1

کلاهبرداری تهیه‌کننده قدیمی سینما از یک کارگردان جوان

سینماژورنال: در تمامی حوزه هایی که با پول یا سرمایه نقدی سروکار دارند هرازگاه کلاهبرداریهایی رخ می دهد که دلیل اصلی آنها پای بند نبودن یکی از طرفین معامله به اصول قرارداد بوده است.

به گزارش سینماژورنال حیطه هنر و بخصوص سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طی ادوار مختلف همواره بوده اند چهره هایی که با زیرپا گذاشتن اصول و قواعد حرفه ای به سوء استفاده مالی دست زده اند.

در تازه ترین مورد یکی از تهیه کنندگان قدیمی سینمای ایران که سابقه ای پر و پیمان در تولید آثار تجاری داشته است به سوء استفاده مالی از کارگردانی دست زده است که بنا بوده فیلم اولش را کارگردانی کند.

سوءاستفاده از اعتماد

این کارگردان خود سرمایه لازم برای تولید اولین کار بلندش را فراهم کرده اما از آنجا که برای صدور پروانه ساخت نیاز به این بوده که نام یک تهیه کننده حرفه ای پای کار باشد به سراغ تهیه کننده مذکور رفته و این تهیه کننده نیز در ابتدای کار با سخن گفتن از صداقت و دوستی و البته اینکه پول برایش کمترین ارزشی ندارد اعتماد کارگردان را جلب کرده!

توزیع بیشتر از 200 میلیون میان فرزندان

با این حال کمی بعد از شروع پیش تولید و در حالی که بیشتر از 200 میلیون وجه نقد در اختیار تهیه کننده قرار داده شده تا برای جلب عوامل پشت صحنه قراردادهای لازم را منعقد کند وی طی چند قرارداد با فرزندان و اقوامش و سپردن اموری مانند مدیریت تولید، دستیاری کارگردان و جانشینی تهیه کننده به آنها، بخشی از این مبلغ نقدی را میان آنها تقسیم کرده و مابقی را هم به عنوان دستمزد خود برداشته است!

همین امر موجب شده که کارگردان متوجه سوءاستفاده مالی او شده و علاوه بر حذف وی از پروسه تولید، شکواییه ای را علیه این تهیه کننده تنظیم کند.

تهیه کننده متخصص در کمدیهای مرتبط با ازدواج

به گزارش سینماژورنال درباره این تهیه کننده کلاهبردار همین قدر بدانید که علاوه بر تهیه کنندگی کمدیهای سطحی پیرامون مراسم مختلف ازدواج از خواستگاری گرفته تا بله برون(!) سالهاست به عنوان بازیگر نقشهای فرعی در سینمای ایران مشغول به کار است.

همبازی حامد بهداد در یک درام ماجرایی

ایشان همان کسی است که نیمه ابتدایی امسال نیز شاهد اختلافشان با تهیه کنندۀ فیلمی با بازی حامد بهداد بودیم. این تهیه کننده که به عنوان بازیگر، حضوری افتخاری در فیلم مذکور داشت به دلیل اینکه بواسطه این حضور افتخاری دستمزد نگرفته با تهیه کننده فیلم اختلاف پیدا کرد.