1

کدام برنامه‌های وزیر ارشاد رئیسی، خوانده نشد؟+عکس

سینماروزان/حامد مظفری: وزیر سیدابراهیم رئیسی برای تصدی‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی است.

پیشتر در سینماروزان درباره سوابق این وزیر چند خطی نگارش شد.(اینجا را بخوانید)

با اعلام برنامه‌های اسماعیلی برای وزارت ارشاد، بیش از آن که برنامه‌های وی برای بهبود اوضاع سینما مرور شود، نقدهایی که وی بر وضع موجود سینما ارائه داده بود، گل‌درشت شد.

وزیر ارشاد رئیسی در کنار نقد موجود، برنامه‌هایی هم برای بهبود اوضاع سینما دارد. این برنامه‌ها در ۲۳ ردیف ارائه شده که درخلال آنها می‌توان مواردی را یافت که اتفاقا بدنه سینما هم مدتهاست در ضرورت اجرای آن حرف می‌زنند.

چابک‌سازی سازمان سینمایی کشور یکی از برنامه‌های وزیر ارشاد رئیسی است که سال‌هاست بدنه سینماگران خواستار آن هستند.
اینکه بخش عمده‌ای از بودجه‌های سینما صرف هزینه جاری و پشتیبانی سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌های آن می‌شود با هیچ منطقی سازگار نیست.
اسماعیلی اگر بتواند چابک‌سازی را واقعا عملیاتی کند و با تمام-الکترونیک کردن شوراهای مختلفی سازمان و زیرمجموعه‌هایش و تعطیلی زیرمجموعه‌های بی‌فایده،
از اتلاف بودجه بکاهد، خدمتی کرده که در تاریخ خواهد ماند.

یافتن بازار بین‌الملل برای محصولات سینما از دیگر برنامه‌های قابل اعتنای وزیر ارشاد رئیسی است. سینمای ایران سالهاست حتی در همین کشورهای همسایه،  بازاری مناسب برای محصولاتش ندارد و باز به جای آن که بودجه‌های هنگفت صرف پیدا کردن بازار شود، صرف برگزاری جشنواره‌هایی داخلی شده که ۹۰ درصد آنها جز تلفات بیت‌المال به دنبال ندارند.
اسماعیلی می‌تواند با تعطیلی بسیاری از همین جشنواره‌های دولتی و روانه کردن تسهیلات برای بازاریابی منطقه‌ای سینمای ایران، دریچه‌ای بگشاید برای حل یک مشکل دیرین سینمای ایران.

برنامه های وزیر ارشاد رئیسی
برنامه های وزیر ارشاد رئیسی

اسماعیلی در برنامه‌هایش، برقراری عدالت در توزیع یارانه‌ها و امکانات میان سینماگران را هم قرار داده که بارها و بارها وزرای ارشاد، مدعی برقراری آن شدند ولی هنوز که هنوز است در بر پاشنه سابق می‌چرخد؛ نورچشمی‌هایی چندنفره هرچه می‌سازند مورد حمایت نهادهای دولتی است و مابقی، فقط نگاه می‌کنند!
وزیر ارشاد رئیسی باید زیر میز ویژه‌خواری نورچشمی‌ها بزند و سازوکاری عادلانه برای توزیع تسهیلات ایجاد کند.

حل مشکلات معیشتی اهالی سینما از بیمه گرفته تا امنیت شغلی و همچنین اعطای تسهیلات حمایتی به سینماگران آسیب دیده در دوران کرونا، دو بند کلیدی دیگر از برنامه‌های اسماعیلی هستند.

وزیر ارشاد رئیسی باید بتواند در دوره چهارساله خود هم نظام بیمه درمان سینماگران را سامان دهد و هم بیمه بیکاری آنها را ایجاد کند. در کنار اینها بدنه سینما نیازمند خدمات معیشتی محترمانه‌ای است که سال‌هاست در روندی اشتباهی به‌جای بدنه سینما به واسطه‌ها(!) می‌رسد. امید که وزیر ارشاد رئیسی دست واسطه‌ها را هم کوتاه نماید و تمام حمایت‌ها را مستقیما به بدنه سینما برساند.

حامد+مظفری+منتقد+سینما+روزنامه+نگار
حامد+مظفری+منتقد+سینما+روزنامه+نگار