1

“کیهان” و “شرق” بالاخره به هم رسیدند…

سینماژورنال: دو روزنامه “شرق” و “کیهان” رسانه هایی هستند در خدمت جریان های اصلاح طلبی و اصولگرایی.

به گزارش سینماژورنال کمتر پیش آمده این دو رسانه در نقطه ای به اشتراک نظر برسند و اغلب در رقابتهای سیاسی، این دو رسانه به عنوان دو قطب متضاد عمل کرده اند.

حالا اما در اتفاقی بدیع در بررسی سری جدید “هفت” هم “کیهان” و هم “شرق” به اشتراک نظر رسیده اند و هر دو با نگاهی انتقادی به برنامه پرداخته اند.

جالب است که تیترهایی که این دو رسانه در بررسی این برنامه به کار برده اند با اختلاف یک کلمه شبیه به هم است؛

“کیهان” از تیتر “شروع ضعیف هفت” استفاده کرده است و “شرق” از تیتر “شروع کم رمق هفت“!!!

“کیهان” از اجرای ضعیف و فاقد گیرایی افخمی نوشت

“کیهان” نوشته است: برنامه سینمایی شبکه سوم سیما با تغییر مجری و شیوه اجرا، از جمعه شب گذشته پخش خود را از سر گرفت. اما درحالی که این تغییرات با هدف ارتقا و افزایش تأثیرگذاری این برنامه صورت گرفته است، علاقه‌مندان سینما شاهد برنامه‌ای نه چندان درخور شأن سینما و سیما بودند.
این روزنامه اصولگرا ادامه داده است: اجرای بسیار ضعیف و فاقد گیرایی و تأثیرگذاری و تناقض‌های محتوایی پی‌در پی و آشکار، برای نخستین قسمت سری سوم برنامه “هفت” نتیجه خوشایندی دربر نداشت. علاوه بر اینکه خود مجری برنامه به کرات و در آیتم‌های مختلف، نظرات خودش را نقض می‌کرد، کارشناسان برنامه نیز مباحث چندان مفیدی را برای بهبود وضع سینما ارائه نکردند. همچنین ساختار برنامه نیز بسیار کسل‌کننده و فاقد جذابیت بود. در حالی که شعار برنامه که مدام از زبان مجری و دیگران تکرار می‌شد، «نجات سینمای ایران» بود!
“کیهان” خاطرنشان ساخته است: امید است این برنامه که برخلاف گذشته به طور تولیدی و غیرزنده تهیه می‌شود، در ادامه راه، ابتدا به بهبود محتوا و ساختار خود بپردازد و سپس به فکر نجات سینمای ایران بیفتد!

“شرق” قسمت نخست «هفت» را شبیه مستندی از افخمی دانست

“شرق” با روتیتر “افخمی انتظارات را برآورده نکرد” به سراغ “هفت” رفته و در گزارش خود نوشته است: سری جدید برنامه تلویزیونی «هفت»، به سردبیری بهروز افخمی، شامگاه ١٠ مهر ساعت ٢٣ روی آنتن شبکه سه رفت؛ برنامه‌ای که با شمایل کاملا متفاوت‌تر از فصل‌های پیشین آغاز شد. افخمی ترجیح داد تا در قسمت اول برنامه سراغ مدیران سیما برود و البته جویای حال فریدون جیرانی نخستین مجری برنامه تلویزیونی «هفت»، نیز شد.  علی‌اصغر پورمحمدی ازجمله افرادی بود که افخمی برای گفت‌وگو به سراغش رفت. توصیه پورمحمدی برای فصل جدید برنامه «هفت»، ساخت این برنامه به‌گونه‌ای بود که موجب نجات سینمای ایران شود و خواستار کمک هرچه‌بیشتر این برنامه به سینمای ایران شد. لحن افخمی برای بیان گزارش‌هایش طنز بود و سعی داشت تا از برنامه‌ای که کمترین جذابیت را برای مخاطبش دارد، لحظه‌های جذابی به وجود بیاورد که متأسفانه افخمی در این بخش ناموفق بود. 

این روزنامه ادامه داده است: در ادامه، او با فریدون جیرانی هم‌صحبت شد و جیرانی از کم‌وکیف حضور مسعود فراستی در برنامه پرسید و پاسخ افخمی به او نیز این بود که فراستی به‌عنوان دبیر نقد این برنامه حضور خواهد داشت و از دیگر منتقدان نیز در این بخش کمک خواهد گرفت و نوید این را داد که فیلم‌های خارجی نیز جایی در نقدهای «هفت» خواهند داشت. هرچند در صحبت‌های بین او و جیرانی از واکاوی بحث نقد فیلم در این برنامه هم حرفی به میان آمد و گفته‌های افخمی نشان داد که خیلی مخالف نقد تند برای برخی فیلم‌ها نیست.
“شرق” خاطرنشان ساخته است: جیرانی در این گفت‌وگو به جریان سانسور هم اشاره کرد و خطاب به افخمی از نوع فیلم‌سازی او در طول این سال‌ها گفت و افزود: خود تو که زمانی «شوکران» را ساخته‌ای، در جریان سینمایی حاکم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را می‌سازی که اگرچه من این فیلم را هم دوست دارم اما دست‌خوش جریان سینمایی حاکم است. هرچند که افخمی تلویحا مخالفتش را با جریان سانسور اعلام کرد اما تن‌دادن به برنامه‌ای که پیش از این زنده به مخاطبش ارائه می‌شده است و از این پس با نام تولیدی روی آنتن خواهد رفت، تن‌دادن به جریان سانسور است.
این روزنامه اصلاح طلب افزوده است: چیزی که در قسمت اول پخش این برنامه جالب‌توجه بود، رویکرد و چینش افرادی است که قرار است «هفت» با حضور آنها اداره شود. مسعود فراستی، حمید گودرزی و بهروز افخمی مثلث هفت را تشکیل می‌دهند و افخمی وظیفه اداره بحث‌ها و گفت‌وگو‌ها را برعهده دارد. ظاهرا قرار است فیلم‌های روز سینمای ایران پس از اکران نقد و بررسی شوند تا شائبه حمایت یا نقد کوبنده از فیلمی در این فصل «هفت» مرتفع شود. اما حقیقتا نمی‌توان یقین داشت که با تغییرات به‌وجودآمده این برنامه بتواند برای مخاطبان سابقش همان جذابیت‌ها را داشته باشد.
روزنامه “شرق” تأکید کرده است: نکته‌ای که افخمی به آن اشاره کرد که همان نقد فیلم‌های سینمایی بعد از اکران است، خودبه‌خود برخی جذابیت‌ها را از این برنامه می‌گیرد. سهم بیشتر موفقیت هفت در فصل‌های پیشین، نقد فیلم‌هایی بود که می‌توانست دید بهتری به مخاطب برای دیدن آنها ارائه بدهد.
روزنامه اصلاح طلب در پایان گزارش خود آورده است: قسمت نخست فصل جدید برنامه «هفت» بیشتر شبیه ساخت فیلم مستندی از این کارگردان بود. هرچند که بخش‌های مختلفی برای این فصل برنامه در نظر گرفته شده است و همچنان پخش تولیدی این برنامه پابرجاست و باید دید همگی این تغییرات می‌تواند مخاطب را به دیدن این برنامه تلویزیونی ترغیب کند یا خیر؟ و آیا افخمی اجرا و سردبیری این برنامه را تاب می‌آورد یا اینکه همه‌چیز را رها کرده، به سراغ حرفه اصلی‌اش که فیلم‌سازی است خواهد رفت؟