1

کمبود سالن و تبعیض در پخش، فریاد صاحبان فیلمهای «ایرانی» غیرارگانی را درآورده⇐حیدریان به دنبال راه‌اندازی صنف «پخش کنندگان خارجی» است!!!

سینماروزان: تراکم اکران در نیمه دوم سال96 که به فیلمسوزی انجامید تمهیداتی ویژه را برای اکران97 می طلبید اما اتفاق تازه ای برای عبور از بحران رخ نداد تا حالا که هنوز دو ماه از آغاز سال نگذشته از یک طرف تخلفات متعدد آیین نامه ای اکران و از طرف دیگر تمامیت خواهی صاحبان فیلمهای ارگانی-4درصدی، انتقادات سینماگران غیروابسته را موجب شود.

به گزارش سینماروزان این روزها ده روز از اکران دوم نوروز را پشت سر گذاشته ایم اما همچنان بخش عمده سالنهای سینما در اختیار دو فیلم ارگانی-4درصدی اکران اول نوروز است که باید یک هفته قبل سینماهایشان کم می شد! این روند قطعا در صورت ادامه دار شدن آسیبهای جدی بر پیکره سینمای ایران و سینماگران فعال در بخش خصوصی وارد خواهد کرد.

با این حال سازمان سینمایی نه تنها به فکر راهی برای حل مشکل اکران نیست که به تازگی و در حکمی که برای اعضای شورای بین الملل خود صادر کرده پرده از یک تصمیم سازی تازه برداشته و آن هم راه اندازی صنف «پخش کنندگان خارجی»!!!

محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی در حکمی که برای 9 عضو شورای بین الملل صادر کرده چنین آورده است: در جهت کمتر شدن تصدی‌گری دولت در این حوزه و گسترش فعالیت بخش خصوصی نماینده صنف پخش کنندگان خارجی به عنوان عضو شورا پس از تشکیل و ثبت این صنف در خانه سینما به جمع حاضر خواهد پیوست. 

در شرایطی که همچنان اصلی ترین معضل اکران در ایران کمبود سالن برای همین فیلمهای ایرانی روی پرده است اینکه قرار شده پخش فیلم خارجی راه افتاده و صنفی هم برای پخش کنندگان خارجی راه اندازی شود آدمی را یاد فیلمهای ساینس-فیکشن یا همان علمی-تخیلی می‌اندازد که کاراکترها در خیالات خود حتی با موجودات خیالی غذا میخورند و سلفی می‌اندازند.