1

کارگردان فیلمی عاشورایی که شهاب حسینی را به‌عنوان راوی داشته: بیشتر دردسرهای من با بچه حزب‌اللهی‌ها بود!!!

سینماژورنال: در تازه ترین جلسه نمایش فیلم سینماروایت که به اکران و بررسی مستند عاشورایی “کربلا جغرافیای یک تاریخ” اختصاص داشت کارگردان فیلم انتقادات تند و تیزی را به جریاناتی نمود که روایت او در این فیلم را به چالش کشیدند.

به گزارش سینماژورنال داریوش یاری کارگردان “کربلا…” که شهاب حسینی بازیگر بااخلاق سینما را به عنوان راوی داشته با بیان اینکه این فیلم برایش تبدیل به گودال قتلگاه شده است تاکید کرد: اگر قرار است فقط یک عده در مورد حسین بن علی (ع) حرف بزنند و روایت خودشان را از ایشان که همانا استحکام قدرت است روایت کنند پس چرا مرا اذیت می کنند و به جای اذیت کردن من بروند و روایت خودشان را بسازند

بیشتر مشکل من با بچه حزب اللهی ها بوده است

داریوش یاری با اشاره به دردسرهای فیلم که تاکنون برایش مشکل ساز شده است ادامه داد: دردسرهای زیادی برای گرفتن پروانه نمایش و اکران این فیلم و … را پشت سر گذاشتم و این دردسرها من را خیلی اذیت کردند.

وی ادامه داد:  مدتی است آنقدر به من سخت می گذرد و گاهی اوقات به حدی این فشارها و اذیت ها زیاد بوده که یک جاهایی به حدی رسیدم که دوست داشتم با صدای بلند اعلام کنم که رسما غلط کردم فیلمی در مورد حسین بن علی(ع) ساختم! و متاسفانه بیشتر دردسرهای من هم با بچه حزب اللهی ها بوده است و احساس کردم یک بار دیگر، مدعیان دین خدا در حال شمشیر کشیدن هستند.

فیلم را با یک درصد بودجه فیلمهای فاخر ساختم

وی در عین حال تاکید کرد: ما این فیلم را فقط با یک درصد از بودجه ساخت فیلم های آثار فاخر ساختیم و هیچ راهی نداشتیم مگر اینکه یک فیلمنامه 80 صفحه ای کاملا مشخص داشته باشیم مگر اینکه برای همه ی 370 پلان فیلم ؛ استوری برد داشته باشیم مگر اینکه 21 جلسه دورخوانی برای تفهیم استوری برد داشته باشیم لذا این فیلم به گونه ای نبود که سر صحنه ، هوس کنیم مثلا یک پلان اتفاقی بگیریم بلکه باید از قبل همه چیز روی کاغذ نوشته می شد.

یاری ادامه داد: خدا را شاکرم و از امام حسین(ع) هم ممنونم که کمک کرد تا ما بتوانیم این فیلم را در کمتر از یک ماه جمع و جور کنیم و یک بار دیگر به خودمان ثابت کنیم اگر ایمان و حال خوب وجود داشته باشد می شود کار کرد.

فیلمسازان احترام همدیگر را حفظ کنند

این کارگردان کشورمان با بیان اینکه امیدوارم هر کسی در هر فضایی که فیلم می سازد احترام دیگر فیلمسازان را حفظ کند تصریح کرد: متاسفانه امروز وضعیت به گونه ای شده که گویا هیچ گروهی از فیلمسازان ، گروه دیگر را قبول ندارند و در این بلبشو ، معمولا کسانی بیشتر قربانی می شوند که فیلم های تاریخ اسلام را تولید می کنند البته نه همه آنان!

نگاه من به عاشورا یک نگاه حماسی است

کارگردان مستند “کربلا…” که تاکنون توانسته جوایز زیادی را در داخل و خارج از کشور کسب کند یادآور شد: نگاه من به واقعه عاشورا یک نگاه حماسی است  و همواره دوست دارم این موضوع را مطرح کنم که واقعا چگونه شده است که این «حادثه» به «حماسه» تبدیل شده است؟ لذا در این فیلم تلاش کردم این موضوع را در فیلم با سر و شکل منسجم تری انجام بدهم و نمی دانم معنای این کار «دغدغه» است  یا دیوانگی!

با ساخت «کربلا جغرافیای تاریخ» حالم خوب است

داریوش یاری گفت: خیلی دوست داشتم فیلم « کربلا جغرافیای یک تاریخ » را بسازم و اگر این فیلم را نمی ساختم عطش من نسبت به سینما پایان نداشت اما با ساختن این فیلم حالم خوب است و احساس می کنم آن کاری را که می بایست می کردم را انجام دادم بنابراین خیلی نگران قضاوت مردم نبودم چون دوست داشتم با هر سختی که وجود داشت این فیلم را بسازم.

ملاک ما در این فیلم حادثه نبود بلکه حماسه بود

وی با بیان اینکه سعی کرده در این فیلم از حادثه بگذرد تا به حماسه برسد اضافه کرد: ما نمی خواستیم در این فیلم از «حادثه» صحبت کنیم چون هنگامی که از حادثه صحبت می کنید به این معنا خواهد بود که مردم باید حتما گریه کنند. شاید به همین دلیل بود که تلویزیون ساخت این فیلم را نپذیرفت – در حالی که این فیلم قرار بود اول در تلویزیون ساخته شود  اما بعد از اینکه تلویزیون از تولید سرباز زد این فیلم را با حوزه هنری کار کردم – شما در حادثه مجبوری گریه کنید اما در حماسه شما وقتی از سالن سینما خارج می شوید به خودت تلنگر می زنید و احساس می کنید که شما هم امام حسین(ع) و یارانش را دوست دارید.

 

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» برای من تبدیل به گودال قتلگاه شده!

وی با بیان اینکه فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» برای داریوش یاری تبدیل به گودال قتلگاه شده است اظهار داشت: اگر قرار است فقط یک عده از امام حسین(ع) فیلم بسازند بروند بسازند. اگر قرار است فقط یک عده در مورد حسین بن علی (ع) حرف بزنند و روایت خودشان را از ایشان که همانا استحکام قدرت است روایت کنند بروند بسازند چرا مرا اذیت می کنند.