1

گلایه خالق “کلاه قرمزی” و ده‌ها عروسک خاطره‌ساز دیگر از فقدان امنیت شغلی⇐چه کسی از ما حمایت می‌کند که عروسکهای ماندگار بسازیم؟؟

سینماروزان: خالق عروسک خاطره‌ساز “کلاه قرمزی” به غلبه نگاه سیاسی در تولید فرهنگی انتقاد کرده و از فقدان حمایت از هم‌صنفانش گفته.

به گزارش سینماروزان فقدان امنیت شغلی فقط برای هنرمندان گمنام نیست و بسیاری از هنرمندان کارکشته هم از ضعف امنیت شغلی رنج می‌برند. مساله اینجاست که در ساختار محفل‌گرای مدیریت فرهنگی ، بخش عمده بودجه‌های فرهنگی صرف محافل و دورهمی‌های بی‌خاصیت می‌شود و در این مسیر، میلیاردهایی که می‌تواند صرف کمک به ارتقای امنیت شغلی هنرمندان شود عملا تلف می‌گردد.

مرضیه محبوب عروسک‌ساز پیشکسوت که خالق عروسکهای ماندگار “کلاه قرمزی” و “پسرخاله” است در گفتگو با “فرهیختگان”، یک دلیل اصلی عدم رونق عروسک‌سازی ایران را فقدان حمایت از عروسک‌سازان دانسته است.

مرضیه محبوب با اشاره به عدم حمایت از عروسک‌سازان وطنی گفت: الان اگر بخواهم عروسکی را طراحی کنم تا به‌عنوان اینکه این عروسک به کشورهای دیگر صادر شود، اول باید آن عروسک برای بچه‌ها شناخته شود، او را در فیلم یا سریالی دیده باشند و انیمیشن و برنامه‌ای از آن ساخته شده باشد. من بسیار دیده‌ام که بچه‌ها عروسک‌های خارجی را که به این شکل شناخته‌اند، ارتباط خوبی با آن دارند. شب‌ها عروسک را بغل می‌کنند و با همان عروسک می‌خوابند، چرا؟ چون دائم در حال دیدن انیمیشن آن عروسک هستند. بدیهی است برای ساختن انیمیشن این عروسک هم سرمایه‌گذاری و هم تبلیغ درستی شده است. قبل از اینکه عروسک وارد بازار شود، کارهای تبلیغاتی روی آن انجام گرفته است، بعد هم عروسک می‌آید و بچه‌ها به‌خوبی از آن استقبال می‌کنند و دوستش دارند. حالا چه کسی این حمایت را از من می‌کند که یک عروسک ماندگار را بسازم و این کاراکتر را خلق کنم؟؟

این طراح عروسک ادامه داد: یک سری محدودیت‌هایی وجود دارد که اگر برداشته شوند، می‌توان کارهایی انجام داد. اگر خیلی همه چیز را به شکل سیاسی ببینیم، باعث می‌شود خیلی دست‌وپای ما برای کار بسته شود و نتوانیم به‌راحتی کار کنیم. خیلی ساده است؛ وقتی آزادانه و راحت فکر کنی، کارها هم زیبا و هم جذاب خواهند شد.