1

گلایه محمد کاسبی از تجلیل دیرهنگام در جشنواره فجر⇐این گلایه درحالیست که کاسبی دو دهه قبل سیمرغ فجر را برای فیلم مجیدی گرفته بود!

سینماروزان: محمد کاسبی بازیگری برآمده از حوزه هنری که در دهه های شصت و هفتاد و با همراهی چهره هایی همچون محسن مخملباف و فرج ا.. سلحشور و بعدتر مجید مجیدی در راستای تولید محصولاتی منطبق با آرای خویش گام برداشتند بناست امسال در جشنواره فجر مورد تقدیر ویژه قرار گیرد و برایش بزرگداشت برگزار شود.

به گزارش سینماروزان کاسبی اما چندان از برگزاری بزرگداشت خود راضی نیست و در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران» گفته این تجلیل باید سالها پیش صورت می گرفت! این صحبتهای کاسبی در حالیست که وی در میانه دهه هفتاد و برای بازی در فیلم «پدر» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگری شد و پس از آن هم در فیلم چشمگیری ایفای نقش نکرد که حائز سیمرغ باشد.

جالبتر آنجاست که کاسبی گفته که این بزرگداشت باید در دهه 60 برگزار می شد آن هم در شرایطی که ایشان در دهه 60 تازه وارد کار بازیگری در سینما شده بود و اصلا ذات بزرگداشت به این است که برای هنرمندان پابه سن گذاشته و پیشکسوت که در چند دهه امتحان خود را پس داده اند صورت گیرد.

متن گفته های محمد کاسبی را بخوانید:

زمانی که من در دهه شصت در چند فیلم بازی کردم، چرا این تجلیل صورت نگرفت؟! هر یک از این آثار می‌توانست یک سیمرغ داشته باشد. این تجلیل‌ها بهتر بود در زمان درست خودش اتفاق می‌افتاد. اگرچه الان یک سری از همکاران و دوستان فکر کردند، باید بزرگداشت بگیرند؛ باید بگویم من چیزی را فردی نمی‌خواهم و اگر قرار است، اتفاق خوبی رخ دهد باید برای خانواده سینمای ایران باشد. الان هم دستشان درد نکند، اما هیچ چیز دیگر در این دنیا من را خوشحال نمی‌کند؛ چون اگر کسی آثار من را دنبال کند، می فهمد سال 66 باید این تجلیل صورت می‌گرفت،‌ نه اینکه سال 95 به فکرش بیفتند. آیا برگزاری بزرگداشت امتیاز می آورد؟ باید گفت نه. چرا که خانواده سینما نیاز به آرامش فکری، رفاه و نیازهای ابتدایی دارند و باید در زمان خودش به آنها توجه کرد تا با مشکلات روبرو نشوند. کاری که یک کارفرما در کارخانه برای کارگرش انجام می دهد، در سینما رخ نمی‌دهد؛ یعنی ما در سینما از این هم کمتریم! اگر برای بچه‌های سینما اتفاقی بیفتد کسی نیست برای آنها قدمی بردارد. من جزو این سینما هستم و البته چیزی را فقط برای خودم نمی خواهم.