1

گزارش خبرگزاری اصولگرا از حضور چندشغله‌ها در جشنواره فجر

سینماژورنال: ارجحیت دادن روابط بر ضوابط یکی از معضلاتی است که در سیستمهای اداری کشورهای جهان سوم به وفور یافت می‌شود و البته که همین مسأله است که باعث می‌شود بخشی از بدنه مستعد جامعه کمتر بتواند مجالی برای عرض اندام داشته باشد.

به گزارش سینماژورنال سیستم دولتی سینمای ایران نیز به تأسی از دیگر بخشهای آن در ادوار مختلف مواجه بوده است با این پدیده که یکی از خروجیهای آن حضور ابوالمشاغل یا چندشغله‌ها در بدنه اداری سینمای ایران است.

خبرگزاری اصولگرای “نسیم” به تازگی در گزارشی به مرور برخی از چندشغله هایی پرداخته است که علیرغم ناکارآمدی در شغلهای سابق خود باز هم شغلی جدید از سوی دبیرخانه جشنواره به آنها محول شده است.

نقطه اشتراک تمامی این چندشغله‌های جشنواره فجر آن است که هیچ کارنامه مثبتی در بخش خصوصی ندارند و تمامی سوابق شغلی آنها معطوف شده است به بخش دولتی که آبشخور بودجه‌ای ویژه دارد.

سینماژورنال متن کامل گزارش “نسیم” را ارائه می دهد:

چندشغله ها، این بار در جشنواره فیلم فجر

یکی از انتقاداتی که مدیران سینمایی دولت یازدهم به مدیران سینمایی دولت قبل وارد می‌کردند حضور مدیران چندشغله در سیستمهای مدیریتی بود؛ این انتقاد کاملا هم بجا بود بخصوص در جامعه ای مستعد مثل ایران که در کنار منابع طبیعی خدادادی، پر از سرمایه های انسانی مستعدی هستیم که در حیطه های مختلف سرآمد هستند.

این انتقادات هرچند در ابتدا باعث شد که برای سپردن پستهای مدیریتی میانی سازمان سینمایی از افرادی استفاده شود که دغدغه های شغلی دیگری نداشته باشند اما متاسفانه در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر حداقل در سه پست مهم مربوط به جشنواره حضور افرادی را می بینیم که دغدغه های شغلی دیگری هم نسبت به مسئولیت جدیدشان دارند.

مدیریت بولتن هزینه‌زای برای مدیر روابط عمومی فارابی

یکی از این مسئولیتها مدیریت بولتن کاغذی جشنواره است که برعهده مدیر روابط عمومی فارابی سپرده شده است. ایشان در حالی که در دولت قبلی کارمندی یک موسسه رسانه ای کاملا دولتی را می کرد در ماههای اخیر به عنوان مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی فعالیت کرده و البته که به تبع آن مدیریت روابط عمومی جشنواره کودک اخیر هم بود.

مدیریت رسانه ای مهمترین نهاد سینمایی تابعه سازمان سینمایی قطعا باید آن قدر دغدغه داشته باشد که مدیر آن نتواند به شغلی جز مدیریت در این نهاد فکر کند اما عجیب است که می بینیم مدیر روابط عمومی فارابی به راحتی و بی دغدغه مسئولیتی جدید در جشنواره فیلم فجر می‌پذیرد.

فارغ از آن که اصلا در عصر غلبه فضای مجازی و رویکرد تمام و کمال مخاطبان به شبکه های ارتباطی، انتشار بولتن هزینه زای کاغذی چه سودی دارد جز تخصیص بخشی از بودجه جشنواره به مسئول و کارمندان تولید بولتن-که البته از این هم بیشترش به جیب مسئول می‌رود- اینکه برای انتشار بولتن چهره ای درنظر گرفته شده که بیرون از جشنواره یک مسئولیت مهم دولتی دارد واقعا سوال برانگیز است.

امسال به مانند همه سالهای دیگر بنیاد فارابی به عنوان حامی مالی، چندین فیلم در جشنواره دارد. آیا حضور مدیر روابط عمومی این نهاد به عنوان متصدی انتشار تریبون کاغذی جشنواره، ظن سوءاستفاده این نهاد از جشنواره را نمی دهد که مبادا مدیر روابط عمومی فارابی در بولتن جشنواره، به آثار تولیدی نهادی که به وی حقوق می دهد توجه بیشتری نشان دهد؟

از آن گذشته خود فارابی در بخش اطلاع رسانی با حضور این مدیر جدید چه دستاورد قابل توجهی داشته است که به واسطه آن، مدیران جشنواره فجر، انتشار بولتن جشنواره را هم به این مدیر سپرده اند؟

این چندشغله بودن ها در حالی صورت می گیرد که کشور حتی از نظر روزنامه نگار و منتقد سینمایی کمبود ندارد و فراوانند فعالین این عرصه که اتفاقا دغدغه شغلی دیگری هم ندارند و می توانند تمام و کمال وقت خود را برای بولتن جشنواره بگذارند!

کارمند “هنروتجربه” متصدی انتشار کتاب برای جشنواره

دیگر مسئول دوشغله جشنواره چهره ای است که در ماههای اخیر کارمندی گروه سینمای “هنروتجربه” را می‌کرده و البته بخشی از بودجه این نهاد را صرف تولید بولتنهای کاغذی می کرده که تمام مطالب آنها را می توان از طریق یک سایت در اختیار مخاطبان قرار داد.

این کارمند هم که در سالهای قبل اجرای نشستهای نقد و بررسی جشنواره را کامل در اختیار داشت امسال سفارش تولید 4 کتاب برای جشنواره فیلم فجر را گرفته است کتابهایی که برای 4 بزرگداشت جشنواره تولید می شود.

این بار هم این سوال پیش می آید که دوستان عزیز! اگر نیت تان خدمت هم هست بروید و یک دائره المعارف مجازی برای این بزرگداشتها راه بیندازید؛ دائره المعارفی که پر باشد از محتوای متنی یا تصویری درباره 4 نفری که برایشان بزرگداشت گرفته می شود. انتشار کتاب آن هم توسط کارمند گروه “هنروتجربه” چه سودی دارد جز سرازیر کردن بخش دیگری از بودجه جشنواره به جیب چهره هایی که سالها است در دبیرخانه جشنواره های مختلف حضور دارند و بیشتر کارشان شده کتاب و بولتن درآوردن و برگزاری نشست؟

کارگردان “هنروتجربه” هم پوستر طراحی می‌کند و هم کارگردانی افتتاحیه را برعهده دارد

یکی از کارگردانان هنر و تجربه که اتفاقا امسال در مقام تهیه کننده هم در جشنواره فیلم دارد دیگر چهره چندشغله جشنواره است.

این کارگردان که علیرغم ژست اپوزیسیون گرفتن، در دولت قبل هم مدیریت هنری چندین جشنواره و از جمله جشنواره کودک اصفهان را برعهده داشت در جشنواره فجر امسال هم حضور پررنگی دارد وی نه تنها مدیریت گروهی که برای طراحی پوستر جشنواره برگزیده شده بودند را برعهده داشت و البته خروجی ضعیفی هم از خود برجای گذاشت کارگردانی افتتاحیه جشنواره سی و چهارم را هم برعهده گرفته و احتمالا کارگردان اختتامیه هم خواهد بود.

باز این سوال مطرح می شود کارگردانی که در جشنواره فجر به عنوان تهیه کننده فیلم دارد چه دلیلی دارد که هم سرپرستی گروهی طراحی پوستر را برعهده داشته باشد و هم کارگردانی افتتاحیه؟ این گونه مسائل طبیعتا ظن سوءاستفاده از جایگاه شغلی فعلی برای کمک به مطرح شدن نام فیلم متبوع ایشان در جشنواره را فراهم می کند و حاشیه ای می شود در کنار سایر حاشیه های جشنواره.

هر چند که ان شالله نیت برگزار کنندگان جشنواره در انتصاب ها خیر بوده و حتما سواستفاده و نظایر آن مطرح نیست ولی دقت در به کارگیری افراد در سمت های مختلف مساله ای است که نه تنها در جشنواره فیلم فجر بلکه در تمامی بخش های مرتبط با بیت المال باید به شدت رعایت شود.