1

گلایه‌ عزیزا.. حمیدنژاد از حذفیات سریال “چرخ و فلک”⇐اختلاسگر سانسور شد و روحانی دنیاطلب، حذف گردید

سینماژورنال: در ماههای اخیر رسانه ملی از یک طرف به دلیل محدودیت بودجه نمی تواند سریالهای نمایشی با پروداکشن بالا تولید کند و از طرف دیگر مواجه شده است با رشد فراوان شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که شبانه روزی به پخش محصولات سینمایی و تلویزیونی می پردازند.

به گزارش سینماژورنال در این اوضاع و احوال یکی از روشهایی که می تواند رسانه ملی را از چرخه تکرار درآورد کنار گذاشتن خط قرمزهای دهه های پیش و باز گذاشتن دست تولیدکنندگان در ورود به سوژه های صریح اجتماعی است.

چندی قبل نتیجه یکی از این کنار گذاشتن خط قرمزهای قدیمی را در بازگویی حقایق پیرامون ایدز در سریال نسبتا پرمخاطب “پریا” دیدیم اما همچنان واهمه زیادی در میان مدیران رسانه ملی وجود دارد درباره ورود به مضامینی که در دهه های پیشین خط قرمز بوده است.

از جمله این خط قرمزها نقد رفتار سوداگران اقتصادی در مجموعه های نمایشی است.

عزیزا.. حمیدنژاد کارگردانی که بعد از سه دهه کار در سینما امسال به تلویزیون آمد و به عنوان یکی از کارگردانان”چرخ فلک” ظاهر شد در گفتگویی با “مهر” به صراحت به انتقاد از نکاهی پرداخته است که اجازه نداده او کاراکتر یک اختلاسگر اقتصادی را به خوبی در سریال پردازش کند.

حمیدنژاد همچنین درباره تصویرسازی دو شخصیت روحانی فیلمش که یکی انسانی وارسته و دیگری دنیاطلب بوده و در فیلمنامه نهایی نفر دوم حذف شده گلایه هایی کرده است.

متن گفته های حمیدنژاد در این باره را بخوانید:

با توجه به اینکه اشاره کردید از کلیت فیلمنامه “چرخ فلک”خوشتان آمد چقدر از آنچه به عنوان متن در اختیارتان قرار داشت به اجرا درآمد؟

– خوشبختانه اپیزودهایی که من ساختم پنج تایشان در هنگام پخش زیاد تغییر نکرد و اگر اعمال نظرهایی کردند می شد چشم پوشی کرد اما در اپیزود «سیدرضی» چندین سکانس اساسی آن حذف شد که به عقیده من آسیب اصولی به کار وارد کرد. کاراکتری که از سید رضی(با بازی مهران احمدی) دوست داشتم به نمایش درآید چند بُعدی بود و تنها  دغدغه قتل پسرش را نداشت بلکه می خواست نسبت به پدر قاتل بر سر رانت خواری و اختلاس مقابله کند ولی این جنبه مبارزه سید رضی با یک اختلاس‌گر دولتی از فیلم حذف شد.

* چه حساسیتی روی این نقش وجود داشت که دوست داشتید تمام و کمال به آن اشاره شود؟

کاراکتر آقای ناصریان که سیاوش طهمورث به خوبی از عهده آن برآمد اختلاس گری بود که سال ها پیش در دستگاه های دولتی کار می کرد و در فیلمنامه کامل به آن اشاره شده بود اما این جنبه از شخصیت او حذف شد. در شرایط بغرنج اقتصادی که بر مملکت حاکم است و اختلاس‌گران اینگونه مردم را غارت می کنند چرا نباید به اندازه یک خرده اختلاس‌گر اجازه پرداخت داشته باشیم؟

* شاید بتوان از آن به تفاوت سیاستگذاری بین آثار نمایشی و غیر در تلویزیون یاد کرد.

– بارها اخبار بسیاری از اختلاس های بزرگ از طریق همین صدا و سیما پخش شده است. من با توجه به شرایط سیاسی اجتماعی مملکت می گویم که وقتی تلویزیون رسما در بخش های مختلف خبری این موضوع را پوشش می دهد پس من هم به عنوان فیلمساز باید اجازه داشته باشم بخش کوچکی از آن را منعکس کنم.

بنده معتقدم بر اساس همین اخباری که از تلویزیون پخش می شود بهتر است اجازه دهند هنرهای نمایشی هم دست کم یک صدم آن را نشان دهد. در این صورت شخصیت سید رضی برجسته تر نشان داده می شود و بهتر می شد گفت که دغدغه اش یک مساله شخصی نیست. از طرفی این تغییرات اجازه نمی دهد ببینیم ماهیت اصلی کسی که در آخر متحول می شود ابتدا چگونه بوده است.

یکی دیگر از تغییراتی که این اپیزود با آن مواجه شد به حضور دو کاراکتر سید رضی و حاج آقا مغیثی مربوط می شد. آنچه من برای کاراکتر مغیثی متصور بودم و فیلمنامه هم به آن پرداخته بود وابستگی به دنیا را در او بیشتر نشان می داد که در همراهی با سید رضی این تضاد بین دو روحانی را آشکارتر می کرد و شخصیت سید رضی پررنگتر می شد اما آنهم کمرنگ و به نوعی حذف شد. یعنی هیچ روحانی اهل دنیایی وجود ندارد؟

چرخ و فلک
نمایی از سریال “چرخ و فلک”