1

کاغذبازی؛ آفت تبدیل خانه جلال و سیمین به موزه

سینماژورنال: خانه سيمين دانشور و جلال آل‌احمد در بن‌بست ارض، در كوچه رهبري و خيابان دزاشيب قرار دارد؛ خانه‌اي كه جلال آن را به دست خود ساخته است.

به گزارش سینماژورنال اين خانه، بسياري از نويسندگان معاصر خود را ديده است؛ نويسندگاني كه تا قبل از مرگ جلال در اين خانه جمع مي‌شدند. بعد از مرگ جلال، سيمين دانشور تا آخر عمرش در اين خانه ماند. حالا چند سال از مرگ سيمين مي‌گذرد و بعد از مناقشاتي كه بر سر اموال او صورت گرفت در نهايت اوايل سال گذشته شهرداري اعلام كرد كه خانه را خريده است و قصد دارد آن را تبديل به خانه موزه كند.

كاري كه معمولا بعد از مرگ نويسندگان بنام با خانه‌هاي‌شان صورت‌مي‌گيرد كه نمونه‌اش خانه نيما يوشيج در يوش است كه تبديل به خانه موزه شده و وسايل شخصي و كار اين شاعر معاصر در معرض ديد عموم قرارگرفته است.

شركت توسعه فضاهاي فرهنگي تهران از هفته گذشته عمليات مرمت در اين خانه را آغاز كرد و با تشكيل كنسرسيومي متشكل از دو شركت و نيز اداره آن به صورت هيات امنايي اين كار را پيگيري مي‌كند. 

به شدت گرفتار بوروکراسی

اما حالا خواهرزاده جلال آل‌احمد از كند مرمت منزل دايي‌اش انتقاد دارد و در گفت‌وگويي كه با “مهر” داشته از تخريب و تغيير كاربري بخش‌هايي از اين منزل به نام مرمت توسط شهرداري تهران انتقاد كرده است.

به گفته محمدحسين دانايي خواهرزاده جلال، ‌«اين پروژه در دو سال اول به‌شدت گرفتار بوروكراسي و كاغذبازي شد و در نتيجه، تنها كاري كه توانستند در اين مدت انجام بدهند، كارهاي مطالعاتي بود.»

به گفته او، از اواسط فروردين سال ۱۳۹۵ جنب و جوش‌هايي در آنجا ديده شد و در بازديد روز آخر خردادماه امسال ملاحظه شد كه در دو ماه و نيم گذشته، در مورد رطوبت‌زدايي و مقاوم‌سازي بنا كارهاي اوليه انجام شده، ديوارهاي حياط را شمع‌كوبي كرده‌اند و آب انبار قديمي و متروك خانه هم از نخاله تخليه شده و روي‌هم‌رفته نيروهاي پيمانكار و مشاور آمادگي دارند كه پروژه را به سرعت پيش ببرند، ولي بخش پشتيباني و تداركات مالي پروژه خوب عمل نمي‌كند و در نتيجه، باز هم فصل مناسب كار براي سومين سال پياپي در حال سپري شدن است و با توجه به اينكه بخش‌هايي از پروژه باز شده و در معرض عوامل طبيعي قرار گرفته، لذا به نظر مي‌رسد كه پروژه در معرض آسيب است. 

يكي از انتقادات اصلي او درباره تغيير كاربري اين خانه است و مي‌گويد كه «در جريان تبديل خانه‌هاي مشاهير به «خانه- موزه» مهم‌ترين وظيفه دست‌اندركاران، حفظ هويت اصلي خانه‌ها به عنوان منزل و مسكن شخصيت‌هاي منتخب است، ولي هنوز اين مطلب واضح و ساده جا نيفتاده و باز هم برخي از دست‌اندركاران پروژه به دنبال تغيير كاربري اين خانه‌ها هستند.»