1

کپی فرش قرمز حرام است اما دیدار با خالقان فرش قرمز ارژینال، حلال؟+عکس

سینماژورنال: ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان ایرانی که امسال با “بادیگارد” در جشنواره حضور دارد در نشست خبری این فیلم در کاخ جشنواره تلویحا از این گفت که شرکت در جشن قرمز و مراسمی این چنینی بر وی حرام است.

به گزارش سینماژورنال حاتمی‌کیا درباره شرکت نکردن عوامل فیلمش در مراسم فرش قرمز بیان داست: نظر من پیرامون فرش قرمز این است که من نه حال این فضا را دارم و نه این ماجرا را می فهمم و مطمئنم پرویز پرستویی هم همین حال را دارد. به همین خاطر از دوستان اجازه گرفتم که در مراسم فرش قرمز حضور پیدا نکنند. راستش را بخواهید این مراسم لااقل برای من نیست و اصولا حضور در چنین فضاهایی برای من حرام است.

اظهارات حاتمی‌کیا درباره عدم علاقه اش به فرش قرمز و فضاهای این چنینی در شرایطی صورت می‌گیرد که حدودا شش سال قبل به همراه هیأتی از خانه سینما در سفری که به ایالات متحده آمریکا داشت با اعضای آکادمی اسکار که در کنار جوایز سالانه‌شان بخاطر فرش قرمزشان شناخته می‌شوند دیداری از نزديك و صميمي داشتند، سفری که در جریان آن تفاهم‌نامه‌ای هم میان مدیرعامل وقت خانه سینما و تام شراک رییس آکادمی اسکار به امضاء رسید که شش بند داشت.

تغییر دیدگاههای آدمیان در بازه های زمانی متفاوت
بنا بود در جریان این تفاهم‌نامه اتفاقات بسیاری بیفتد؛ از تبادل تجربیات میان سینماگران دو کشور، برپایی کارگاههای آموزشی کوتاه مدت و میان‌مدت و بازسازی فیلمهای قدیمی ایران توسط کمپانی کداک که مشخص نیست چنددرصد از این تفاهمات انجام شده و مثلا چند فیلم ایرانی توسط کداک بازسازی شده اما…

اما این هویداست که آدمیان ممکن است در بازه های زمانی مختلف متفاوت فکر کنند. مثلا یک بار حضور در آمریکا و دیدار با اعضای آکادمی اسکار و عكس دسته جمعي صميمانه با آنها آن هم درست کنار تنديس اسكار حلال و منطقی جلوه کند و به فاصله چند سال ظاهر شدن در یک کپی برداری ایرانی از فرش قرمزی که اعضای اسکار فوریه هر سال به راه می‌اندازند حرام تلقی شود.

ابراهیم حاتمی کیا به همراه هیأت ایرانی در دیدار با اعضای آکادمی اسکار

ابراهیم حاتمی‌کیا به همراه هیأت ایرانی در دیدار با اعضای آکادمی اسکار