1

کیمیایی و یک تغییر چهره دوباره: از معترض تا منصرف…

سینماروزان/حامد مظفری: امسال برای دومین بار است که مسعود کیمیایی، فیلمی به تهیه‌کنندگی دیگران می‌سازد و در آستانه برگزاری از جشنواره انصراف می‌دهد.

دو سال پیش مسعود کیمیایی فیلم “خون شد” را با سرمایه‌گذاری محمدصادق رنجکشان و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، ساخت و در آستانه برگزاری به ناگاه از حضور در فجر انصراف داد. البته علیرغم آن انصراف، مالک فیلم همچنان “خون شد” را در جشنواره نگه داشت.

امسال مسعود کیمیایی به تهیه کنندگی علی اوجی فیلم “خائن کشی” را ساخته و به جشنواره ارائه داده و در آستانه جشنواره و به دلیل “تردید از قضاوت” انصراف داده و باز علیرغم آن انصراف، تهیه‌کننده از حضور در فجر به احترام عوامل گفته!

فارغ از بازخورد تبلیغاتی حول این دوقطبی انصراف-عدم انصراف که از سوی کیمیایی-تهیه‌کننده مطرح می‌شود، چند پرسش محل تامل است:

اساسا وقتی به اذعان ایشان ، در قضاوت شدن تردید وارد بوده، چرا کیمیایی متقاضی شرکت در جشنواره شده؟

–چرا کیمیایی بعدتر نسخه‌ای از فیلم را به دبیرخانه داده تا توسط هیات انتخاب بررسی شود؟

-چرا درنهایت کیمیایی نسخه نهایی فیلم را به جشنواره رسانده و حتی در قرعه‌کشی چینش کنداکتور فجر شرکت جسته؟

–از اینها گذشته چرا کیمیایی در مقوله انصراف از فجر با تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار که مالکان حقیقی فیلم هستند هماهنگ نیست؟

–چرا کیمیایی از انصراف می‌گوید ولی تهیه‌کننده از باقی ماندن فیلم در جشنواره می‌گوید!

-اگر بخواهیم انصراف کیمیایی را به چینش هیات داوران نسبت دهیم باید پرسید آیا فیلمسازی باتجربه مثل کیمیایی بعد از این همه سال حضور در فجر هنوز با سیاستگذاری این جشنواره آشنا نیست؟ و اصلا اگر با کلیت سیاست‌ورزی این فستیوال مشکل دارد چرا به مانند فیلم‌هایی نظیر “حکم”، “رییس” و “محاکمه در خیابان” از همان ابتدا قید شرکت در فجر را نزد؟

کیمیایی را زمانی به واسطه نفس ساخت آثاری همچون “قیصر”، “گوزنها”، “دندان مار”، “سرب”، “ضیافت”، “اعتراض” و حتی این اواخر “جرم” -که انگار وقایع حال را در ظرف زمانی گذشته، سرو می‌کرد- به عنوان فیلمسازی “معترض” می‌شناختند پس حالا چرا استاد، بطن اعتراض را به ظَهر انصراف، قلب ‌کرده؟