1

گلایه‌های کارگردانی که علیرغم رزومه قابل توجه یک سال است در سدّ دریافت مجوز کارگردانی سینما گیر کرده⇐مشکل این است که نه برای فلان عضو شورای پروانه ساخت فیلمنامه نوشته‌ام و نه دستیار بهمان عضو شورای پروانه نمایش بوده‌ام/آقازاده مدیر اسبق فارابی با کدام رزومه پروانه تهیه‌کنندگی سینما گرفته است؟/چطور می‌شود که مهران مدیری فیلمش را کلید می‌زند و تازه بعد از دو هفته خبر رسمی صدور مجوز کارگردانی‌شان منتشر می‌شود؟/چرا برای صدور مجوز کارگردانی سینما، آزمون عملی برگزار نمی‌شود و همه‌چیز مرتبط شده با سلایق شخصی عده‌ای خاص؟!/تمام عمرم را در قم زندگی کرده‌ام و همواره هم دفتر مراجع به رویم باز بوده اما نمی‌توانم برای یک ربع رییس سازمان سینمایی را ببینم و فقط بپرسم دلیل این همه تناقض چیست؟/آقای ایوبی! آیا همین تناقضات نبوده که باعث شده وزیر جدید ارشاد با مشاور سینمایی شناخته‌شده‌شان به سازمان تحت امر شما سر زنند؟

سینماروزان: سدّی که اداره نظارت و ارزشیابی پیش روی جوانان علاقمند به فعالیت در سینما گذاشته و پروسه ای که برای صدور مجوز کارگردانی در سینما طی می شود هرچند در ظاهر منطقی به نظر می رسد و لازم اما وقتی مدام مواجه می شویم با تناقضاتی که اساس این پروسه را زیر سوال می برد است که پرسشها آغاز می شود.

به گزارش سینماروزان در ماههای گذشته کم ندیده ایم صدور مجوز کارگردانی سینما برای افرادی با حداقل رزومه در فیلمسازی که گشتی در کارنامه شان ارتباطات خاص شان را هویدا می کند.

روح‌ا.. حسینی کارگردان و تهیه کننده جوانی که حداقل دو دهه ای سابقه ساخت فیلم کوتاه، مستند و آثاری برای شبکه خانگی داشته است از جمله جوانانی است که از سازوکار حاکم بر صدور پروانه کارگردانی سینما گلایه دارد.

سناریست فلان عضو شورای پروانه ساخت و دستیار بهمان عضو شورای پروانه نمایش بی ساخت حتی یک فیلم ویدیویی، مجوز کارگردانی گرفته‌اند

این کارگردان در گفتگو با سینماروزان با اشاره به اینکه حدود یک سال است در سدّ دریافت مجوز مانده و مدام هم به او وعده داده اند اظهار داشت: همواره دوست داشتم مستقل کار کنم و منطبق بر ضوابط، پروانه کارگردانی بگیرم و برای همین در مدت یک سالی که به دنبال مجوز کارگردانی هستیم علیرغم توصیه های رفقا و دوستان اصلا به سمت این نرفتم که شخص یا اشخاصی را واسطه کنم که کارم زودتر راه بیفتد چون گمان می برد مدر دولت تدبیر، این حاکمیت قوانین و مقررات است که بیشتر از هر چیز دیگری نمود خواهد داشت.

وی ادامه داد: با این حال علیرغم رزومه کافی در کارگردانی و تهیه کنندگی و حتی گذراندن دوره های آکادمیک هنوز مجوز کارگردانی سینمایی‌ام صادر نشده است و از آن رو به صراحت می بینم سناریستی میان مایه که برای فلان عضو شورای پروانه ساخت فیلمنامه نوشته بدون کمترین تجربه کارگردانی، مجوز کارگردانی سینمایی اش صادر شده و دستیار دوم بهمان عضو شورای پروانه نمایش بدون ساختن حتی یک فیلم بلند ویدیویی، پروانه کارگردانی سینمایی گرفته است.

خبر صدور مجوز کارگردانی مهران مدیری دو هفته بعد از کلید خوردن فیلمش اعلام شد

حسینی که سابقه دستیاری کارگردانی “خانه پدری”، “ارابه مرگ”، “حادثه در کندوان”، “پاتک” و “بادامهای تلخ” را دارد خاطرنشان ساخت: در موردی مانند کارگردان سرشناس طنزهای تلویزیونی هم که دیدیم اوضاع به چه ترتیب پیش رفت. اولین فیلم سینمایی مهران مدیری کلید خورده بود و دو هفته هم از فیلمبرداری گذشته بود که تازه خبر رسمی صدور مجوز کارگردانی سینمایی ایشان منتشر شد. اینکه مدیری سابقه سالها کار در حیطه تلویزیون دارد به کنار اما چطور است که سوابق ویدیویی و مستندسازی بقیه نادیده گرفته می شود و فقط برای ایشان است که استئناء قائل می شوند.

این کارگردان افزود: سوالم اینجاست که چرا به مانند همه فیلدهای تخصصی دیگر که داشتن مجوز فعالیت رسمی در آنها نیاز به آزمون عملی دارد برای صدور مجوز کارگردانی سینما آزمونی عملی برگزار نمی شود و همه چیز خلاصه شده است در انتخابهای هیأتی که برخی از آنها رزومه موثر در حیطه سینما نداشته اند. از آن بدتر این است که وقتی کسی رد می شود هیچ توضیح روشنی در دلایل رد شدن نمی دهند. شما وقتی در کنکور هم شرکت می کنید کارنامه ای برایتان ارسال می‌شود که سندی است بر موفقیت یا عدم موفقیت در ورود به دانشگاهی خاص اما در حیطه تأیید صلاحیت برای کارگردانی سینما همه چیز گره خورده است با سلایق شخصی و ابدا نمی توانید توضیح مکتوبی در چرایی رد شدن افراد پیدا کنید.

حسینی که به عنوان عضو هیأت انتخاب برخی جشنواره‌ها و از جمله جشنواره ملی نماز و نیایش هم حضور داشته به سینماروزان اظهار داشت: علیرغم اینکه در تمامی جشنواره‌ها مدام مواجه هستیم با توصیه‌های آشکار و پنهانی اما شخصا در پروسه انتخاب، ابدا کاری به توصیه‌ها نداشتم و سعی می کردم صرفا براساس محصول تولید شده به قضاوت بپردازم اما بعید می دانم در پروسه صدور مجوز کارگردانی سینما هم چنین رویه ای درپیش گرفته شده باشد.

چطور است آقازاده مدیر اسبق فارابی به ناگاه پروانه تهیه‌کنندگی سینما می‌گیرد؟

این کارگردان که از اواخر دهه 60 کار فیلمسازی را جدی گرفته و از اوایل دهه 70 وارد سینما و تلویزیون شده و به عنوان دستیار و برنامه ریز و بعدتر کارگردان و تهیه کننده فعالیت کرده است با اشاره به مورد عجیب صدور پروانه تهیه کنندگی سینما برای فرزند یک مدیر اسبق فارابی بیان کرد: چطور است آقازاده مدیر اسبق فارابی بدون کمترین فعالیت سینمایی و تلویزیونی موثر، در کوتاه ترین زمان، پروانه تهیه کنندگی سینما می گیرند ولی بسیاری چون من نمی توانند حتی بدانند چرا صلاحیتشان برای دریافت پروانه کارگردانی سینما تأیید نشده است.

روح ا.. حسینی که کارگردانی و تهیه کندگی تله فیلمهایی نظیر “فلاخن”، “سایه روشن”، “غصه بم”، “جستجو در مه”، “فزدایی بهتر” و “پچ پچه های شهر” را انجام داده با اشاره به اینکه سالهاست به شکل مستقل فعالیت خود را انجام داده و ابدا مجیزگوی اشخاص حقیقی یا حقوقی خاصی نبوده است به سینماروزان گفت: این خوب نیست فضا به سمتی برود که فکر کنیم چون آقازاده نیستیم نمی توانیم حتی با وجود رزومه قابل توجه پروانه کارگردانی بگیریم. این خوب نیست که نحوه انتخابهای هیأت تأیید صلاحیت کارگردانان سینما مدام شائبه‌هایی را ایجاد کند درباره ارتباطات خاص. این خوب نیست که مدام و احتمالا برای اتلاف وقت به جوانان علاقمند و توانمند وعده فردا و فرداهای دگر را دهیم تا از دامنه انتقادات کاسته شود.

سختگیری بی مورد در صدور مجوز کارگردانی، فیلمسازان را سوق می‌دهد به سمت فیلمسازی بدون مجوز

حسینی تأکید کرد: به شدت به مدیران سینمایی هشدار می دهم که این روند و ارجحیت دادن روابط بر ضوابط فقط و فقط جوانان را به سمتی سوق می دهد که بدون گرفتن پروانه فیلم بسازند و از آن طرف فیلمهایشان را بفرستند جشنواره های آن طرف و تازه بعد از دیده شدن فیلم در آن سوی مرزها باشد که مدیران سینمایی به فکر بیفتند که چرا در داخل شرایط تعامل با آنها را فراهم نکرده اند.

در دفتر اغلب مراجع قم به روی مردم باز است اما دفتر سازمان سینمایی به روی فیلمسازان، بسته!

وی ادامه داد: ما نه به دنبال دریافت بودجه های ارگانی برای ساخت فیلم هستیم و نه به دنبال سیاسی بازی. به عنوان فیلمسازی که تمام عمرم را در قم زندگی کرده ام و همواره هم با مراجعی روبرو بوده ام که دفترشان به سوی مراجعه کنندگان باز است، چندین ماه است که می‌خواهم فقط یک ربع رییس سازمان سینمایی را ببینم و درباره تناقضات مدیریتش بپرسم اما نمی توانم!!!

حسینی در پایان گفتگوی خود اظهار داشت: آقای ایوبی! همبن تناقضات است که باعث شده وزیر تازه ارشاد فقط برای خود مشاور سینمایی انتخاب کند و جالب است که این مشاور هم همراه با وزیر به سازمان سینمایی می‌رود اما باز هم اصلاح رویه‌ای را در این سازمان شاهد نیستیم. آقای وزیر! این حق ماست که مدیران سینمایی پاسخگوی مان باشند البته اگر پاسخی وجود دارد.