1

کیانوش عیاری که در زمان رییس معزول سینما به اکران کاملا محدود «خانه پدری» با درجه‌بندی سنی رضایت داده بود حالا می‌گوید⇐با اعمال محدودیت سنی موافق نیستم!

سینماروزان: زمانی که محمد حیدری در نشست خبری جشنواره سی و سوم فیلم فجر درباره یکی از فیلمهای پشت خط اکران مانده به شوخی لفظ «معضل» را به کار برد خیلیها به او خرده گرفتند اما واقعیت آنجاست که بعد از پشت سر گذاشتن یک دولت اعتدال و ورود به دومین دولت اعتدال همچنان مدیران فرهنگی معتدل(؟!) با چنین معضلاتی(؟) که البته یکی دو تا هم نیستند مواجهند.

به گزارش سینماروزان هرچند در آخرین روزهای دولت یازدهم کمیته ای برای بازبینی آثار بلاتکلیف تشکیل شد و نتیجه آن هم حل معضل چهار فیلم «خانه دختر»، «عصبانی نیستم»، «آشغالهای دوست داشتنی»، «پارادایس» و «خانه پدری» برای اکران عمومی است اما هنوز دولت دوازدهم آغاز به کار نکرده که کارگردان یکی از این فیلمها یعنی کیانوش عیاری گفته زیر بار شرط و شروط برای اکران این فیلم نمی رود.

«خانه پدری» به دلیل سکانس مهیب قتل دختر توسط پدر به پیشنهاد کمیته بازبینی باید با حذف سکانس یا درجه بندی سنی روی پرده برود اما عیاری که پیشتر و در زمان حضور حجت ایوبی در سازمان سینمایی به اکران نصفه و نیمه و یک روزه فیلمش با درجه بندی سنی 16+ به صورت محدود در هنروتجربه رضایت داده بود حالا میگوید موافق درجه بندی نیست.

عياري با اشاره به اینکه هیچ کدام از گفتگوهایش درباره «خانه پدری» به نتیجه نرسیده به «ایسکانیوز» گفته است: هيچ كدام از گفت‌وگوهايي كه براي نمايش اين فيلم انجام شده است نتيجه‌بخش نبوده و از من سوال شد كه آيا حاضر هستيد سكانس اول فيلم را از آن حذف كنيد يا مايليد كه فيلم را با اعمال محدوديت سني نمايش دهيد، كه موافق هيچ‌كدام نبودم.

عياري توقيف فيلم «خانه پدري» را به خاطر سكانس ابتدايي آن شبيه يك شوخي مي‌داند چرا كه معتقد است مشابه اين صحنه و حتي دردناك‌تر از آن بارها در تلويزيون نمايش داده شده و در سينماي ايران هم اين‌گونه صحنه‌ها كم نبوده‌اند. او درباره در نظر گرفتن شرط سني براي اكران اين فيلم هم نظر جالبي دارد: معتقدم محدوديت سني اصولا باعث ترغيب و تهييج بيشتر جوان‌ترها مي‌شود تا با هر كلكي وارد سالن شوند و در واقع انجام محدوديت سني بيشتر باعث افزايش مخاطب فيلم‌ها بوده است.

هرچند اين موضوعي است كه مي‌تواند به نفع فيلم عياري باشد اما اين كارگردان به وزارت ارشاد پيشنهاد مي‌دهد از اين تصميم صرف‌نظر كند: بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اعمال محدوديت سني براي فيلم صرف نظر كند چون در سينماهاي ايران اين مورد كه اعمال نمي‌شود و سوال اين است كه آيا وقتي براي فيلمي محدوديت سني در نظر گرفته مي‌شود، شناسنامه شخص را كنترل مي‌كنند.