1

گلایه‌های کارگردان «تپلی و من» از اوضاع اکران⇐سختی اکران فیلم کودک به مراتب بیشتر از تولیدش است/مدام شعار حمایت از سینمای کودک را میدهند ولی در اکران، سینمای کودک را بایکوت میکنند/چون فکر میکنند کودکان ساعت ۸ شب میخوابند پس هیچ سانسی بعد از ساعت ۸شب به «تپلی و من» نداده‌اند؟؟!!/بخش عمده سانسهای ما محدود شده به ۱۱ صبح و ۱ بعدازظهر و ۳بعدازظهر!/ آخر کدام خانواده در این گرمای ۴۰درجه تابستان، کودکش را ساعت ۱بعدازظهر به سینما میبرد؟؟

سینماروزان: بخش عمده از سبد سرگرمی‌سازی سینماها در همه جای دنیا، سرگرم کردن مخاطبان کودک و نوجوان است ولی در ایران بیش از آن که به فکر ایجاد مجالی مناسب برای اکران آثار کودک باشیم، این شوراها و جشنواره های ایجاد شده به بهانه کودکان است که رونق دارد!!!

«تپلی و من» تنها فیلم کودک روی پرده است که کارگردانش حسین قناعت، پیشتر هم علاقه خود به تولید محصولات سرگرم کننده برای کودکان را نشان داده است؛ با این حال «تپلی و من» در اکران شرایط مطلوبی ندارد.

حسین قناعت کارگردان «تپلی و من» با اشاره به اوضاع اکران فیلمش به سینماروزان گفت: با توجه به محدودیت سالنی که داشته ایم اوضاع فروش نسبتا بد نبوده است ولی متاسفانه در کلیت، وضعیت اکران وضعیت خوبی نیست زیرا عملا سانسهای خوب نداریم یا کم داریم یعنی تصور شده است چون این، فیلمی است که فقط برای بچه هاست و چون بچه ها باید ساعت 8 شب بخوابند پس هیچ سانسی بعد از ساعت 8 به ما نمیدهند!!!

قناعت ادامه داد: خودم شاهدم که غیر از معدودی سینما، هیچ کدام از سینماها برای سانسهای 8 شب به بعد «تپلی و من» را روی پرده نمی‌فرستند و در این شرایط خانواده ای که میخواهد کودکش را به تماشای این فیلم ببرد باید چه کند؟؟؟ بخش عمده سانسهای ما محدود شده به 11 صبح و 1 بعدازظهر و 3بعدازظهر. آخر کدام بچه و کدام خانواده دراین گرمای چهل درجه ساعت 1بعدازظهر به سینما میرود؟؟

حسین قناعت افزود: خاطرم هست که سال قبل میگفتند چرا در باکس اکران تابستان فیلم کودک مناسب نداریم و حالا که یک فیلم مناسب کودکان در دل تابستان اکران شده بهش سانس نمیدهند! این چه معنایی دارد جز اینکه ژانر کودک را نمیخواهند جدی بگیرند؟؟ مدام شعار حمایت از سینمای کودک را میدهند ولی در اکران، سینمای کودک را بایکوت میکنند.

قناعت که سابقه ساخت فیلمهایی مانند «دزد و پری» و «قهرمانان کوچک» را هم در گونه کودک دارد با اشاره به لزوم حمایت مدیران سینمایی از سینمای کودک گفت: الان وزارت ارشاد باید به کمک سینمای کودک بیاید و برای کودکانی که در تابستان نیاز به خوراک فرهنگی دارند مجال مناسب سرگرمی فراهم کند. «تپلی و من» یکی از دهها فیلمی است که با الگوی جذب مخاطب کودک و خانواده تولید شده و میتواند مخاطبان را سرگرم کند. واقعا اگر بنا بود که این فیلم را بدون حمایت اکران کنم صبر میکردم تا در مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس فیلم را روی پرده میفرستادم تا به واسطه سانسهای مدارس بتوانم مخاطبان بیشتری را برای خود داشته باشم. بخش عمده فروش فیلمها در فصول گرم سال مربوط به سانسهای عصر است و متأسفانه برای ساعات 8 به بعد هیچ سانسی به «تپلی و من» نداده اند.

حسین قناعت خاطرنشان ساخت: اولین بار است که خودم به عنوان تهیه کننده وارد شده ام، و از نزدیک با ماجرای اکران روبرو میشوم، شاید سختی اکران فیلم به مراتب از تولیدش بیشتر باشد. اینکه فیلمی که ساخته شده ، بتواند در این وضعیت سینمای ما اکران شود و خودش را نشان دهد و بتواند با مخاطبین ارتباط برقرار کند و سرمایه ای که صرفش شده را برگرداند واقعا مشکل و طاقت فرساست.

این کارگردان با مخاطب قرار دادن مدیران رسانه ملی بیان داشت: صدا و سیما هیچ کاری که نکند باید به سینمای کودک تیزر مجانی دهد، حتی اگر به خاطر بچه ها هم که شده است این کار را کند. رسانه ملی برای حمایت از آنهایی که فیلم کودک تولید می کنند، باید خیلی بیشتر از اینها کمک کنند زیرا سینمای کودک مظلوم واقع شده است و باید تلویزیون به کمک معرفی درست آثار کودک بیاید تا والدین، کودکان خود را به تماشای آثار کودک بیاورند.

در «تپلی و من» یک کارگردان ایرانی است که گرفتار رویاپردازی میشود و همین شائبه های گرته برداری فیلم از زندگی یک کارگردان سرشناس را شکل داده. حسین قناعت در این باره گفت: اصلا و ابدا منظورم کارگردان خاصی نبوده است چون خودم هم کارگردان هستم و فقط برای اینکه تخیل و ایده پردازی سینمایی را محور درام کنم به سراغ کاراکتر کارگردان رفتم.