1

گذری بر فیلمهای نادیده تاریخ سینما در «طعم سینما»

سینماروزان: پژمان الماسی‌نیا، منتقد سینما و نمایش و دبیرسرویس تئاتر پایگاه پژوهشی آکادمی هنر، در «طعم سینما» گذری داشته است بر شماری از فیلم‌های نادیده یا دست‌کم‌گرفته‌شده‌ تاریخ سینما، آن قبیل فیلم‌ها که به‌قول معروف، سرشان به تن‌شان می‌ارزد ولی نه کسی (چنان‌که باید) تحویل‌شان می‌گیرد و نه درموردشان نقد و تحلیل دندان‌گیری می‌نویسد.

«طعم سینما» درباره‌ برخی فیلم‌های مهم سال‌های گذشته است که در زمان خودشان ارج دیده‌اند اما در حال حاضر شاید کم‌تر به آن‌ها پرداخته شود.

این کتاب هم‌چنین به مرور آن دسته از آثار قابل اعتنای سینمای جهان می‌پردازد که منتقدان ایرانی کم‌تر پیرامون‌شان قلم زده‌اند. هدف از انتشار این یادداشت‌ها، به گفته‌ مؤلف، درس دادن سینما نبوده بلکه تقسیم لذت از سینماست با عاشقان حقیقی آن.

«طعم سینما» شامل ۱۷۹ یادداشت درباره ۱۸۵ فیلم سالیان دور و نزدیک سینمای جهان است، این کتاب در ۳۸۴ صفحه و قیمت پشت جلد ۳۸ هزار تومان، به‌تازگی از سوی انتشارات اریش، در تهران به چاپ رسیده است.

پژمان الماسی‌نیا از سال ۱۳۸۳ در حوزه‌ ادبیات و ویراستاری حضور جدی داشته است. وی صاحب هفت کتاب شعر چاپ‌شده است و نزدیک به ۳۰ مقاله‌ پژوهشی نیز با موضوعیت هنر و فلسفه‌ هنر دارد. الماسی‌نیا به‌عنوان منتقد فیلم و تئاتر، با سایت‌های سینمایی و هنری معتبر نیز همکاری می‌کند.

از پژمان الماسی‌نیا پیش‌تر هفت مجموعه‌شعر «دیگر هم‌بازی‌ات‌ نمی‌شوم» (۱۳۸۶)، «عاشقانه‌های ‌برف ‌به‌اسم ‌کوچک» (۱۳۸۷)، «روایت ‌ماه ‌از نیمه» (۱۳۸۸)، «تقویم عقربه‌دار ماه‌های بهار» (۱۳۸۹)، «گذرنامه موقت ماهی آزاد» (۱۳۹۰)، «ییلاق ‌چشمان ‌تو» (۱۳۹۱) و «سرگرم مردنم» (۱۳۹۵) به چاپ رسیده است.

طعم سینما
طعم سینما