1

کاملا مجاز!؟⇐موافقت خبرگزاری رسمی دولت با صدور مجوز برای #شب_داخلی_دیوار

سینماروزان/احسان بدیعی: فیلم تازه برادران جلیلوند #شب_داخلی_دیوار در جشنواره ونیز۲۰۲۲ رونمایی شده و در جایگاه پانزدهم آرای منتقدان جشنواره قرار گرفته است.

خبرگزاری رسمی دولت(ایرنا) در گزارشی اختصاصی درباره #شب_داخلی_دیوار از تولید آن منطبق بر ساختارهای ممیزی داخلی گفته و بر این امر تاکید کرده که فیلم علیرغم برخی شیطنت‌های بی ربط به کلیت، می‌تواند مجوز بگیرد. نقطه نظر خبرگزاری دولت در کنار برخوردی که نوید محمدزاده بازیگر و علی جلیلوند تهیه‌کننده فیلم در نشست ونیز با خبرنگار رادیوفردا داشتند، می‌تواند همراهی با اداره نظارت قلمداد گردد تا فیلم به راحتی مجوز اکران داخل بگیرد؟

خبرگزاری ایرنا نوشت: فیلم شب داخلی دیوار در مواردی معدود، شیطنت‌هایی کرده که اصلا در قواره حرفه‌ای و تکنیکال اثر نمی‌گنجد. اوج این شیطنت‌های ریز را می‌توان در سکانس تجمع کارگران مقابل کارخانه و آن شکل برخورد نیروهای امنیتی با آنها تعریف کرد. در ادامه، و آنچه در درون ون اتفاق می‌افتد، تداوم این مسیری است که شاید فیلم برای نشان دادن و انتقاد از سیستم حاکمیتی، چندان نیاز مبرمی به آن نمی‌دید و می‌توانست با بیانی خفیف‌تر، چنین منظوری را در مخاطبش القا کند.

گزارش خبرگزاری ایرنا درباره بلامانع بودن صدور مجوز برای فیلم شب داخلی دیوار
گزارش خبرگزاری ایرنا درباره بلامانع بودن صدور مجوز برای فیلم شب داخلی دیوار

ایرنا با تاکید بر توانایی فیلم برای کسب مجوز داخلی افزود: اگر هم مشکلی میان مدیریت کشور و این فیلم وجود داشته باشد، قطعا به دلیل همین یکی، دو سکانس است و کلیت فیلم به‌گونه‌ای نیست که نتواند مجوز بگیرد.

خبرگزاری دولت ادامه داد: فیلم بدون درج این میزان خشونت هم می‌توانست مورد پسند جشنواره‌های قرار بگیرد بنابراین اینکه در فیلم انسانی و عاشقانه، تا این میزان خشونت و بی‌منطقی از سوی نهادهای حاکمیتی دیده شود، عنصر تامل‌آوری است که سبب شده تا فیلم به‌خاطر چیزی که نیاز چندانی به آن ندارد، درگیر حواشی شده و به اقبال خود، حداقل در سیستم اکران داخلی، لطمه بزند.

خبرگزاری ایرنا از بلامانع بودن صدور مجوز برای فیلم شب داخلی دیوار گفته
خبرگزاری ایرنا از بلامانع بودن صدور مجوز برای فیلم شب داخلی دیوار گفته