1

به این می‌گویند حمایت از بدنه صنف؟⇐کانون کارگردانان خانه سینما، عضویت سعید سهیلی را معلق اعلام کرد!

سینماروزان: بالاخره و بعد از یک هفته ای که از ماجرای به آتش کشیده شدن کارت کانون کارگردانان و کارت صنفی خانه سینما توسط سعید سهیلی در واکنش به انفعال خانه سینما در ماجرای قاچاق «گشت2» می گذشت(اینجا را بخوانید) کانون کارگردانان به این اتفاق واکنش نشان داد.

به گزارش سینماروزان البته این واکنش به ماجرای قاچاق «گشت2» بازنمی گردد و کانون کارگردانان ترجیح داده بیخیال ماجرای قاچاق بخاطر به آتش کشیده شدن کارت کانون کارگردانان با معلق کردن عضویت سعید سهیلی در این صنف او را ادب کند!!

چرایی به آتش کشیده شدن یک کارت صنفی می توانست زمینه ای باشد برای دیالوگ طرفین و رسیدن به پاسخ این پرسش که چرا سهیلی بعد از سالها حضور در کانون کارگردانان کارت این صنف را آتش زده است. کافی بود طرفین مقابل هم بنشینند و ببینند کانون کارگردانان در قبال دردسرهایی که سهیلی به هنگام نمایش نیمه کاره «گشت ارشاد» و سپس توقیفش و اخیرا هم قاچاق «گشت2» که پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران هم شده متحمل شد چقدر با این کارگردان همراهی داشته است.

اما چنین دیالوگی شکل نمی گیرد و به جایش این کانون که نماینده اش در انتخابات هیأت رییسه همایون اسعدیان کارگردان «یک روز بخصوص» فیلم شکست خورده اکران نوروزی بود که با رأی حداقلی وارد هیأت رییسه شد، عضویت سهیلی را در این کانون لغو می کند و آتش زدن کارت خانه سینما را «شنیع» و دور از شأن اعضای این کانون می داند!

این کانون البته پاسخی به این پرسش نمی‌دهد که آیا دور از شأن اعضای این صنف نیست که کمترین حمایت را به هنگام توقیف و ایجاد مشکل بر سر اکران آثارشان حتی با وجود دریافت مجوزهای رسمی ارشاد نمی بینند؟ این کانون پاسخی به این پرسش هم نمی‌دهد که آیا بی‌تفاوتی حلقه مرکزی یک صنف به زیرپا رفتن حقوق اعضایش در ماجرایی مثل قاچاق آشکار آثارشان دور از شأن نیست؟

سینماروزان به حلقه مرکزی کانون کارگردانان پیشنهاد می دهد در کنار درس ادب دادن به یک کارگردان ناراضی درباره دستاوردهای خود در حمایت از حقوق پایمال شده اعضایش و بخصوص آنها که فیلمهایشان با داشتن پروانه نمایش توقیف شده یا در نمایش شان خلل ایجاد شده هم توضیح دهد.