف ایشان را قبول داشتند، در اکثر جاها در کردستان، پاوه و تهران با هم بودند، اوایل انقلاب یکی، دوسالی با هم بودند.
  راجع ‌به فیلم «چ» و نقشی که سعید راد به جای سرلشکر فلاحی بازی کرده، نظرتان چیست؟
آقای حاتمی‌‌کیا به منزل ما آمدند و با من صحبت کردند و رفتند و دیگر با من تماسی نگرفتند و خودشان هر طور صلاح می‌دانستند انجام دادند. این فیلم اصلا مربوط به فلاحی نیست و ربطي به ايشان ندارد.
  معتقدید که فیلم «چ» با واقعیت منطبق نیست؟
تیمسار فلاحی فداکاری‌های زیادی برای کردستان انجام داد و فداکاری‌های ایشان در این فیلم نیامده است. آقای سعید راد که نقش آقای فلاحی را ایفا می‌کنند، به عنوان فرمانده‌‌ای محکم و مقتدر سوار هلیکوپتر می‌شوند. اما متأسفانه حتی تمامی نظامیان و دوستان هم نسبت به این فیلم اعتراض داشتند و می‌گفتند این شایسته آقای حاتمی‌‌کیا نبود که فلاحی در همان یک‌ربع تا ٢٠ دقیقه معرفی شود، در قسمتی محکم می‌گوید هم‌اکنون ارتش من هستم. او نظامی محکمی بود که هر کاری را می‌توانست انجام می‌داد.
  چرا در ساخته‌شدن فيلم با شما مشورت نشد؟
نمی‌دانم. شاید نمی‌توانستند.
  آن دفعه اولی که آمدند چه صحبت‌‌هایی کردند؟
آمدند و گفتند یک چنین فیلمی می‌خواهند بسازند و هنرپیشه‌‌ای که قرار است نقش آن را بازی کند شباهت زیادی به ایشان دارد و دیگر هیچ صحبتی نشد.
  چه چیزی از شما می‌خواستند که به اینجا آمده بودند؟
شاید می‌خواستند صحبت‌‌هایی از من بشنوند و یک تعداد سؤال هم پرسیدند، البته قرار است که یک فیلم مستقل برای فلاحی ساخته شود که در آن فیلم شخصیت برجسته ایشان نمایان شود.